Permalänk

Projekt: Dator i bilen

Hej!

Ska börja med ett projekt att ha datorn i bilen för uppspelning av DivX, MP3 m.m . Senare kanske GPS m.m.

Bildskärm:

XENARC 7" TFT LCD skälvklart med Touchscreen som man sliper hålla på och trixa med tangentbord och mus

http://www.xenarc.com/product/700ts.html

Moderkort:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=42491&t=1996&l=...

Minne:

128mb SDRAM

Hårddisk 80GB

Nätagg:

55 eller 100W DC/DC 12V

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ITXPSU55W

Chassi:

Chassit ska bli hemma bygge. Eller om jag blir för lat får jag väll köpa ett.

Övrigt:

Den ska nästan var helt sluten varken cd-rom eller diskett station ska finnas. För enkelt över saker med mitt externa hårddisk.

Det kanske blir ett trådlöst nätverkskort så att man bara behöver ha bilen på garage uppfarten för att flytta över t.ex musik.

Enda nackdelen är väll att man bara kan ha det på sommaren eftersom grejerna inte mår så bra i minus grader.

Fråga:

Enda nätaggen jag hittar är på 55 och 100W kommer det att räcka? Kommer den att orka driva allt?

MvH Johan

PS.

Bilder kommer väll under projektet gång. Vet inte riktigt när jag får skärmen det är det som e det krånliga.

Ge gärna komentarer på grejerna och kom med bättre förslag!

Visa signatur

Om man tar längre steg när man går sliter man inte ut skorna lika fort.

Permalänk

100 watt kommer inte att räcka, för att processorn drar över 70 watt om jag inte har fel, och en hårddisk 12-15 watt (tror det var så) sedan skall du ha moderkort o grafikkort, det kommer att dra ett antal watt, så ett starkare nätagg är att rekommendera

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

kostar skärmen då ?

Visa signatur

ch0bbe

Permalänk

hur kan ett nätagg som är avsett för mini-itx (http://www.komplett.se/k/k.asp?ck=1&r=1&action=info&s=pl&p=42...) ligga på 52,35w om själva processorn ligger på 70w?

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk

http://www.mini-itx.com/projects/ice-unit/
Killen är ju iof från Wisconsin.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
hur kan ett nätagg som är avsett för mini-itx (http://www.komplett.se/k/k.asp?ck=1&r=1&action=info&s=pl&p=42...) ligga på 52,35w om själva processorn ligger på 70w?

Och vad grundar du det på?
Jag tror att ett ITX moderkort med processor drar runt 20W

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Avstängd

hmm har man inte fullt upp redan med att köra ?

Visa signatur

Don Vito for president!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D3viL
hmm har man inte fullt upp redan med att köra ?

Jag som skall åka ska ha något att göra!

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
100 watt kommer inte att räcka, för att processorn drar över 70 watt om jag inte har fel, och en hårddisk 12-15 watt (tror det var så) sedan skall du ha moderkort o grafikkort, det kommer att dra ett antal watt, så ett starkare nätagg är att rekommendera

(P = U * I)

I = P / U
P = 70W
U = 2.2 säger vi

I = 70/2.2 = 31.8 A

Hum en ström på 31.8 A genom CPUn,, a de låter trevligt eller va tycker ni???

70watt haha..

Permalänk
Medlem

Såg detta på Procases sida: "The Input Voltage is strictly required between 11.4V~12.6V."
Vilket innebär att du inte kan koppla in den direkt i bilen eftersom spänningen kan variera mellan 9v och 16v. Detta går ju såklart lösa med en spänningsregulator.
Hittade en på www.elfa.se som borde funka. Art nr 73-318-12

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk

Japp!

Stämmer bra det har redan en spännigs regulator inplanerat!

P= U x I

I = 100/12 = 8,3 A

Så frågan är om man knäcker spännigsregulator om man köper den som tål 7,5 A.....

Visa signatur

Om man tar längre steg när man går sliter man inte ut skorna lika fort.

Permalänk
Medlem

Tror inte att du kommer att använda alla 100w men annars så kanske det finns en som klarar mera ström

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

jag tror 55W duger.
är ju bara dom där små spänningarna man vill ha åt
3.3V och 5volt
lär ju inte va så stor belastning på dom...

Permalänk

Räcker ett 55W agg eller?

Det som ska drivas är ju:

Moderkortet som ovan nämd
Hårddisk
Nån fläkt
Kanske en DVD spelare ändå

MvH Johan

Visa signatur

Om man tar längre steg när man går sliter man inte ut skorna lika fort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan_grafstrom
Räcker ett 55W agg eller?

ja det räcker med ett 55watts nätagg. annars skulle de inte sälja det då de (på datorbutiken) säger att det är till för att driva ITX-moderkort utan några 5.25" enheter..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
(P = U * I)

I = P / U
P = 70W
U = 2.2 säger vi

I = 70/2.2 = 31.8 A

Hum en ström på 31.8 A genom CPUn,, a de låter trevligt eller va tycker ni???

70watt haha..

Ja det var ju roligt...
Ett ITX-moderkort drar långt ifrån så mycket men en "vanlig" Athlon-processor utvecklar ca 50W värme, klockar man lite så är man snart uppe i 100W. Det är alltså 100/2.2 = 45.5 A.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem

De bör räcka om du kanske har en klenare prolle. Men jo, mini-atx drar ju nästa ingenting iof ^^

Permalänk
Medlem

Det räcker med itx agget (om du inte skall ha en vanlig dvd, slimline funkar). Om du vill ha lite inspiration kan du kolla här:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23786...

Kanske inte precis samma sak men likande hårvara.

Visa signatur

Second is the first loser...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monstrum
Ja det var ju roligt...
Ett ITX-moderkort drar långt ifrån så mycket men en "vanlig" Athlon-processor utvecklar ca 50W värme, klockar man lite så är man snart uppe i 100W. Det är alltså 100/2.2 = 45.5 A.

AA men du värme e en annan sak.. en glödlampa på 60W blir ju ett par hundra grader
ändå bara en ström på 0.2-0.3A @ 230V

Permalänk
Medlem

om du funderar på mini-itx kort gå till http://www.mini-box.com och klicka på "EPIA Power Simulator" för att kolla vad en itx dator förbrukar.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Värme är väl inte en annan sak. Värme är energi, den måste komma någonstans ifrån, i detta fallet en spänningskälla på 2.2V. För att få en effekt på 100W så ska det till drygt 45 A.

En glödlampa har ju en så liten ström just för att spänningen är mer än 100 ggr högre än i fallet med processorn.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
100 watt kommer inte att räcka, för att processorn drar över 70 watt om jag inte har fel, och en hårddisk 12-15 watt (tror det var så) sedan skall du ha moderkort o grafikkort, det kommer att dra ett antal watt, så ett starkare nätagg är att rekommendera

Processorn genererar 70watt kanske du menar, tror inte att den DRAR så mkt.

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Så var skulle effekten komma ifrån då.
Pm - Pa = 0 <=> Summan av mottagen effekt minus avgiven effekt är lika med noll. Effektlagen helt enkelt.
Hade processorn inte dragit lika mycket som den avgivit så hade tillverkaren löst alla energiproblem i världen.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monstrum
Värme är väl inte en annan sak. Värme är energi, den måste komma någonstans ifrån, i detta fallet en spänningskälla på 2.2V. För att få en effekt på 100W så ska det till drygt 45 A.

En glödlampa har ju en så liten ström just för att spänningen är mer än 100 ggr högre än i fallet med processorn.

Spänningen skjuter på strömmen..
Så högre spänning högre ström..

Den drar en mindre ström för att motståndet e större..

och åter igen oonej de går inte 45A i en cpu kanske 45mA..

Vi kan ta upp ledarresistans å sånt oxå.. å räkna ut hur tjock en kabel måste va för å leda 45A,
va sak vi säga, som en tumme? har du så tjocka kablar från ditt nätagg?

Permalänk
Medlem

Nä, men eftersom spänningen omvandlas från 12V till 2.2 eller vad det nu är på moderkortet så behöver inte kablarna vara mer än 2 mm2.

Hur som helst, om spänningen är 2.2V och effekten är 100W så MÅSTE strömmen vara runt 45 A. Hur annars skall den effekten kunna nås.

45mA drar ju nästan en liten enchipsdator på 4 MHz.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monstrum
Nä, men eftersom spänningen omvandlas från 12V till 2.2 eller vad det nu är på moderkortet så behöver inte kablarna vara mer än 2 mm2.

Hur som helst, om spänningen är 2.2V och effekten är 100W så MÅSTE strömmen vara runt 45 A. Hur annars skall den effekten kunna nås.

45mA drar ju nästan en liten enchipsdator på 4 MHz.

Fortfarande så är värme energi inte samma sak..
Därför du inte kan ta den siffran å ställa den i denna formel (I = P / U) efter som de är 70Watt värme.

Och jag skulle gärna vilja se dig leda en ström på 45A i en kabel på 2mm kvadrat.
du skulle inte hinna blinka förens den brann upp.. även om de bara skulle vara 2.2V..

Du får inte ens ut så mkt ström ur dom flesta nätaggregat vid 3volt/5volt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ch0bbe
kostar skärmen då ?

från $479 med touchscreen.

http://www.xenarcdirect.com/search_results.asp?txtsearchParam...

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Tjoho... vad sägs om att ta en bärbar dator på runt 1GHz, ta bort skärmen om den inte funkar vilket dom ibland inte gör (jobbar som servicetekniker på bärbara) och klämma in den lite läckert i handsfacket tillsammans med en biladapter avsedd för maskinen, koppla på valfri skärm och vips så har man ett fungerande system... Kan vara lite lättare och frågan är om det inte är billigare dessutom! Lättare att ta med sig om manvill det för att ladda in nya låtar eller filmer eller vad man vill. Hyfsade ljudkort och så finns ju redan i dom.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 939, ABIT AV8 , Saphire 9800pro 128Mb, 2x512 Kingston PC3200DDR, 80+200Gb hdd, CD-RW, Chieftech dragon chassi. Kolla galleriet!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bippen
Tjoho... vad sägs om att ta en bärbar dator på runt 1GHz, ta bort skärmen om den inte funkar vilket dom ibland inte gör (jobbar som servicetekniker på bärbara) och klämma in den lite läckert i handsfacket tillsammans med en biladapter avsedd för maskinen, koppla på valfri skärm och vips så har man ett fungerande system... Kan vara lite lättare och frågan är om det inte är billigare dessutom! Lättare att ta med sig om manvill det för att ladda in nya låtar eller filmer eller vad man vill. Hyfsade ljudkort och så finns ju redan i dom.

Hade samma tankar att bygga en helt själv, men fick idén med att ta en bärbar.

Dock en problem kvarstår, var får man tag på en "bra" bärbar billigt?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

man ringer runt till mindre företag och lägger sitt intresse om att man är intresserad av att köpa en sådan. Jag som jobbar på service vet att det kommer såna burkar då och då och ska dom köpa en ny så brukar dom inte vara så svårövertalade att bli av med den gamla om dom får någon eller några tusen för den. Det är en fråga om hur mycket man kan tänka sig att lägga dessutom och givetvis handlar det om kontakter men åk till någon som sysslar med reparartioner och gär en "intreseanmälan". Man vet aldrig... Det kostar en massa pengar att byta skärm.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 939, ABIT AV8 , Saphire 9800pro 128Mb, 2x512 Kingston PC3200DDR, 80+200Gb hdd, CD-RW, Chieftech dragon chassi. Kolla galleriet!