Permalänk

Duron eller Athlon.( ej köpe fråga)

Hej jag har en gammal dator med en AMD duron 1.2ghz TROR JAG :P. Jo för när jag tog en grundligare koll på processorn så stog det AMD athlon. Min fråga är Hur är detta möjligt. Står det Athlon på duron processorerna.?? Och kan det varit så att denna processor är Nerklockad så att det står AMD duron i Bios o allt. För att jag köpte datorn begagnat så han kan ju gjort vad som helst med den. Det står att den är gjort 1999 på processorn,

Så min fråga är. Är detta en Duron eller en Athlon

Tacksam för svar mvh Kim Nilsson

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Medlem

Kolla efter med något testprogram hur pass mycket l2 cache processorn har. Duron har 64Kb l2, Athlon 256 eller 512K

Permalänk

Jo men den datorn är paj. En kondensator eller vad dom heter är sönder ska köpa en ny. Men asså jag har kollat runt över internet och sätt cirka 20 bilder på amd duron processorer och dom står det alla AMDDuron på. Kan man inte kolla det på Processorn hur mycket cache den har?

EDIT la till en bild på den

Visa signatur

Permalänk

det är en athlon, skriv upp dom tre första raderna å lägg in i ett program som visar infon....

Permalänk

Jo men den datorn är sönder. Men asså det har stått i TYp System i kontroll panelen och i BIOS att det var en AMD Duron 12ghz. Det måste vell ha varit så att den är nerklockad. Eftersom När jag klockade denna dator (sign) så stog det att jag ahde en AMD duron så nått har ju blitt fel

Visa signatur

Permalänk

men kan du skriva upp alla siffror som står på kärnarn så kan du får en verifikation

Permalänk

jopp här kommer dom.
AMD Athlon
A1200YMS3C (<--- obs dessa kan va fel. lite kylpasta kvar där)
AVIA 0109BPHW
95094540065
copyrightmärke 1999 AMD

Exakt i denna ordning står det

Visa signatur

Permalänk

AMD Athlon Core Thunderbird CPU Model 4 Performance Rating N/A Working Frequency 1200 Package Type Operating Voltage 1,75v Operating Temperature (Max) 95°C L1 Cache Size 128KB L2 Cache Size 256KB Multiplier 9,0 FSB Frequency 266MHz Stepping Code AVIA Manufacture Year 2001 Manufacture Week Week 09 Production Batch W Batch Production Number N/A Laser Marker ID N/A Process Technology 0.18µ Estimated Thermal Power 65,70w Generated by OPN-462 (v0.8.28)

Där får du det bekräftat, det är en AMD Ahtlon.... (Thunderbird)

Permalänk

Så det är en Thunderbird 1.2ghz
Det är ialla fall bättre än Duron 1.2ghz eller??.

Tack så hemskt mycket Thakrillo
och alla andra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo om det är det så e den bettre en en duron 1.2ghz

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |