Permalänk
Medlem

Blåst igen!

Jaha, så blev man än en gång utsatt för en falsk typ!

Blev kontaktad av en kille på ICQ som tyckte att jag skulle bygga en likadan tank som jag har i mitt LianLi-projekt till honom..
Njaa. tänkte jag, har fått säkert 10 likadana förfrågningar tidigare, men jag sade till rätt pris så går allt att ordna

Han nämnde att han arbetade i en datorbutik och kunde ordna datorprylar till bra priser .. kanon tänkte jag som precis var i TFT-köpartagen.

Frågade om han kunde fixa en TFT-skärm av ett visst märke till ett bra pris, och det kunde han. (bör nämna att han lät väldigt seriös)

Sagt och gjort jag satte igång med tanken.. han höll precis på att bygga ihop sitt projekt så han behövde den ganska snabbt.
Vi snackade mycket över ICQ, jag blev klar med tanken och skickade den till hnm.

Och DÅ var det slut på det roliga .. sedan dagen han fick tanken (ca. en månad sedan) har jag fått tag på honom en gång på ICQ, ett fåtal gånger via PM, och nu lite senare ett par gånger på Mail.

Det senaste jag hört från honom nu är ett mail den 17/2

Han nämnde hela tiden att skärmen är på väg, att han skulle fixa kollinummer etc. etc. men som vanligt .. inget svar.

Blir så jävla trött på dessa oärliga typer som finns där ute .. hur kan han med gott samvete modda vidare sin dator med tanken som JAG handbyggt åt honom för att sedan skita i att göra mig en gentjänst?!

Killen är en hyfsat aktiv SweC.are, men han har inte varit online på ca. en vecka, så jag misstänker att han bytt nick..

Permalänk
Avstängd

har du namn så du kan kolla adress på eniro.se ? alltid viktigt så kan du trakasera han, piska han, fylla hans mun med grus?

aja, synd att folk ska göra sånt här

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Dte är ju det som är så skumt .. jag har ju hans namn, adress, ICQ, E-post .. det mesta utom ett telefonnummer tyvärr .. har kollat eniro, finns inte reggad där. Verkar lite korkat att blåsa en när han vet att jag har alla dessa uppgifter?!

Permalänk
Medlem

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

Pratade ni aldrig över telefon med varandra?

Permalänk
Hedersmedlem

Försök undvika kommentarer om vedergällning och liknande. Vill heller inte se namn och/eller tel-nr i tråden.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pannkakskungen
Pratade ni aldrig över telefon med varandra?

Nej tyvärr ..

Det är ju inga jättesummor eller grejjer det här handlar om, men det har blivit en principsak .. är så trött på alla falska människor där ute!

Permalänk
Medlem

ring skattemyndigheten och få tag på grabbens personnummer, sedan kan du kolla upp var han är skriven, han kanske bor på ett annat ställe än dit du skicka tanken.

konfrontera honom med uppgifterna och säg att du kommer polisanmäla honom. vill du skapa extra tryck kan du ju försöka få reda på om han verkligen jobbar i en datoraffär och i så fall vilken och ringa den och fråga ut chefen om vad killen är för figur egentligen.

är han swecare lär han nog läsa den här tråden, så du ska nog inte avslöja din taktik här sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killah2
ring skattemyndigheten och få tag på grabbens personnummer, sedan kan du kolla upp var han är skriven, han kanske bor på ett annat ställe än dit du skicka tanken.

konfrontera honom med uppgifterna och säg att du kommer polisanmäla honom. vill du skapa extra tryck kan du ju försöka få reda på om han verkligen jobbar i en datoraffär och i så fall vilken och ringa den och fråga ut chefen om vad killen är för figur egentligen.

är han swecare lär han nog läsa den här tråden, så du ska nog inte avslöja din taktik här sen

Jag har mailat honom och framfört tre alternativ .. antingen att han skickar tillbaka tanken, skickar TFT.n till de priset han lovat, eller så ringer jag polisen.

Sedan får han själv välja vilken väg han vill gå.

Permalänk

ring till killen och säg:

g0t pwn3d???

Han lär ju skicka minst 20 tft-skärmar då!!!

Visa signatur

idjutt lääään

Permalänk
Medlem

Lider med dig , har köpt massa saker via nätet av privatperssoner och aldrig blivigt blåst , ja kanske haft tur ?

Men hoppas det fixar sig för dig !

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muskelbiber
ring till killen och säg:

g0t pwn3d???

Han lär ju skicka minst 20 tft-skärmar då!!!

Ge mig numret då!! .. tror du inte att jag hade ringt honom om jag haft numret??

Permalänk
Medlem

Re: Blåst igen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Jaha, så blev man än en gång utsatt för en falsk typ!
(bör nämna att han lät väldigt seriös)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Nej tyvärr ..
Det är ju inga jättesummor eller grejjer det här handlar om, men det har blivit en principsak .. är så trött på alla falska människor där ute!

1. Trisst att folk blir blåsta.
2. Skicka ingeting utan att få någonting.
3. Hur kan du säga att han lät seriöst när du inte ens har träffat personen, skrev han på ICQ "Jag är seriös" och du trodde honom?
4. Skinnet på din näsa har blivit tjockare, lev och lär. Stå på dig.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Blåst igen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
.

3. Hur kan du säga att han lät seriöst när du inte ens har träffat personen, skrev han på ICQ "Jag är seriös" och du trodde honom?

Därför att jag har hans namn, hans adress, hans ICQ, hans mailadress osv.

Jag snackade med honom under en längre period, både via PM, ICQ och via mail .. snackade om moddning, vad han skulle göra med datorn, vad han gjorde på sitt jobb mm.

Har du aldrig fått förtroende för någon du aldrig pratat med live?

Trodde inte man kunde vara så osmart att man blåser någon när jag har så många uppgifter om personen ifråga?!

Permalänk

Amen PLZ, ring nummer upplysningen om du vill ha nummret!

Visa signatur

Amd barton 2800+ @ 2.2 ghz, Abit an7, 9600XT, 4400 poäng i 3dmark03 . 2x 512mb [Pc 3200 333mhz],

Permalänk
Medlem

Re: Re: Blåst igen!

Citat:

2. Skicka ingeting utan att få någonting.

Antar att du varken säljer eller köper begagnade prylar

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krille_krille
Amen PLZ, ring nummer upplysningen om du vill ha nummret!

Finns inte med där

Permalänk
Medlem

Säker att namnet du fick av han stämmer?

Visa signatur

hmm...

Permalänk
Medlem

Men skriv ut hans SWEC-nick här då, så ingen fler blir lurad.
Nicket kan ju knappast falla under PUL om han inte använder sitt riktiga namn som nick?

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Men skriv ut hans SWEC-nick här då, så ingen fler blir lurad.
Nicket kan ju knappast falla under PUL om han inte använder sitt riktiga namn som nick?

Nitrolina

Permalänk

Körde en sökning på google efter "nitrolina vimmerby" då han har fyllt i att han är från vimmerby, får då upp två sidor, bägge här på swec, kollar den cachade versionen och får då fram hans icq-nummer, söker igenom icq och hittar en person vid namn XXXXXX i Vimmerby, en sökning på just detta hos Eniro ger ~45 träffar, haderaj...

edit: står att han är XX år, 118118 brukar kunna söka på ålder om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem

Intressant det här. Så här går snacket på Swec.

*Skicka inte varan innan du fått pengar.
*Skicka inga pengar innan du fått varan.

Någonstans där så börjar jag undra.
Enda sättet att vara säker på att man inte blir blåst är att träffas IRL.
Så, ta risken eller fixa möte.

Permalänk
Medlem

Varför inte be en moderator gämför ip om det går så kan ni ju se om han fortfarande hänger här.

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

man borde ha ett företag man kan vända sig till där man har 2 kontroll nummer typ nr 123A=pengar 123B=varan och sedan skickar företaget vidare sakerna till rätt adress. dom skall givetvis ha rätt att kolla att det är rätt saker som det står i beskrivningen tex nr 123A har skickat pengar förväntarsig en XBOX. 123B sålde XBOX förväntar sig 2000:-. om allt ring stämmer så lägger företaget det på lådan och i väg det kommer.

nått åt det hållet, är jag helt ute eller, bara en tanke

Visa signatur

E6600 @ 3.65GHz P5W DH DLX Corsair 6400 2048MB

Permalänk
Medlem

Jonasz: är det Postförskott du menar?:p

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonasz
man borde ha ett företag man kan vända sig till där man har 2 kontroll nummer typ nr 123A=pengar 123B=varan och sedan skickar företaget vidare sakerna till rätt adress. dom skall givetvis ha rätt att kolla att det är rätt saker som det står i beskrivningen tex nr 123A har skickat pengar förväntarsig en XBOX. 123B sålde XBOX förväntar sig 2000:-. om allt ring stämmer så lägger företaget det på lådan och i väg det kommer.

nått åt det hållet, är jag helt ute eller, bara en tanke

Det finns ett, det heter "Payson"

Permalänk
Medlem

jag sökte på hans efternamn på eniro.
Fick bara en träff i sverige, en tjej som bor i storebro i vimmerby kommun!
Det måste väl vara en släkting?
finns telenummer där, prova och ring henne.

http://privatpersoner.eniro.se/query?firstname=&lastname=lait...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nästan, du vet ju fortfarande inte om det är rätt sak i, man frå väl inte öppna paketet innan man har betalt, och du lär ju knappast kunna övertala kasörskan att få till baka dina pengar.

Visa signatur

E6600 @ 3.65GHz P5W DH DLX Corsair 6400 2048MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonasz
nästan, du vet ju fortfarande inte om det är rätt sak i, man frå väl inte öppna paketet innan man har betalt, och du lär ju knappast kunna övertala kasörskan att få till baka dina pengar.

Ja man har rätt att kontrollera innehållet innan man betalar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Antar att du varken säljer eller köper begagnade prylar

Har sålt och köpte en del grejor i mitt liv men aldrig har jag varit så "dum" att sälja utan att få pengar samma gång jag ger ut det jag säljer.

Postförskott eller IRL hand till hand är det enda jag har litat på.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Citat:

Ja man har rätt att kontrollera innehållet innan man betalar.

Det har man inte alls rätt till.