Permalänk

Bygga nätdel åt slutsteg. tipps?

Jag ska köpa ett slutsteg om någon dag men kommer antagligen inte bygga in allt i bilen än på ett tag så vad kan jag driva slutsteget på så länge (innomhus) just nu driver jag ett litet slutsteg på 2 datornätagg som sammanlagt ger 20A vid 12V.
Det nya slutsteget lär dra 50-75A (är avsäkrat först vid 75A)
Så vad för skojj grejjer som inte kostar massor kan man få ut en sådan ström ur?
Jag hoppas att ni som hållt på med peltiersystem har lite förslag och ideer.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

man skulle kunna köra en 220-12 volts konverter o köra på 220 volt? kostar kanske 150 kr på biltema?

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

jo men hitta en åt mig som levererar runt 60A!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hade oxå behövt en.. har en transformator nu, men den ger bara ut 15A.
det ger kasst ljud när man försöker dunka på :/

Permalänk

Jo känner igen problemet. Jag har som sagt mina 2 nätagg som ger 20A men jag kommer behöva minst det dubla gärna det tredubla, får se hur mycket det kommer kosta bara. Kommer inte ha mycket pengar nu efter att ha köppt slutsteget.

Någon som tror en sån här kan fungera?
56-135-18 på ELFA
Då behöver man antagligen en likriktarbrygga och eller några feta kondensatorer också, någon som kan hitta några lämpliga?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk

Tackar så mycket, den fetaste transformatorn jag hitta på elfa ger iofs "bara" 50A men det får väll räcka... synd bara att den var så satans dyr... men men, det får man leva med. nu ska vi bara se om vi kan hitta nån likriktarbrygga som pallar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska få en brumfri matning till ditt steg lär du behöva mer komponenter än likriktarbrygga och kondensatorer. Ett billigare alternativ är nog att skaffa ett bilbatteri och en krafig batteriladdare till detta istället.

www.biltema.se
Laddare: 44-715 Laddar med upp till 9A vilket bör räcka då ditt steg knappast drar några 75A under mer än nån bråkdels sekund i taget.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

ni kör väl inte hemma steron på bil slut steg?? gör inte de hemma system är på 8 ohm bil e på fyra (lr tvärrt om?) = inge bra...

Permalänk
Medlem

kör bilelementen hemma, då jag sålt bilen och har "stereon" kvar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Delicious
ni kör väl inte hemma steron på bil slut steg?? gör inte de hemma system är på 8 ohm bil e på fyra (lr tvärrt om?) = inge bra...

Är bilhögtalare jag ska driva så det är inga problem.
Dessutom tror ´jag inte det är nån fara att köra 8Ohms högtalare på en 4Ohms förstärkare, värre om det är tvärt om, då kan man grilla hela förstärkaren. Då det slutsteg jag ska köpa är 1Ohm stabilt så kommer det nog fungera bara bra.

Hmm.. bilbatteri och laddare, jo det funkar kanske. Ska kolla lite på det. Någon som vet hur mkt ett batteri kostar?
[EDIT]
Om man köper en laddare, tror ni detta batteri blir bra till?
Biltema 80-588271

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^Delicious

det är inte bil eller hemma stereo som spelar roll.. de är olika impedance på olika högtalarelement.. å de beror inte på om dom sitter i en bil eller i en högtalarelåda i hemmet.
Mina sony högtalare har en impedance på 6ohm.
Mina skräp PA högtalare på 4ohm
och MDS basen är oxå på 4ohm.

)ExecutoR( tänk bara på att när man laddar ett bilbatteri så bildas massa knallgas. så ett bättre alternativ för att ha i hemmet är blyackumulator eller ett bilbatteri som är slutet helt å hållet.

Själv så skulle ja inte vilja ha ett bilbatteri på laddning i mitt rum då den kan säga poff helt plötsligt... sen är väl gasen inte så nyttig i sig heller..

Permalänk
Medlem

Det funkar nog, personligen gillar jag inte biltemas batterier, skulle nog hellre köpt på http://www.th-pettersson.se/ bra priser å skapliga batterier. Annars är det en bra idé att köra på batterie uppbackat av en laddare, då kan du ju lyssna enbart med batteriet inkopplat för att minska störningarna Borde dessutom räcka till några timmars lyssning!

Permalänk

Liten Update:
Har köppt slutsteget nu. Kom precis hem med det. Försökte dra igång det på mina nätagg som gav 20A, båda nätaggen dog när jag slog på slutsteget....

Just nu sitter jag med ett slutsteg utan något jag kan driva det på.... Någon som har nå andra ideer på strömkälla?

Visa signatur

Permalänk

so msagt, bilbatteri med laddare är bra, då du inte köra stereon dygnet runt så kommer det att funka.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

inte en aning om detta funkar men de borde de transformator till 12V spotlights