Kan du ändra bass redirection frekvens och lite andra frågor.

Permalänk
Medlem

Kan du ändra bass redirection frekvens och lite andra frågor.

Använder ALSA och Mandrake 10.0 RC1 med 2.6 kernel. Använder Kmix för att ställa in ljudnivåer.

Tycker basen är mycket värre i linux och undrar om man kan ställa in frekvensen för lfe kanalen. vore kul ha den på 0-100hz som jag har i windows. Finns det något program så man kan "koppla lite själv". tex göra så fram kopieras till bak och kanske köra en mono mix på fram och routa till centern? Är lite bortskämd av kxdrivrutinen till windows och just nu låter den väldigt mycket bättre. Sista frågan är om det finns en equalizer till alsa (drivrutinen ej program) så jag kan ställa in så alla program påverkas.

xmms med faad2 (inst via urpmi) plugin så kan jag bara spela upp några filer och jag kan inte kompilera faad2 själv (säger unhandeld token).Kan inte kompilera mplayer eftar jag installerat faad2. så jag kan inte spela upp filer med aac ljud via det.

Har kollat lite på alsas hemsid och fan inga program som gjorde det jag ville.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Det ska väll inte finnas några signaler alls över 100hz på lfe kanalen?

Jag har inte testat något program som gör något sånt som du vill men kolla på den här sidan...
http://linuxshop.ru/linuxbegin/win-lin-soft-en/table.shtml
sök efter mixer så hittar du ett gäng program.

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

Om jag i windows höjer filterfrekvensen på LFE kanalen så låter det väldigt dåligt, därav mistänker jag att den är felinställd för att passa min subwofer i linux. (om den ligger på 125-200+ så låter den inte lika ren och fin.). Därför vore det kul om alsa drivrutine hade en typ konfigurationsfil så man kunde ändra den. Sen så låter alsa och kmix väldigt dåligt om man använder det inbyggda "surround" upmixen med. Tråkigt bli tvungen boota windos bara för att njuta av musik.

Sökte lite på sidan. Ska testa se om alsamixern har fler inställningar än kmix.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag kör iofs bara tvåkanalsljud och oss men jag tycker defintivt att linux ljudet är mycket bättre än det i windows. Märkte inte så mycket skillnad när jag gick ifrån windows till linux men om jag byter tillbaka nu så står jag knappt ut med att lyssna på musik i windows. Tur att man inte behöver windows mer än ett par gånger per år

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

Säger bara lylosnubbe :(. Är flera som håller med mig om att ljudet inte är ens i närheten av windows. Det hörs väldigt tydligt att det blir som basen bara hummar konstant medans den i windows pulserar till hårdrocken och skakar huset i tackt. Som sagt ljudet ur min fram högtölare är det inget fel på. Det jag vill ha är en kopiering av fram till bak och sen ändra volym på fram. Sen vill jag kunna ändra bass redirection frekvensen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Haha, jag tycker direkt tvärt om. I windows så känns basen väldig slapp, med väldigt dålig taktkänsla, i linux så är den fastare och mycket skönare att lyssna på.

Jag har tänkt slänga in ALSA och testa om det blir någon skillnad i flera veckor nu men det känns ju så jobbigt att jag kommer att bli tvungen att starta om datorn när jag kompilerat om kärnan så det blir aldrig av...

Visa signatur

Micael Ehn
ICQ: 2450221 Mail: micke(at-tecken)ehn.nu

Permalänk
Medlem

Ja men basen är fin om man kör stereo som du skrive rdu gör. Det som inte funkar bra är ju LFE kanalen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB