Permalänk
Medlem

antec sonata vs antec 1080 plus

Snokat runt en hel del eftersom jag ska strax köpa nytt chassi å MB för de som jag köpte för inte så länge sen visade sig vara skit..iaf
Som ni kanske fattat rör det altså sig om sonatan å 1080AMG. ja vill ha en bra låda med bra ventlilation..ljudet är inte ett stort bekymmer men juh tystare desto softare

länkar:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTPL1080
till 1080

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ANTSONATABL
sonatan

Permalänk
Medlem

köp sonatan... antec burken köpte min polare.. efter en vecka så pajja luckan och den känns inte alls ha samma kvalitet som sonatan!

Permalänk

Jag har just en Plus1080AMG
för mig funkar den väldigt bra, man kan både få den att gå tyst och högljudd om man så vill.
just nu kör jag med 5 chassi fläktar + 2 i psu.
fungerar väldigt bra.
om jag har fläktarna så den styrs av hur varmt det är i lådan så har jag en system temp på 23 grader, cpu´n på 43 (då har jag också en 1700+ som generar mkt värme)
när jag INTE har så den styrs har jag en system tempen likadan, alltså 23 grader, cpu på ungefär 45-47 beroende på hur varmt det är i rummet.

men jag rekommenderar detta chassi. jag är väldigt imonerad av dess kylning

ps. innan denna underbara burk hade jag ett skit chassi med en chassi fläkt (80'80mm)
då var system tempen på 35grader, cpu´n låg på ca. 55. så det är lite skillnad om vi säger så.

tack för mig

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

12cm fläktar säger allt. Snygg finish på sonatan också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
12cm fläktar säger allt. Snygg finish på sonatan också.

Jag köpte chassi med 120mm men fick 5grader högre temp än jag hade med mitt Chieftec som det sitter 5X zalman 80mm i. Temperaturen är högre oavsett spänning på fläktarna i båda chassina. Så 12cm fläktar säger inte allt enligt mig.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Köp Sonatan, väldigt snygg egen design, bra kvalitet, köp en extra 120mm fläkt om du vill ha lite bättre ventilation, tänk bara på att montera in den innan du sätter i hårdvaran. Den andra modellen är säkert också bra, men, inte för att vara alltför elak, det chassit ser ut som ett dussinchassi, de flesta chassin ser väl ut så där.

Permalänk
Medlem

dom flesta chassin ser väl ut sådär, men det är även skitmånga som har sonatan.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Antec 1000. Det är 1080 fats med fönster. Jag är mycket nöjd med chassi. Och tempen gick ner runt 7 grader.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Jag köpte chassi med 120mm men fick 5grader högre temp än jag hade med mitt Chieftec som det sitter 5X zalman 80mm i. Temperaturen är högre oavsett spänning på fläktarna i båda chassina. Så 12cm fläktar säger inte allt enligt mig.

men det kanske så är att han menar så att chassit är tystare som då ger kanske lite mer värme en din damsugare till dator

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lutte
men det kanske så är att han menar så att chassit är tystare som då ger kanske lite mer värme en din damsugare till dator

Nja grejen är den att chassit med 80mm är tystare än det med 120mm-fläktar. Kolla här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=24554...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

just nu lutar de lite mer å 1080 för min del..antecen ser lite smidigare ut, men jag vill helst ha lite plats de dröjer nog ett par veckor innan jag ska köpa..vi får väl se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Nja grejen är den att chassit med 80mm är tystare än det med 120mm-fläktar. Kolla här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=24554...

men det beror ju också hut chassit är utformat....men ett dåligt stansat fläkthål som chassit som du länkade till lever ju om mer... men vanligvis så brukar ett chassi med 120mm fläktar vara tystare..men det beror ju också på hur man har configurerat chassit med fläktar medmera

Permalänk
Medlem

Jag har 1080AMG och jag tycker det är ett mycket bra chassi, det är stort och rymligt, det är snyggt (fin färg och enligt mig mycket snyggare design än sonatan) och det har ett bättre nätaggregat (430W TruePower). Kvaliteten är också mycket hög och jag har inte haft några problem med luckan, den sitter som berget. Fast sonatan har väl lika hög kvalitet, båda är ju Antec. Jag tycker inte det låter speciellt mycket heller, har man en TV på samtidigt i rummet hörs datorn knappt.

Permalänk
Medlem

sonatan är ett mycket bra köp tycker dom har lyckats bra med hdd platserna och det är bra ventilation i och tyst..

Visa signatur

Asus p6t deluxe V2 | Intel core I7 920 | Ocz 6gb | Asus GTX 285 | Ocz vertex 2 120gb | Wd 500gb | Fractal design R2

Permalänk

1080 är grym! stört skön. bra utformat och genomtänkt..
Nån sa att ens lkucka gått sönder.. vad fan hade han gjort med den då? jag har ju dåkat sparka på den. så att cd-brännaren gick pajj (hade luckan ute, men lyckades laga brännaren)
Luckan var dock felfri.

Dessutom får man ju ett fint nätagg. som är bra.

Permalänk
Medlem

Vilken ska jag välja Sonata eller 1080 plus view ?

Måste veta nu orkar itne leta äfter chassin mera

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

lätt att ja skulle tagit 1080:in... har själv ett 1000 amg oc hdet är ja jävligt nöjd med..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lutte
men det beror ju också hut chassit är utformat....men ett dåligt stansat fläkthål som chassit som du länkade till lever ju om mer... men vanligvis så brukar ett chassi med 120mm fläktar vara tystare..men det beror ju också på hur man har configurerat chassit med fläktar medmera

Det fanns inga galler på något av chassina. De var helt bortkörda med Dremel.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Det fanns inga galler på något av chassina. De var helt bortkörda med Dremel.

THIHIHI så trevligt då

Permalänk
Medlem

Om du nu måste välja antingen sonatan/1080 så skulle jag ta sonatan, men varför inte p160?

Jag é hur nöjd som helst med min, bättre ventilation i p160 än i sonatan tack vara att frontfläktens placering vilken jag tycker sitter helt fel i sonatan.
Sen ser ju p160 som sagt väldigt $bling bling$ ut också men på ett rätt stilrent sätt.

Permalänk

Jag har 1080AMG och kan rekommendera det, dock är fronten på lådan rätt kass. Jättejobbig att få bort och så, annars är den suverän. Och till dig som hade en kompis vars lucka gick sönder kan jag bara säga han har lyckats klämt eller gjort nåt mystiskt med, eller haft otur. Min är hur stabil som helst.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Slutsats: välj efter din egen smak eftersom de bägge chassina verkar vara bra.
Jag har en sonata men har typ börjar ångra mig lite när jag såg 1080

Permalänk

det är inviduellt.

den största skillnaden är att 1080 använder sig utav 5 st 80 fläktar istället för 2 st 120 fläktar, vill du kan du borra in 1 o toppen, 2 i botten (kanske 3) och en drös i dörrarna om du så känner, men det är en fråga om behov, jag anser mig själv inte ha något behov av att köpa en större burk än sonata, 4 diskar 3 5,25" enheter och 2 st 3,5" enheter det funkar bra, dock är det fullt då. det är inte mycket rymligare i 1080 + att det inte har gummibussningar.

1080 är även ett dyrare chassi ifall du skall ha med ett nätagg.

ang luckan måste din kamrat varit vårdslös, för att jag känner en drös som har det chassiet och jag har en sonata, jag har råkat sparka till luckan "lite" hårt och det hände inget mer än att den lossnade.
Att få bort den är inga problem, ett av stiften (uppe eller nere) är utformat att kunna tryckas uppåt (ifall det är nere) eller neråt (ifall det är uppe) och sedan viker du luckan ut så lossnar den (förutsätter att luckan är öppen).

Så valet är ditt, sonata är tyst och har effektivkylning.
det var någon som klaga på kylningen, plocka bort fronten och skruva fast fläkten på den sidan av racket, den får plats.

däremot så är det ett filter i fronten på sonata som gör att det mesta dammet stannar utan för burken (mycket posetivt)

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/