Hur kollar man SNABBAST om datorn är stabil??

Permalänk
Medlem

Hur kollar man SNABBAST om datorn är stabil??

Som topic:
Jag håller på att klocka min xp2500+. Just nu kör jag prime95 torturetest för att kolla om den är stabil. Kruxet är ju att det tar sån förbannade tid innan det upptäcker ett eventuellt fel. SuperPi vet jag tar ca 45-50minuter. Kan man räkna det som fullvärdigt program att kolla stabilitet med??

Om inte så några andra tips om vad jag ska göra?? Orkar inte ha den stå i flera timmar vid varje ny klockning!

Visa signatur

A64 SanDiego 3700+, 1024 CZ BH6
Asus 7800GTX
DFI NF4 Ultra-D

Permalänk
Medlem

ääh vafan prime95 säger ingenting igentligen...Kör dom program eller spel och testa om den är stabil "Nytta med nöjje"

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem

prime testar snabbast, oftast med tanke på att om du spelar så kanske det tar 4 dagar för något prime kommit på på 3 timmar.

men dra igång det när du går till jobbet/skolan eller liknande så får du några timmar för att upptäcka det alvarligaste, även fast jag vet att dom rekomenderar 24h

Permalänk

Prime95 e nog bäst tycker jag.....visst de tar tid men då får man reda på om den e stabil åxo...de kan bli fel efter uppmot 8h ibland har jag märkt så de bästa är att låta den bli "torterad" i ett dygn...annars kan du ju runda 3dmark några ggr med fullgrafik inställning, de suger musten ur prollen ganska bra de me har ja märkt fast de blir ju inge vidare poäng men de e skit samma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomaXtremE
Prime95 e nog bäst tycker jag.....visst de tar tid men då får man reda på om den e stabil åxo...de kan bli fel efter uppmot 8h ibland har jag märkt så de bästa är att låta den bli "torterad" i ett dygn...annars kan du ju runda 3dmark några ggr med fullgrafik inställning, de suger musten ur prollen ganska bra de me har ja märkt fast de blir ju inge vidare poäng men de e skit samma

kör man 3dmark med hög upplösning och snyggaste grafiken så gör grafikprocessorn det mesta av jobbet. vid låga upplösningar tex 640*480 det är då som cpu:n gör det mesta jobbet

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk

hajvan....afan...de ligger nått i det

Permalänk
Medlem

OKi.Känns som jag måste dras med prime ändå då. Kör väl lite 3dmark oxå så får vi se. Jag tänkte jag skulle hitta max fsb först så jag kör min 2500+ i 8x230fsb nu. Fick precis ge mina corsair 3200 2.7V för att jag skulle komma in i windows.
Testar prime minnena fullt ut oxå eller??

Visa signatur

A64 SanDiego 3700+, 1024 CZ BH6
Asus 7800GTX
DFI NF4 Ultra-D

Permalänk
Medlem

Prime95 är ju väldigt känsligt för fel så det brukar jag använda...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle
Prime95 är ju väldigt känsligt för fel så det brukar jag använda...

Visa signatur

"Cothax tells you : OK... sleep... try some. You type like either a drunk, or someone without sleep for the last few weeks. "

Permalänk
Medlem

jo jag vet att det är det ultimata programmet att stressa cpun med. Men det känns lite drygt att kolla i flera timmar varje gång man höjer när man söker max fsb och maxklockning. Skulle vara trevligt med en motsvarighet till ATi-Tool fast till processorn. Men då skulle hela vår trevliga kultur av pulande ju dö ut

Visa signatur

A64 SanDiego 3700+, 1024 CZ BH6
Asus 7800GTX
DFI NF4 Ultra-D

Permalänk
Medlem

du kan ta å välta den, om den välter lätt så tycker jag inte att det är så stabil. då får du gjuta fast den i nått.

Visa signatur

Gigabyte Ds4 Intel E8200 @ 4ghz ,500mhz FSB
Geforce 8800gts @720/1100mhz
2xRaptor @Raid 0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CDrom
du kan ta å välta den, om den välter lätt så tycker jag inte att det är så stabil. då får du gjuta fast den i nått.

HAHAHAHA...kul

---

Håller med, prime tar en jävla tid!

Permalänk

Kör några rundor 3DMark, PCMark eller Sandra Bench om du har bråttom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malicious
Kör några rundor 3DMark, PCMark eller Sandra Bench om du har bråttom.

Skulle man ju kunna göra. Tänkte byta inriktning på den här tråden en veva. Jag har jobbat frenetiskt med att hitta min max stabila fsb nu. Skulle tro att det är minnena som kommer sätta stopp tillslut. Har ett Abit Nf7-s rev.2. Har inte hittat mitt tak än och kör dom i 231fsb@2.9V. timings 11-3-3-2.5. Ska prova med 11-2-2-2 nu. Vad tjänar jag mest på? Aggressiva timings i 220fsb eller "slöa" timings i 230fsb? Bör jag sträva efter att hitta min maxfsb med aggressiva timings för att få mest prestanda eller så hög fsb som möjligt?

Visa signatur

A64 SanDiego 3700+, 1024 CZ BH6
Asus 7800GTX
DFI NF4 Ultra-D

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med prime95, efter att jag precis lagt fsb'n på gränsen och höjt olika volt-instälningar, så är den superstabil, den har inte kraschat sen <sätt in valfritt datum här>

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlitZz
Skulle man ju kunna göra. Tänkte byta inriktning på den här tråden en veva. Jag har jobbat frenetiskt med att hitta min max stabila fsb nu. Skulle tro att det är minnena som kommer sätta stopp tillslut. Har ett Abit Nf7-s rev.2. Har inte hittat mitt tak än och kör dom i 231fsb@2.9V. timings 11-3-3-2.5. Ska prova med 11-2-2-2 nu. Vad tjänar jag mest på? Aggressiva timings i 220fsb eller "slöa" timings i 230fsb? Bör jag sträva efter att hitta min maxfsb med aggressiva timings för att få mest prestanda eller så hög fsb som möjligt?

Jag skulle satsa på 220 med aggresiva timings istället, men för att va säker kan du väl lätt bara pröva på båda och sen benchmarka bara och se vilken som är snabbast.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Märkte att jag inte behöver det. Mina minnen blir stabilare och stabilare? Går det verkligen att bränna in minnen? I början gick dom knappt att boota windows i 230fsb 11-2-2-2. Nu är jag inne på typ 5timmar i prime utan att dom sagt ifrån. Detta efter att jag kört 220fsb 11-2-2-2 före. Det gick stabilt så jag ökade sakta uppåt och kom in i windows i 230fsb vilket jag inte gjort innan. Så jag chansade på att dunka igång prime och det funkar fortfarande så. Man är nöjd!!

Visa signatur

A64 SanDiego 3700+, 1024 CZ BH6
Asus 7800GTX
DFI NF4 Ultra-D

Permalänk
Medlem

alltså jagf har min 2500+ @ 3310+ med 1.85 i v core äre bra`? den ligger runt 50c

Visa signatur

2500+@3500+(2420Mhz) | 512DDRam | Geforce4 ti4200 125Mb | 120GB disk | 19"skärm | 10994 i 3D Mark 01

Permalänk

Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet av min alldeles nya XP2500.
Den klarade prime95 i 8.5 timmar (vid 11x200], men failar 3dMark01 efter <5 minuter oftast.......

Kan iofs bero på något annat än cpu:n, men datorn var stabil med 210MHz FSB med den gamla processorn.

Permalänk
Medlem

SuperPi 32M, tar ca 1h. Om din dator klarar de så klarar den 3 dagars spelande, de kan jag intyga. Körde först 217x11 med 1.75v, klarade inte 32M, körde jag 215x11 med samma spänning, gick fint, for på LAN å spelande nonstop i 3 dygn ungefär. Inga problem. Körde inte CS heller som inte är så systemkrävande utan spelade UT II, Halo, CoD, WIII m.fl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlitZz
Märkte att jag inte behöver det. Mina minnen blir stabilare och stabilare? Går det verkligen att bränna in minnen? I början gick dom knappt att boota windows i 230fsb 11-2-2-2. Nu är jag inne på typ 5timmar i prime utan att dom sagt ifrån. Detta efter att jag kört 220fsb 11-2-2-2 före. Det gick stabilt så jag ökade sakta uppåt och kom in i windows i 230fsb vilket jag inte gjort innan. Så jag chansade på att dunka igång prime och det funkar fortfarande så. Man är nöjd!!

Vad har du för moderkort, nätagg o.s.v?

nice att du fick det stabilt med 230 i FSB

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Prime kan ju käka b*js vad har det för nytta?
Du skall naturligtvis testa med det du brukar göra, klarar den det finns det väl inget att klaga på?

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com