Vilse i videoredigeringsdjunglen...behöver goda råd!

Permalänk
Medlem

Vilse i videoredigeringsdjunglen...behöver goda råd!

Hejsan!

Nu är snart sommaren här med mkt wakeboard o mc. Videokameran kommer då att användas flitigt. Undrar nu vad man ska ha för firewire-kort för att lägga över filmen ifrån digital8 kameran till datorn?? Det får inte vara så dyrt med ändå prisvärt. Vill kunna importera in filmerna i Adobe Premiere och lägga på lite texter och ljud m.m. för att sedan bränna ner det på cd-r skiva.

Har lite funderingar på ett sånt hära:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=110718&cks=PRL
http://europe.hercules.com/showpage.php?p=86&b=1&show=2&f=1

Vad säger ni om detta? Jag har aldrig sysslat med sånt hära förut, så jag vet inte. Varför har kortet 3 portar på baksidan?? 1 ingång, 1 utgång och 1...vaddå???

Något speciellt man ska tänka på vad det gäller upplösningar och överförningshastigheter???

...Eller ngt annat bra att veta som någon kan dela med sig av?

Datorn har konfigurationen enligt nedan...och den borde väl klara biffen...tycker jag...eller??

Tack på förhand!

/KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Vilket firewirekort du köper har inte så stor betydelse. Videon kopieras digitalt till datorns hårddisk så resultatet blir detsamma i slutändan. Så varken upplösning eller överföringshastighet går att påverka, videon kopieras i realtid (ca 4 megabyte per sekund) och upplösningen är alltid 720x576 komprimerat i DV format. Ska du lägga över till CD sedan får du komprimera i efterhand eftersom en timme i DV-format tar ca 13,5 GB diskutrymme. Skulle starkt rekommendera DVD-brännare istället för CD. Kvaliteten blir sällan bra när man komprimerar hemvideo till SVCD, VCD eller divx för att bränna på CD. På en DVD får man in ca 20 minuter i DV avi-format eller minst en timme om du konverterar till DVD-video som går att spela upp i DVD-spelare. Alternativt skickar du tillbaka din redigerade film till kameran och spelar in på nytt digital8-band (bra som backup-kopia om inte annat). Då kan du sedan ansluta kameran till en vanlig videobandspelare om du vill föra över till en kopia på VHS-band t.ex. Denna metod brukar ge bättre resultat än att ansluta datorns TV-ut till videobandspelaren.

Att firewirekortet har 3 portar betyder att du kan ansluta 3 enheter, men var och en av portarna är dubbelriktade, d.v.s. du kan både skicka och ta emot från kameran med en enda port (eventuellt kan du bara ta emot från kameran om den inte har DV-in). Finns även andra grejer man kan koppla in såsom externa hårddiskar eller köra datornätverk via firewire.

Din dator kommer att klara detta. Möjligtvis skulle den må bra av mera minne för videoredigeringen ska flyta bättre men det är inget måste.

Permalänk
Medlem

Tackar så hemskt mkt för det utförliga svaret!
Detta besvarde alla mina funderingar...dock dök det upp en ny

Alltså detta kommer låta som en newbie fråga men det är jag juh så varför inte..

DVD-brännare är inte aktuellt tyvärr...då jag lagt pengar på ett nytt gore-tex ställ nyligen osså e man fattig student till råga på allt. Men om man säger dvd-rippade filmer som ligger på en 700 MB har ju en fullt acceptabel kvalitet tycker jag. Är det inte möjligt att lägga över ifrån kameran och på ngt vis komprimera ner det så man får in runt 1h iaf..på en vanlig cd-skiva???

Vad behövs för att åstadkomma detta? Går det komprimera video i ex. adobe premiere eller använder man sig av ex. virtual dub?

Hur stort skulle 1h ifrån kameran bli om man lägger in det i dator??? Hur mkt utrymme alltså?

/KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

1 h tar 13,5 gigabyte i dv-formatet. Men det är klart det går att få ner till 1 timme på en cd i t.ex. divx format, men med viss försämring i kvaliteten. Man kan göra detta i Premiere. Som tumregel kräver hemvideo dubbelt så mycket bitrate som filmer i samma upplösning. Troligtvis behöver du skala ner upplösningen något, t.ex. till 512x384 (efter deinterlace) och sedan komprimera med t.ex. divx och mp3.

Jag skulle också behöva nytt goretex-ställ inför mc-säsongen. Mitt gamla från 1991 håller inte tätt längre...

Permalänk

Alltid sött med användare som vill ha ett billigt kort att använda tillsammans med ett program för sex-sju tusen kronor...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Alltid sött med användare som vill ha ett billigt kort att använda tillsammans med ett program för sex-sju tusen kronor...

...jo visst är det...jag känner iaf att det är bättre att lägga stålarna på en bra programvara och ett sämre kort. Man får ut så mkt mera ur kortet då. Värre är det väl att köpa ett dyrt kort och sedan redigera i ett freeware...då har man juh inte speciellt stor nytta det "vassa kortet" ...eller har jag fel??? Hur vore det att sitta på en monsterdator och ha win 3.1 som plattform...jag skulle inte tycka det vore så kul iaf.

Ronnylov...tack för svaret!

/KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255