VAd finns det för Operativsystem?

Permalänk
Medlem

Det du missade är OS/2, antar att du haft samma prov som jag hade förra året

Permalänk

Läs om, läs rätt. Grabben behöver OS som går att köra på en vanlig PC. Dom som föreslår Mac OS 9 och motsvarande går förslagsvis och slår sig själva i huvudet med en hammare. Hårt.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Räknas Gnu/Hurd som ett eget operativsystem?

ja, GNU's "riktiga" kärna heter Hurd.

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Menar du http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=5780?

han la aldrig ut något verkade det som? hahahaha
fixa stöd för NTFS i ett helt själv skrivet OS hoho skojig läsning så här på natt kvisten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Och lite mindre kända OS:
nachos
BlightOS
UberOS
SilverOS
Perfect OS

Uhhh, nämn inte nachos, jag får kräk-känslor....Fy faan vad jag kodat på det jävla OS:et....
nachos = Not Another Completly Heuristic Operating System. Tror jag skiten betyder.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Läste om MenuetOS i nån datatidning i förrgår. Verkar ruggit coolt, ruskigt snyggt gui och går på en diskett =). Tokigt snabbt efterssom det är det första operativsystemet som är helt skrivet i assembler =). Ska pröva de någon gång...

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk

Och funkar till vilka datorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoooN
ja, GNU's "riktiga" kärna heter Hurd.

Rätta mig om jag har fel.

GNU:s enda kärna heter Hurd.

Matricks: Har du lust att förklara för mig i vilken mening Linux inte är ett operativsystem utan GNU? Linux hanterar hårdvaran, minnet och allt sådant och går att köra och använda utan något vad GNU heter. Var i GNU ligger den grundläggande hanteringen som också gör att det blir ett OS?
Jag definerar inte OS som något användarvänligt eller som något som har en rad möjligheter och stor flexibilitet.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Jag tycker raiche verkar ha fattat det där. ^^
Det är självaste kärnan som gör operativsystemet, GNU:et i GNU/Linux eller GNU/Hurd är ju bara programvaran runtom, som kommunicerar med kärnan, som i sin del kommunicerar med hårdvaran.

Visa signatur

pub 1024D/6600D334 2006-03-29
Key fingerprint = 72B7 2466 1864 C5DF 4A01 A74D A438 7C46 6600 D334

Permalänk
Medlem

Håller med Raiche. Det är kerneln som är operativsystemet - kompilatorn, användargränssnittet, texteditorn är program som inte ska förväxlas med os:et, liksom gräsmattsbilden i Windows. Linux är operativsystemet, GNU en uppsättning program som utnyttjar Linux (för tillfället).

Detta är min uppfattning och jag förstår ärligt talat inte hur Richard Stallman m.fl. tänker. Troligtvis ser de saken från en vinkel som jag förbigått. Ta mig inte fel - jag menar inte att min uppfattning är bättre än någon annan. Jag är faktiskt ganska nyfiken på vad som bidrar till andra tolkningar, och vad som gör att ämnet är så vilt debatterat.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Vill tillägga samma sak, insåg att mitt inlägg var ganska kaxigt och felvridet efter en påpekning. Jag vill få Matricks defination och tolkning av det.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

raiche, Det var inte kaxigt, det var fullkomligt korrekt och finformulerat..
Decamber, RMS resonerar rätt enligt mig iaf, då jag håller med om att det bör heta GNU/Linux.
Linux är som sagt bara kärnan, men i Windows så heter ju kärnan kernel32.dll eller liknande, eller hur?

Jag tycker att det är självklart att GNU ska ha credits för att kod dom har skrivit som går att köra med Linux-kärnan.
Linus Torvalds sitter och åker Porsche till jobbet, medans RMS springer runt och samlar pantburkar typ, och då är frågan, vem är bäst programmerare samt vem har gjort mest för att GNU/Linux ska ha blivit som det blev?

Visa signatur

pub 1024D/6600D334 2006-03-29
Key fingerprint = 72B7 2466 1864 C5DF 4A01 A74D A438 7C46 6600 D334

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1gge
Jag tycker raiche verkar ha fattat det där. ^^
Det är självaste kärnan som gör operativsystemet, GNU:et i GNU/Linux eller GNU/Hurd är ju bara programvaran runtom, som kommunicerar med kärnan, som i sin del kommunicerar med hårdvaran.

GNU/Hurd är ju inte det som flyter omkring, det är ju en annan kärna

Permalänk
Medlem

För att det ska bli ett operativsystem måste det finnas en kärna och en massa komponenter. Kärnan är meningslös ensam, lika så komponenterna.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk

Jo, men man kan mycket väl köra ett LInux system utan GNU komponenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn
GNU/Hurd är ju inte det som flyter omkring, det är ju en annan kärna

RMS sa redan i GNU manifestet 1983 att deras kärna ska heta Hurd. Linux har inget med GNU att göra. GNU är bara kompatibelt med Linux för att Linux är stort och använder GNU.
Eller vad menar du med "flyter omkring"?

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk

Jo, det var min poäng också, citerade någron men tycks ha glömt vem

Edit: Fixat

Permalänk
Medlem

Missa ni Lindows? Den finns också

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Lindows är en dist av linux, och linux har dyckt upp rätt många gånger.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

ni har ju glömt Plan 9 och Inferno

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

http://www.v2os.cx/

Det enda operativsystemet värt namnet.

100% optimized assembly code

Systemkrav

A Powersupply (For your mainboard)
A Mainboard
Some memory, at least 128kB. 640kB is recommended.
A CPU. It must be a 386 or compatible
V2_OS put on any bootable device, such as floppy, hard drive, CD, DVD...

It weighs in at a massive 37KB download.

EDIT: ojda... någon hade visst redan räknat upp det. Aja, strunt samma.

EDIT2: Notera CD/DVD och storleken på oset

Visa signatur

Jag svävar, jag flyger.

Permalänk
Medlem

Kan det där göra ip-forwarding så kan det nog sparka rumpa med linux och sådana grejer.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Haffe:

Så ett skitostabilt och osäkert system ska kicka rumpa med Linux?

Varje användare har lågnivå-tillgång till hårdvaran, det finns inga headers på de exekverbara filerna...det finns ingen säkerhetskoll när det gäller sånt ö.h.t.

Vafan, i version 0.7 eller vad dom kallar det finns juh knappt stöd för moduler, fast dom säger att det finns moduler...gask..

Aja men iallafall, i ett "Version 0.70" så borde det finnas mer, nu är det litemer som "Version 0.07"

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Menar du http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=5780?

Man garvade ju inte dåligt första gången man läste det där

edit: shit, en 3 månader gammal tråd, sorry :x

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk

Tror jag kan till föra ett OS som intenämnts och troligvits inte så många kommit i kontakt med:

AppelTalk.
Skrivet i slutet av 70-talet. Jag körde det på min Pirat(Taiwan tillv.) Appel II.
Guld OS. Man kund skriva BASIC kod direkt i prompten och sedan köra det. Men det var nog allt...

/NN

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk

Ingen har skrivit PeOS
http://phonic.ath.cx/~peos/

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Tror jag kan till föra ett OS som intenämnts och troligvits inte så många kommit i kontakt med:

AppelTalk.
Skrivet i slutet av 70-talet. Jag körde det på min Pirat(Taiwan tillv.) Appel II.
Guld OS. Man kund skriva BASIC kod direkt i prompten och sedan köra det. Men det var nog allt...

/NN

eh?

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

vem gjorde ett os som heter appletalk, det är ju ett protokol..., men men, kanske finns. duktig idiot

Permalänk
Medlem

Han skrev ju appeltalk dessutom
och appel II
dessutom fanns väl varken Appletalk eller Apple II på 70talet

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1gge
raiche, Det var inte kaxigt, det var fullkomligt korrekt och finformulerat..
Decamber, RMS resonerar rätt enligt mig iaf, då jag håller med om att det bör heta GNU/Linux.
Linux är som sagt bara kärnan, men i Windows så heter ju kärnan kernel32.dll eller liknande, eller hur?

Jag tycker att det är självklart att GNU ska ha credits för att kod dom har skrivit som går att köra med Linux-kärnan.
Linus Torvalds sitter och åker Porsche till jobbet, medans RMS springer runt och samlar pantburkar typ, och då är frågan, vem är bäst programmerare samt vem har gjort mest för att GNU/Linux ska ha blivit som det blev?

Har du noll koll eller? Linus kör då ingen Porche! Han kör en BMW

Och dessutom vrider du frågan GANSKA mycket. Det är inte så att herr Torvalds sitter och badar i pengar. Herr Torvalds fick en del aktier i VA Linux innan dom börsintruducerades. Grejen är att deras aktiers värde steg med 600% första dagen. Så herr Torvalds sålde aktierna och för de pengarna köpte han ett hus och en bil. Hur RMS har det ställt vet jag inget om. Så även om du har en valid poäng så använder du felaktiga argument.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs