Permalänk
Avstängd

Jag skulle nog köpa mig en PowerCraft på Jula..Kanske för att jag skulle få personalrabatt så jag bara betalar en 50 spänn eller så :D..Men dom gör jävligt bra saker

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

ah blir galen snart!! Varför inte satsa pengar på Kvalité? Black & Decker , Jula saker mm. Det skulle jag ALDRIG köpa iaf. Köper hellre, Atlas Copco , Fein , Metabo , Festool mm. Riktiga grejer. Jag vet att detta är offtopic men aja..

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem

Skitsamma vad man har, herregud. Köp en på Clas ohlsson för 199 :-, och du har garanti på två år. Köp tre till, så har du åtta garanterade år för samma pris som en dremel. Dessutom 400 tillbehör

Permalänk
Medlem

jag har en dremel orginal och den funkar perfa kan tänka mig att andra också är ganska bra men det är nästa alltid bättre kvalité på orginal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nihilim
Så här är det; man får vad man betalar för, men kanske inte hela vägen ut.
Vad jag menar är;
Köp en kopia för 200.- den funkar hyggligt, och håller i femtio timmar.
Köp en dremel för 800.- så funkar den bra och håller i trehundra timmar.
Köp en hängmotorborr för juvelerararbete för 2500.- få mycket bra precision, en halv kilowatt+ effekt och ett verktyg som håller i hundratals timmar.
Sedan får man bara bestämma om det är värt pengarna. Själv nöjer jag mig med en dremel.

En riktig dremel ÄR av bättre kvalitet än en billig kopia. Jag har provat båda, haft sönder en kopia och kör nu med dremel orginal.
Jag plockade i sär den jag hade sönder, och i den sitter en liten skräpmotor. Den ser ut som en såda man köper på classe för 45.-. Lager och andra detaljer är också riktigt skrotiga.

over and out
Nihilim

Det är väll bra om den går sönder lite oftare än orginalet, om en kopia går sönder inom två år så får man ju en ny på garantin, men du får inte en ny orginal om den skulle ge upp efter t ex 4-5 år.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Vad exakt brukar man använda en dremel till? Typ dra upp runda hål och sånt i chassit? För isåfall ska jag inhandla nån billig sak
Har aldrig moddat så mycket förr, men fått upp intresset nu den senaste veckan
Så nu jävlar ska det moddas!!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Om vi säger såhär då, man köper en dremmel kopia lr dyl för typ 200-400kr
Men hur mkt kostar ett kit bra kvalitets tillbehör/kapskivor?

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Jag skulle nog köpa mig en PowerCraft på Jula..Kanske för att jag skulle få personalrabatt så jag bara betalar en 50 spänn eller så :D..Men dom gör jävligt bra saker

Powercraft bra? Var väl att ta i? Iofs har väl alla olika definitioner av vad som är bra.

Enligt mig är powercrafts saker "leksaker" som duger till hemmamek. Inget mer.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt på "kopiorna" som finns på clasohlson, rusta, jula m.m...
Alla verkar se likadana ut/ha samma tillverkare... dom ändrar bara på färgen verkar det som.
Köper nog den på clasohlson för där får jag 25%rabatt för jag känner en snubbe där

Permalänk
Medlem

jag har ferms kopia som är köpt på jula. Snuskigt prisvärd.. menar du får maskin böjbar arm, massa tillbehör etc billigare än om du bara skulle köpa dremels ledbara arm...

Visa signatur

Cooler Master Centurion 5 | MSI K8N NEO4-F | AMD Athlon 64 x2 4400+ 2mb | 2048 mb Corsair Value s | Radeon X1800XT 512MB | Hiper Type-R 580W Blue | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung Spin Point 250gig SATA 2 | Samsung 19" Syncmaster 913V |

Permalänk

Tänk lite, det är precis samma sak med datorprylar som ni alla kan så väl. Oftast får man vad man betalar för, och den som tror att en original dremel och jula's/öb's/rusta's håller samma kvalitet den måste leva i en fantasivärld.

Sen är väl frågan vad man skall använda sitt verktyg till. Å i det flesta fall här så kan jag tänka mig att det räcker med kopian (kanske med originalverktyg som nämndes?) då jag antar att ni inte är ute och moddar för mkt på huset och diverse kraftigare byggnationer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Robin
Någon som vet om dessa tillbehör funkar till dremelkopian som säljs på rusta?
Borrstativ http://www.clasohlson.se/images/products/S/lo/B/303997Aw1.jpg
Böjlig axel http://www.clasohlson.se/images/products/S/lo/B/204069w1.jpg

Ja, enligt mitt svar nedan så borde dom göra det...

Jag citerar manualen till min Ferm med tillhörande 'Flexible shaft' och bordsställ (279:-) som Jag köpte på JULA i slutet av november:

[b]Ferm levererar inga egna tillbehör för Ferm kombinationsverktyg. Kombiverktyget har utformats för att användas med standardtillbehör från Dremel®, Dremel®, Black & Decker, Bosch® eller Proxxon®.[/b]

Ja, Dremel står två gånger

Att jag köpte en Ferm var av ekonomiska skäl... Jag vill ju ha en "riktig" dvs Dremel

Men med tanke på hur mycket jag kommer använda den så kommer det gott och väl att räcka med en Ferm.

Ett annat bra exempel är väl alla billiga skruvdragare/borrmaskiner som säljs via dessa stormarknader... Dom håller nog alldeles utmärkt (om man inte får ett måndagsex) vid hemmaanvändning... Men om man behöver ett verktyg som funkar 7-8 timmar om dagen så borde man kanske lägga lite mera pengar på ett välkänt märke.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BulKatho
Annars har du ju denna maskinen på Jula
Multimaskin för 199kr

http://www.jula.se/img/bilder_650/010220_f.jpg

*Edit*
Glömde prislappen

Den har jag! funkar klockrent! har sågat 3 chassin med den. Men nu tog sliprundellerna eller vad det heter slut och det är ju minst sagt en resa att köpa nya, kostar i stort sett lika mycket som maskinen med sliprundeller gjorde. iofs fanns det bara dremel orginal sliprundeller på clas ohlson.

Permalänk
Medlem

japp, håller med.
men sen är frågan, ska man köra med tillhörande tillbehör eller köpa nya?
och isåf vilka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Den här köpte jag på Classe: http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q163q175q235&ic=N&sw=8... funkar mycket bra, sågade ut ett hål för 120mm fläkt på toppen. Kostar 199kr och det ingår 100st tillbehör.

Jag funderar också på att köpa en sådan... Vad får man för verktyg med som man kan såga hål med? Jag har en träskiva på 2 cm tjocklek som jag skulle behöva göra ett stort hål i...

Permalänk
Medlem

har en Ferm-multislipsakgrej.. funkar kalas tycker jag.

har slipat bort fläktgaller från chassit utan problem, öppnat en "iskub" med den, gjort en "glowpad" som sattes i ett 5.25"..

har inte pajat än.

blir inte varm heller, bra flås i fläkten som sitter i den.

tummen upp för FERM

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
Jag funderar också på att köpa en sådan... Vad får man för verktyg med som man kan såga hål med? Jag har en träskiva på 2 cm tjocklek som jag skulle behöva göra ett stort hål i...

Då är nog egentligen vilken multimaskin som helst ganska dålig. Sticksåg är bäst i ditt läge.

Permalänk
Medlem

Ehh, går det att göra en fönstermodd med en dremel?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Självklart går det att göra en fönstermodd med dremel/dremelkopia...

Förresten så inhandlade jag Clas i sjöns kopia för 199:- idag. Hade tänkt köpa Jula´s för 199:-, men den var slutsåld i Jönköping.
Skitsamma om kvaliteten är sämre än orginalet, jag kan ju köpa 5 sådana här för samma peng som orginalet. Och det lilla man använder den till så håller den säkert, annars finns ju garantin...

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Jaså, varför gör den inte det då?

Jadu... Det får du lista när du ligger sömnlös någon kväll.

Permalänk
Medlem

Köppte en Bruksbo, testade att kapa lite på en penna men det tar ju nästan ingenting. kan nån ta en bild på tillbehöret som funkar bast att kapa med?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Köpte själv en från Classe(250 tillbehör, 1xtra sats tillbehör), funkar ypperligt hitills. Men förr eller senare går allting sönder.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Att folk ens vågar påstå att något håller längre för att det är dyrare är befängt. Man får inte alltid det man betalar för. Oftast är det bara priset som skiljer.

Permalänk
Medlem

En fråga innan jag köper Clasohlsons CO/TECH (art. 30-8622)... Går det använda Dremel originaltillbehör till den? För jag antar att man sliter ut de 100 tillbehören som följer med ganska fort...

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
En fråga innan jag köper Clasohlsons CO/TECH (art. 30-8622)... Går det använda Dremel originaltillbehör till den? För jag antar att man sliter ut de 100 tillbehören som följer med ganska fort...

Ja det ska gå att använda det. Men själv har jag inte provat än.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Jag ska iväg och köpa en Co-tech idag tror jag

Permalänk
Medlem

jag har en black and decker

.. en sån .. kostade 700kr .. funkar uber ..

www.lenehans.ie/lenehans/Images/DB_75_75/029158.jpg

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag var på nordiska här i stan idag och tittade runt lite .. Fick syn på en dremelkopia, men som även hade vridbar axel. Alltså en sån man sätter längst fram så att man får en slang .. Den kostade 199:- med 40 tillbehör till .. Tror ni det är någon större skillnad på denna och den på ClasOhlson?
Om jag ska handla på Clasohlson gör min bror det nu när han är nere i Skåne.. (Kristinastad). Det är två års garanti på båda, men det blir ju lite problematiskt med garantin i och med att jag själv bor i Motala om jag handlar den nere i Skåne .. Vad hade ni gjort ?
Tillbehören som följer med tror jag inte håller så länge i något fall.

Clasohlsons variant har ju 100 tillbehör men ingen böjbar arm (eller?) och denna jag tittat på har 40 tillbehörs (som sagt) inklusive böjbar axel.

Och slutligen sista frågan, vilket av tillbehören ska man använda om man ska göra hål i sitt chassi?

EDIT: Fan ni måste svara innan 14.40 idag.. Drar snart till flickvännen och kommer imorgon och då shoppar jag den på vägen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om man räknar baklänges så ser man ganska snabbt hur stor skillnad det är mellan orginal och kopia
dremel vill ha 2-3 gåner tillvernkngskostnaderna i marginal och butiken vill ha 2-3 gånger mot slutkund sen ligger det nog lite pengar i marknadsföring och märket.
dermel ca 1000 kr kostar (där 200 kr är märket och marknadsföring) då till klasse 266-400 kr och att tillverka 88-200 kr troligtvis ligger det lägre än så
kopia ca 300 kr kostar att köpa in 100 - 150 kr och att tillverka 33- 75 kr
här ser man att det nog är lite skillnad i kvalitet men att den skulle vara värd 700 kr för någon som inte använder den dagligen är nog att ta i

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk

Ja, jag kan iaf