lägga upp ftp-server bakom en Telewell TW-EA500

Permalänk

lägga upp ftp-server bakom en Telewell TW-EA500

Jag har satt upp en server bakom min router, men folk får inte kontakt med den!?

Du måste gå in i routern/programmet du routrar med och "peka" den porten som programmet använder mot serverdatorns IP. Antag att du vill sätta upp en FTP och använder port 21. Server datorn har IP 192.168.0.116. Då ser du bara till att all trafik som kommer in på port 21 går till IP 192.168.0.116. Samma sak gör du med DC, IRC och CS eller vilket program du nu vill "kontakta". Det enda du behöver veta är vilken/vilka portar programmet i fråga använder. Hur man forwardar en adress står i manualen. - Tack till Gribber för att jag fick ta denna FAQ från din sida!

Så här står det i FAQ:en men när jag försöker forwarda portarna till min dator funkar det ändå inte... är dock osäker på om det jag gör faktiskt är att forwarda portarn så jag bifogar en screen...

Hjälp skulle uppskattas... Har som synes försökt på olika portar... både lokalt och utåt.

Visa signatur

Bytt ut överklockning mot styrketräning ;)

Permalänk
Medlem

forwarda port 21 till 456-> 192.168.x.x och port 20 till 457->192.168.x.x och tcp på bägge portarna så ska det fungera förhoppningsvis

o.b.s ställ även om din ftpserver att lyssna på port 456.

port 20 är nån data/kontroll port och 21 är själva streamen, rätta mig nån om jag har fel. ( har dratt ett par pilsner )

Annars routa in port 20 till 20 på insidan och även samma sak på port 21.

grejjen är att vitsen att försöka gömma sin ftp portar funkar inte om operatören nu skulle vilja kontrollera dig, däremot skydder det vel en liten del mot folk som scannar just efter ftp sajter på port 21 som kör anonymous.....eller nåt.

Visa signatur

En krösus klarar sig alltid....