Permalänk
Medlem

sänka datorn i vatten?

hejsan har läst lite på foumet men inte hittat nån "riktigt" tråd om detta ämnet...

Hur gör man för att avjomisera vatten? det är min första fråga..

sen undrar jag om det går att kyla grafikkortet så oxå för killarna som jag jobbar med sa att det kan bli problem med grafiken...stämmer det? isåfall hur man kan lösa det ? stor fläns med en stark fläckt ?

räcker det med några fläcktar för att få vattnet att cirkulera? typ 6st 120mm?

vad skulle man eventuellt kunna kyla vattnet med ? för det kvittar ju om det är +1 i vattnet det kan ju knappast bli kondens

vore kul om man kunde få lite förslag och ideer :)..

har en 486:a som jag tänkt prova på funkar det bra så blire min andra dator....

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Är inte helt säker på vad du menar, men om jag förstår dig rätt så vill du ha moderkortet i kallt vatten. Ska du använda vatten ska det vara avjonat precis som du säger, men att avjonisera det själv är nog ingen bra idé. Du kan destillera det, men vet ej om det räcker för att kunna kalla det avjonat. Har själv tänkt lite i dom banorna på skoj, och kommit fram till att det kanske skulle kunna funka med någon form av oljebad. Oljan skulle sedan kunna kylas ned till minusgrader med t ex kolsyreis eller liknande. Oljan bör vara någon "snäll" variant som inte löser ut massa skit ur plastdetaljerna på moderkortet.

Kanske skulle vara något att testa i kombination med kvävekylning på prollen osv.

Jag antar att du inte hade planerat det här att vara någon permanent kyllösning?

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sutaren
Är inte helt säker på vad du menar, men om jag förstår dig rätt så vill du ha moderkortet i kallt vatten. Ska du använda vatten ska det vara avjonat precis som du säger, men att avjonisera det själv är nog ingen bra idé. Du kan destillera det, men vet ej om det räcker för att kunna kalla det avjonat. Har själv tänkt lite i dom banorna på skoj, och kommit fram till att det kanske skulle kunna funka med någon form av oljebad. Oljan skulle sedan kunna kylas ned till minusgrader med t ex kolsyreis eller liknande. Oljan bör vara någon "snäll" variant som inte löser ut massa skit ur plastdetaljerna på moderkortet.

Kanske skulle vara något att testa i kombination med kvävekylning på prollen osv.

Jag antar att du inte hade planerat det här att vara någon permanent kyllösning?

du fattade mej delvis rätt....jag ska sänka ALLT i vatten hela inehållet..

jo men asså om man köper destilerat vatten (aka battierivatten) så är ju det avjoniserat...sen borde man ju kunna göra någe som förhindrar att´det blir joniserat igen...eller är ju helt ute å yrar då ?

vatten kyler bättre än olja plus att det är lättare att få cirulation på iomed att det är tunnare...men tycker det verkar vara ett kul projekt får köpa lite datorer tror jag eller om man kan få ta lite på jobbet

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

OK... Med allt, menar du även hårddiskar och sådant? Har en känsla av att sådana delar kan ta skada även om vattnet inte leder ström. Du har rätt i att vatten är mindre trögflytande än olja, å andra sidan har det ju en obehaglig förmåga att frysa till is vid minusgrader
(om man nu ska kyla lite rejält)

Sen är det nog svårt att få ett ordentligt vattenflöde i vilket fall när det gäller de volymer du pratar om. Du får nog skaffa dig en sån där pump man har till en swimming pool isf :).

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sutaren
OK... Med allt, menar du även hårddiskar och sådant? Har en känsla av att sådana delar kan ta skada även om vattnet inte leder ström. Du har rätt i att vatten är mindre trögflytande än olja, å andra sidan har det ju en obehaglig förmåga att frysa till is vid minusgrader
(om man nu ska kyla lite rejält)

Sen är det nog svårt att få ett ordentligt vattenflöde i vilket fall när det gäller de volymer du pratar om. Du får nog skaffa dig en sån där pump man har till en swimming pool isf :).

hahah jo pump blir ju ett måste men hrddiskarna stannar i det torra ;)...skulle vara kul med flytande kväve men det tappar ju effekten efter ett tag som jag fattat det...annars skulle man ju kunna klocka rätt friskt på både propp å graffe

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

vatten joniserar tyvärr sig själv så man lär få avjonisera kontinuerligt, exempelvis kolsyra löser sig alldeles själv i vatten. Men det borde ju funka, vore rätt coolt om nån har nån gammal data som dom skulle vilja testa med. Ett annat problem jag ser är ångbildning, om vatten exempelvis tränger in i någon krets när datan är av, och sen vid påslagning så hinner inte vattnet evakuera när det värms i kretsen, varpå kretsen skulle kunna sprängas, tänker främst på kondensatorer.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkard
vatten joniserar tyvärr sig själv så man lär få avjonisera kontinuerligt, exempelvis kolsyra löser sig alldeles själv i vatten. Men det borde ju funka, vore rätt coolt om nån har nån gammal data som dom skulle vilja testa med. Ett annat problem jag ser är ångbildning, om vatten exempelvis tränger in i någon krets när datan är av, och sen vid påslagning så hinner inte vattnet evakuera när det värms i kretsen, varpå kretsen skulle kunna sprängas, tänker främst på kondensatorer.

jag stänger aldrig av grejjerna...men går det inte att förhindra att vattnet joniseras igen eller ?

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk

det olja du får använda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
det olja du får använda

men olja kyler väl itne lika bra men det kan man väl ha typ minus 60grader eller någe ? för då kan man ju kyla med en kompressor....

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk

sök, finns redan en tråd med bra info

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
sök, finns redan en tråd med bra info

okej du har inte länk eller ? så vatten är bara att utesluta då eller ? har sett att dom använder det på vissa mässor...

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no-heat

jag stänger aldrig av grejjerna...men går det inte att förhindra att vattnet joniseras igen eller ?

Kolsyran är koldioxid från luften som reagerar med vattnet och bildar joner. Ska du undvika detta måste systemet alltså vara helt tätt. Med tanke på att systemet kommer att variera kraftigt i temperatur, är det nog både en svår och dålig lösning. Jag tror över huvud taget att det är svårt att konstruera något i den här stilen som är lämpligt att använda i ett längre perspektiv än i ett par minuter

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sutaren
Kolsyran är koldioxid från luften som reagerar med vattnet och bildar joner. Ska du undvika detta måste systemet alltså vara helt tätt. Med tanke på att systemet kommer att variera kraftigt i temperatur, är det nog både en svår och dålig lösning. Jag tror över huvud taget att det är svårt att konstruera något i den här stilen som är lämpligt att använda i ett längre perspektiv än i ett par minuter

okej kan ju bli svårt att få vattnet å hålla låg temp om det är ett slutet system...hmm finns det någe som är lika tjockt som vatten men klarar minus grader ? helst genomskinligt

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no-heat
okej kan ju bli svårt att få vattnet å hålla låg temp om det är ett slutet system...hmm finns det någe som är lika tjockt som vatten men klarar minus grader ? helst genomskinligt

Ja visst, det finns massor av lösningsmedel med dom egenskaperna. Jag använder ofta t ex flytande etanol som är ca -80 grader för att snabbt frysa ner saker. problemet med de här organiska lösningsmedlen (etanol, metanol, aceton mfl.) är att de ofta är brandfarliga och mer än gärna löser upp plast osv.

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sutaren
Ja visst, det finns massor av lösningsmedel med dom egenskaperna. Jag använder ofta t ex flytande etanol som är ca -80 grader för att snabbt frysa ner saker. problemet med de här organiska lösningsmedlen (etanol, metanol, aceton mfl.) är att de ofta är brandfarliga och mer än gärna löser upp plast osv.

men finns det någon som "isolerar" datorn å kyler den samtidigt ?

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av no-heat
men finns det någon som "isolerar" datorn å kyler den samtidigt ?

Ingenting kan någonsin isolera och avleda värme samtidigt. Det är termodynamiskt helt omöjligt, och en motsägelse i sig. Tänk dig en kaffetermos som både håller kaffet varmt och kyler det

Eller du kanske menar nåt annat när du skriver "isolerar"?

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

kör med matolja

Permalänk
Medlem

Vattnets autoprotolys medför att vatten alltid är elektriskt ledande... Men vem bryr som triviala problem som det?

Visa signatur

Abit IC7-G, p4 2,6C ghz @ ~ 3,2ghz. Geforce TI4200 128 mb @ 310/550), 2*512 Twinmos Orginal PC3200, SB Audigy Live, 17" TFT*2.
"Love is the delusion that one woman differs from another."

Permalänk
Medlem

"isolera" etrömmen så något som inte leder ström mne leder värme bra!

sedan kan man använda et expantionskärl om vattnets volym ökar till följd av temperaturökningen.

kolt annars att ha ett system som avjoniserar hela tiden. det fins ju filter och sådant... hmm kolla det

Visa signatur

Slösa inte bort ditt liv på datorer.
Systemet
T-bird 900@1000 EpoX 8KHA+ 256 DDR@266 2xHDD total 140GB [vattenkyld prolle och HDD:s :Begangnad radiator] asus g2MX200 SB1024

Permalänk
Medlem

en till i listan på personer som vill sänka saker i olja/vatten/jolt/öl/sprit o allt vad det är.

med tanke på att du måste isolera alla ledande kretsar, och bla bla...leder i slutet till minimala ökningar och mycket jobb...

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwr
en till i listan på personer som vill sänka saker i olja/vatten/jolt/öl/sprit o allt vad det är.

med tanke på att du måste isolera alla ledande kretsar, och bla bla...leder i slutet till minimala ökningar och mycket jobb...

Om du inte hade missat det så planerade han att använda något som inte är ledande.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

nej då, såg det..men grejen är att han måste vara så snabb, då avjoniserade saker har en förmåga att joniseras efterhand...fråga dock ej mer, är kass i kemi.

men jag håller dock fast vid jobbet..:)

btw länge sen man såg dej skriva indigoue, eller bara jag som inte ser nåt?

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwr
nej då, såg det..men grejen är att han måste vara så snabb, då avjoniserade saker har en förmåga att joniseras efterhand...fråga dock ej mer, är kass i kemi.

men jag håller dock fast vid jobbet..:)

btw länge sen man såg dej skriva indigoue, eller bara jag som inte ser nåt?

Jo att det är ett problem förstår jag. Mineralolja är nog det smidigaste, men det kostar också.

Jag håller mig mest i mod forumet, men skriver faktiskt inte så mycket där heller. Något inlägg då och då.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
Jo att det är ett problem förstår jag. Mineralolja är nog det smidigaste, men det kostar också.

Jag håller mig mest i mod forumet, men skriver faktiskt inte så mycket där heller. Något inlägg då och då.

när jag sa isolera så menade jag att jag kunde göra någon som tätade alla känsliga områden så man kunde sänka det i vatten....

men vad kostar mineralolja då ? luktar det mkt ? hut väl kyler det datorn ? å vart ligger "frys" punkten för det...

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

no-heat

Du har verkligen fina drömmar vatten + datordelar = döden man fattar nog att det inte går... och du lär inte få himla värst mycket bättre temp...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
no-heat

Du har verkligen fina drömmar vatten + datordelar = döden man fattar nog att det inte går... och du lär inte få himla värst mycket bättre temp...

okej men skulle det funka bra med mineralolja eller skulle det bara blir skit det ? annars får man väl hosta upp till en nventive II(stavning ?)

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

En länk postad längre upp i tråden, kylning med mineralolja som sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av philip55
http://www.b0g.org/wsnm/news.php?artc=10994

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
En länk postad längre upp i tråden, kylning med mineralolja som sagt.

jo men frågan är ju om det kyler bra eller dåligt...syftet är ju att klocka en hel del....

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

vilka ideer

Visa signatur

"Microsoft isnt't evil, they just make really crappy operating systems" - Linus Torvalds » http://resurser.istheshit.net