Hur mycket är du villig att betala för ett spel?

Permalänk
Medlem

Hur mycket är du villig att betala för ett spel?

Hur mycket är du villig att betala för ett spel?

Permalänk
Medlem

~200 vore lagom, 150 vore perfekt och 250 börjar bli lite dyrt men kanske acceptabelt om de var ett riktigt roligt spel.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

mer än 200 kr vill jag inte betala om det nu inte är ett JÄTTE bra spel, och då menar jag verkligen jätte bra.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Såklart så beror det på vad det är för spel. Om jag har spelat demot/testat hos kompis eller dylik och tycker spelet är bra kan jag väl tänka mig MAX 400kr, men då måste det vara väldigt bra. Skulle kunna tänka mig att betala 400kr för dvd utgåvan av UT2k4 när det kommer.

Om det är nått spel jag bara har hört bra saker om så är det MAX 300kr. Händer dock väldigt sällan att jag köper spel på måfå.

Permalänk
Medlem

Tänk på vilket jobb det är bakom spel.. 500 kan jag betala för spel jag vill ha. T.ex. DOOM 3.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Sunray: I de flesta fall går endast en liten del av de 500kr till tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
Sunray: I de flesta fall går endast en liten del av de 500kr till tillverkaren.

Det har du rätt i.... Någon som vet ungeför hur mycket tillverkaren får för ett sålt spel?

Permalänk

Inte mer än 400:-. Kan inte fatta att loka spelbutiken tom försöker sälja 2 år gamla spel för 500:-. Helt sjuka priser. Ett fåtals spel skulle jag hosta upp 400:- för. Sist så var det BF1942 Deluxe, innan det så var det Quake3. Alltså inte så ofta för min del. 500:- är inte ens att tänka på för min del. Inte med min nuvarande inkomst.

Edit: Köper jag ett spel så betalar jag för MP-delen. Då jag inte spelar så mycket online så blir det inte så många inköp av spel. Sen finns det vissa undantag som Doom3 och kanske FarCry. UT2k4 tänker jag över för tillfället.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

senaste spelet jag köpte va BF och innan det va det UnrealTournament.. För spel som är jäkligt bra som tex BF så kan jag betala 500kr.. men normalpris borde ligga på 200-300 då skulle iaf jag köpa mycket mer spel

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem

Håller med Mr. Bravo, helt sjukt att butiker säljer äldre spel för samma pris som när det kom. Dålig stil >:(

Pffftt, tänka över att köpa UT2k4?! KÖP KÖP KÖP!
En annan anledning till att jag kan tänka mig att köpa UT2k4 för 400kr är ju att det har linux stöd.

Permalänk
Medlem

De senaste spelen jag köpte gick på 199 kronor (Eternal Darkness), 239 kronor (Resident Evil) och 549 kronor (Mario Kart: Double Dash). Alla till Gamecube (som förresten är mycket behagligare att spela på än en pc).

Vad som är humant att betala för ett spel beror väl på vad man har för inkomst. Men när priserna börjar smyga upp över fyrahundra kronor blir i alla fall jag lite fundersam.

Visa signatur

"The gate opens, the gate closes. It does not help."

Permalänk
Medlem

Max 300kr

Inte ett öre mer. Ett spel för 400 / 500kr -> för mycket, ockerpriser !

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

200kr... högst 300kr. Skulle spelen ha sådana priser skulle jag iaf köpe fler spel. Det är jag nog inte ensam om.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz | Corsair Dominator 8GB @ 1600MHz | ATI Radeon HD 5870 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
Sunray: I de flesta fall går endast en liten del av de 500kr till tillverkaren.

Med tanke på att utgivaren oftast finansierar spelet så är det väl ganska vettigt?

Själv tycker jag runt 400 kr vore vettigt för nya spel, men så har vi ju den alltid lika roliga momsen också.

Permalänk
Medlem

om det är ett bra spel kan jag sträcka mej till 300, spel som inte håller längre än några veckor lägger jag inte ut mer än 150kr.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Hade de kostat ett par hundra så hade jag kanske köpt ett och annat.

Iofs spelar jag bara ett spel, och det är gratis.

Permalänk
Medlem

Max 399 för spel som Doom3, HL2 mm..
Max 299 för "vanliga" men mycket bra spel.
Max 199 för en vanlig spel

Röstade på 300kr

För övrigt så köper jag bara mycket bra spel till nypris. Spel man är sugen på men inte tycker är värda att köpa till nypris köper man på rea för 99 eller nåt liknande

Permalänk
Medlem

inte 1 öre

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozzit
Det har du rätt i.... Någon som vet ungeför hur mycket tillverkaren får för ett sålt spel?

Förmodligen fler än som tror de vet än antalet som verkligen vet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kniv-mannen
Sunray: I de flesta fall går endast en liten del av de 500kr till tillverkaren.

Dock är det antagligen så att tillverkaren får mer pengar om priset är 500 kr än om det e 99 kr..

Så man hjälper fortfarnade tillverkaren mer om man betalar mer för spelet, speciellt eftersom utgivarna ser att just den här tillverkarens spel säljer bättre och ger mer inkomster, och alltså sattsar mer på just din favorittillverkare. (Det gäller förutsatt att mängden spel som säljs är konstant då)

Permalänk
Medlem

300, som absolut högsta. Men okay, undantag kan göras för riktigt storslagna verk.

Permalänk
Medlem

ca 300kr för det är jag vad jag får i månaden, och om det är mer så ska det va nåt extra

Permalänk
Medlem

Browsade på Åhlens igår. NWN 599:-, NWN Gold (inkl. en expansion) 399:-, hur tänker dom?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna betala 2000 för ett bra spel. Helt klart. Det trista är att få spel nowadays är nåt för mig.

Permalänk
Medlem

"Hur mycket är du villig att betala för ett spel?"

Menar du vad man skulle vilja betala eller var gränsen går där man avstår från att köpa? För det är lite olika saker tycker jag.

Runt 250-300 tycker jag är lagom för ett spel, men är det ett spel jag verkligen vill ha så kan jag betala 450 också, även om jag tycker det är för dyrt egentligen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Browsade på Åhlens igår. NWN 599:-, NWN Gold (inkl. en expansion) 399:-, hur tänker dom?

Hehe.. det var något spel på spelbutiken.se (tror jag) som dom sålde dyrare begagnat än nytt

Permalänk

Conker's bad fur day fanns för 1024 kr i en butik här, väldigt länge dessutom.
till N64 dvs.

Själv betalar jag inte mer än 400 kr för ett spel.

Minns den gamla goda tiden då man köpte N64 spel för 600-700 kr slet på plånboken..

Permalänk
Medlem

tja runt 400kr skulle jag kunna betala för ett bra spel, inga problem.
FS 2004 gick ju loss på ca 650, men det är ju ett MUST HAVE

Visa signatur

i9 9900k | bequiet! Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG Strix RTX 2080 Ti | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 | MSI Z390 Gaming Pro Carbon | 32" Philips IPS 4k Monitor | EVGA 850W G2 Supernova | Fractal Design ARC XL | 4 x Corsair ML140 | NZXT Sentry 3 Fläktcontroller|

Permalänk
Avstängd

men, beror på..
att lägga upp 1000:- för MGS3 skulle vara inga problem t.e.x .
men knappast för något spel det inte finns något demo på eller liknande.
då brukar det bli semesterfilms-program , och testa det först.
(och sen KÖPER jag orginalversionen då!)

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

Jag tog 500kr lr mer, men det beror också på vilket spel det är. Då ska det vara något speciellt, som t.ex. hl2 kommer jag köpa direkt när det kommer.

Visa signatur

Ah-ah, I know what you're thinking. Did he fire six shots or only five? Well to tell you the truth in all this excitement I've kind of lost track myself. But being this is a .44 Magnum - the most powerful hand gun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself one question, do I feel lucky. Well, do ya punk? -Dirty Harry