[Koncept] Nyheter på skrivbordet

Permalänk
Medlem

[Koncept] Nyheter på skrivbordet

Efter att jag testade tuba-tv lite, slog det mig, hur händigt det vore att ha de senaste nyheterna presenterade direkt på skrivbordet. Så jag installerade Samurize och ett nyhetsskript, men insåg då att det kändes som en väldig overkill att använda ett så avancerat program till bara en enda uppgift. Så jag började - som vanligt - pilla själv.

Har kommit så långt nu, att nyheterna tas och parsas från allas vår Aftonbladet. De radas upp riktigt - enligt mig själv - snyggt, och de 5 senaste nyheterna presenteras i fulltext, och resterande 15 med bara rubriker. Dessa texter får man fram genom att hålla musen över rubriken.

http://w1.696.telia.com/~u69603941/news.rar

Anledningen till att jag lägger upp en så pass tidig och färdig version, är att jag gärna skulle villja ha tips och idéer, eftersom dessa oftast är enklare att implementera i ett tidigare skede.

Den enda funktionen som finns för tillfället är altså "hämta nyheter", och detta når man genom att högerklicka i fönstret.

Programmet fungerar för tillfället bara i Win2000 och upp.

Edit: Nyheter innehållandes nyckelorden "Linda", "BB", "Bert Karlsson" och några fler, filtreras automatiskt bort.

Edit2: En screenshot:

Visa signatur
Permalänk

Mkt bra program. Du får gärna lägga till sen att den kan "pinnas" fast på skrivbordet. Sen skulle det vara bra om man kunde klicka på rubrikerna så man kom till sidan. Annars bra jobbat

Permalänk
Medlem

Att kunna ställa in "filtreringen" själv skulle va super, även att kunna ställa in det totala antalet nyheter och sen antalaet nyheter med fullständig text.

Keep up the good work!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRAG
Mkt bra program. Du får gärna lägga till sen att den kan "pinnas" fast på skrivbordet. Sen skulle det vara bra om man kunde klicka på rubrikerna så man kom till sidan. Annars bra jobbat

Japp, "fönsterhanteringen" ska jag fixa, man ska kunna välja olika lägen för det, "pin-to-desktiop", always on top, always bellow osv...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer
Att kunna ställa in "filtreringen" själv skulle va super, även att kunna ställa in det totala antalet nyheter och sen antalaet nyheter med fullständig text.

Det finns ingen filtrering, det var bara ett litet skämt. Men det finns ju olika kategorier av nyheter, "nyheter", "sport", "nöje" och några till. Dessa ska man kunna välja till, just nu har jag bara med "nyheter".

Och man ska kunna välja antalet själv, både som rubriker och som heltext.

Visa signatur
Permalänk

Kanske en version för sportdårar också?

Edit: Missade inlägget ovan

Edit2: (lite offtopic) Skulle vara kul med ett prog som visade dom senaste inläggen på SweC

Permalänk
Hedersmedlem

Grymt snitsigt.. uppdaterar den automatiskt?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nix, inte än, men detta är naturligtvis en av huvudfunktionerna, om inte den mest viktiga, egentligen..

Tänkte vänta med det tills jag har lagt in alla kategorier av nyheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ta en koll på samurize, www.samurize.com
Där kan man också lägga saker på skrivbordet, det som är bra med det är att många gör script till det så det finns massvis med saker man kan ha på skrivbordet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoomie
Ta en koll på samurize, www.samurize.com
Där kan man också lägga saker på skrivbordet, det som är bra med det är att många gör script till det så det finns massvis med saker man kan ha på skrivbordet

Det vore ju bra om du kunde läsa igenom första inlägget åtminstone innan du postar, eller var det väldigt bråttom?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Men öjje! Du kan ju inte filtrera bort BB, finns ju faktist vi som följer allt om Big Brother! Fixa!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweetFish
Men öjje! Du kan ju inte filtrera bort BB, finns ju faktist vi som följer allt om Big Brother! Fixa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Det finns ingen filtrering, det var bara ett litet skämt.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

Gösses, det vart ju lite pinsamt faktist Ska testa programmet nu då

Permalänk

Det verkar som en bra idé! Är fönstret genomskinligt så att man ser sin bakgrund igenom? Vill ju inte gärna skymma den fina win-xp-ängen. Jag tycker det lät som en bra idé att göra rubrikerna till länkar till aftonbladet också, vem det nu var som skrev det. Sen undrar jag en sak till, kan du lägga upp en .zip fil också? Jag har inte winrar installerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Nix, inte än, men detta är naturligtvis en av huvudfunktionerna, om inte den mest viktiga, egentligen..

Toppenprogram!
Lägg gärna till "hämta nyheter automatiskt" som ett alternativ. Själv vill jag helst välja när nyheterna skall uppdateras, har inte fast uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte
Toppenprogram!
Lägg gärna till "hämta nyheter automatiskt" som ett alternativ. Själv vill jag helst välja när nyheterna skall uppdateras, har inte fast uppkoppling.

Automatiskt, som i "när man kopplar upp"? Det är en bra idé. Bara jag lyckats fånga upp den händelsen, på något sätt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Automatiskt, som i "när man kopplar upp"? Det är en bra idé. Bara jag lyckats fånga upp den händelsen, på något sätt...

Jag skrev lite otydligt, men det var något sådant jag menade. Det vore mycket uppskattat!

RasConnectionNotification borde man kunna använda tror jag.

Edit: Detta kanske kan komma till hjälp.

Permalänk
Medlem

Vore RUSKIGT bra om man kunde ställa in vilken nyhetsportal man ville ta emot nyheter från. Sportnörd som jag är hade bara älskat om rubrikerna från sportal.se hade dumpat ner på mitt skrivbord!

Visa signatur

#tg98

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1ff
Vore RUSKIGT bra om man kunde ställa in vilken nyhetsportal man ville ta emot nyheter från. Sportnörd som jag är hade bara älskat om rubrikerna från sportal.se hade dumpat ner på mitt skrivbord!

Aftonbladet är det som gäller ett tag frammåt, då alla sidor ju kräver olika metoder för att få ut informationen.
Men det kanske går att lösa på något sätt, jag får se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grymmt, tummen upp!
Kan du inte fixa så den minimeras till tray? Skulle vara skönt att ha den där istället.
Längtar tills Pin to desktop kommer!

Permalänk
Hedersmedlem

En rätt viktig grej vore ju antingen att den kommer ihåg storlek/placering mellan körningarna, eller att man kan ange det mha argument.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Grymmt, tummen upp!
Kan du inte fixa så den minimeras till tray? Skulle vara skönt att ha den där istället.
Längtar tills Pin to desktop kommer!

Jag tror inte ens att jag kommer att lägga den till trayen. Man ska nog kunna få upp menyn genom att högerklicka i fönstret. Men hur det än blir, så ska den naturligtvis bort från taskbaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
En rätt viktig grej vore ju antingen att den kommer ihåg storlek/placering mellan körningarna, eller att man kan ange det mha argument.

Naturligtvis kommer allt sådant att sparas.

Just nu har jag lagt in alla nyhetstyper; Nyheter, Sportresultat, Ekonomi, Nöje, Väder, Sport, Spel, Börsen och Resor, samt lagt in möjligheten att välja hur många nyheter man vill ladda ner, samt hur många som ska visas med fulltext. Detta kan man altså göra för varje kategori individuellt.

Man kan t.ex. ha 5 allmäna nyheter, varav 2 med fulltext, följt av två sportnyheter i fulltext, följt av två väder-rubriker, osv.

Laddar upp en ny version med diverse funktioner imorgon kväll.

Tack för visat intresse.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har fått lite problem med att programmet vägrar uppdatera nyheterna när man väljer "hämta nyheter", jag blir tvungen att starta om programmet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jäklar vad bra! Vill gärna ha en för FragZone också.

Permalänk
Medlem

Annars har ju windows den funktionen automatiskt. Att lägga valfri websida som skrivbordsunderlägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Annars har ju windows den funktionen automatiskt. Att lägga valfri websida som skrivbordsunderlägg.

Jag skulle ändå föredra att slippa alla reklambanners och allting isf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonovskij
Jag skulle ändå föredra att slippa alla reklambanners och allting isf

Dom som gör att du kan få tjänsten över huvud taget. Inte alltid folk tänker på det. Dom lägger knappast ner miljoner på att ge dig nyheter på nätet för att dom är snälla.
Men jag håller med dig att oftast är reklamen (POPUPPER!!) riktigt överdjävliga.

Permalänk

Det är sant, men ska jag ha det på mitt skrivbord så vill jag iaf slippa reklamen.

s.c.s.i.: Kan du inte vara snäll och lägga upp en .zip fil också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Annars har ju windows den funktionen automatiskt. Att lägga valfri websida som skrivbordsunderlägg.

Det är väldigt svårt att använda active desktop, och ändå behålla en någorlunda respektabelt skrivbord. Men att möjligheten finns är helt sant. Dock tror jag inte att det fungerar så bra i praktiken. Inte för mig, i alla fall.

Antonovskij, har tyvärr ingen möjlighet att lägga upp en ny fil nu, men jag packar den nya versionen imorgon med zip.

Rar känns lite pålitligare tycker jag, samt används väldigt extensivt (inte till skillnad från zip), så jag föredrar det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Dom som gör att du kan få tjänsten över huvud taget. Inte alltid folk tänker på det. Dom lägger knappast ner miljoner på att ge dig nyheter på nätet för att dom är snälla.
Men jag håller med dig att oftast är reklamen (POPUPPER!!) riktigt överdjävliga.

Det är ganska intressant det där, informationen finns tillgänglig för vem som helst att mottaga. Om man användet de vanligaste metoderna för att läsa informationen får man med reklam och det är det som driver ekonomin för sidan och gör tjänsten tillgänglig.

Är det då stöld att ta informationen från aftonbladet.se och filtrera bort reklamen? Vad säger lagen? Kan man förbjuda alternativa läsare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locke
Är det då stöld att ta informationen från aftonbladet.se och filtrera bort reklamen? Vad säger lagen? Kan man förbjuda alternativa läsare?

Jag skulle tro att det inte är tillåtet att ta informationen från Aftonbladet, på det viset jag gör. Men samtidigt är det ju nyheter, inte deras egenskrivna texter. Men eftersom informationen ligger på deras servrar, så har de ju förmodligen rätt att bestämma exakt hur man får komma åt texterna.

Edit: När programmet är klart, ska jag skicka en version till Aftonbladet, och fråga vad de tycker, samt hur det är med rättigheterna. Vem vet, kanske skulle de vilja erbjuda nåt sådant till sina läsare? "Aftonbladet direkt på ditt skrivbord". I detta fall skulle de ju naturligtvis villja proppa programmet med reklam, i alla fall en fet Aftonbladet-logga, men görs det diskret, och kanske bara har reklamen i nåt About-fönster, så kan det ju faktiskt fungera.

Visa signatur