Permalänk
Medlem

Död dator!

halloj

min dator "dog" igår utan anledning (enl mig)
asus A7n8x
2 * 256 ddr 400
amd XP 3000+
Excalibour 9600pro (oclockat dock med passiv kylning(zalmans stora fläns))

jag körde den i 200*11 @1,650V vilket jag tycker inte borde vara problem

symptom:
allting satte igång som vanligt men inga signaler skickades till skärmen. uppenbarligen fugerade moderkortet eftersom den gick att sätta på och fläktarna fungerade. dvs det är nåt annat fel. därför tästade jag att radera bios, plockade ur all hårdvara och satte in den igen, men fortfarande inget!

någon som har någon aning vad som kan ha hänt?

klas

Permalänk

Har du tillgång till ett extra grafikkort så kan du ju testa med det.

Permalänk
Medlem

Låste du PCI/AGP Bussen när du ändrade FSB:n?

Permalänk
Medlem

Kan också vara fel på prollen eller minnet... du borde prova med annat minne, grafikkort, prolle och nätagg för att lokalisera felet...

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Medlem

nätagget är ju ok eftersom alla fläktar, cdspelare, hdds fungerar

lär väl inte vara grafikkortet iaf eftersom moderkortet inte sa någonting eller?

kanske prollen, men har ingen möjlighet att testa om det är den (har ingen med samma socket)

antar att jag får gå in med den till nån datoraffär som kan byta ut all hårdvara och testa, men det tar ju sån j*la tid och kostar en massa pengar (ska på birdie nästa vecka så det börjar kännas ganska kört!!!)

några mer tips innan datorn lämnas iväg till utsugarfirmorna?

/klas

Permalänk
Medlem

Bootar datorn up?

Hör du något pip vid POSTen?

Jag har haft liknade problem samma moderkort + Radeon 9500Pro med passiv Zalman, då var det grafikkortet som kastade in. Om du inte själv har ett extra grafikkort så låna ett av en kompis och testa.

Lycka till!!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för samma problem. Du skriver inget om att bios ger någon felsignal, så jag skulle tippa på att det är grafikkortet. testa att ta ur och sätta i det ett par gånger, och rucka lite försiktigt på det (med strömmen av) - det kanske är dålig kontakt. Det hjälpte för mig iaf. Annars gör som andra skrivit, testa med ett annat grafikkort. lycka till

Visa signatur

PC: XP2800+ : NF7-S 2.0 : RADEON 9600XT
HTPC: XP1600+ : GeForce4 MX (intergrated) : TV-tuner

Permalänk
Medlem

Precis som ovanstående. Icke fungerande grafikkort _kan_ ibland resultera i att datorn inte kan boota alls...

Visa signatur

.: Barton2500+@2200 Mhz [200x11] - Tt Silent Boost : 512 MB Twinmos : Gigabyte 7n400 Pro2 : 2x80 GB Raid / 1x120 GB SATA : Geforce4 Ti4400 : Antec Sonata 2x120mm [ Idle: 41c : Full: 51c ] :.

Permalänk
Medlem

Testa cleara cmos...Det kan vara någon knepig inställning du har gjort...

Permalänk
Medlem

Jag provar med att säga nåt annat som ingen provat, och jag tror att bioset kan ha "pajat", det gjorde mitt på två stycken NF7 kort, och hade då precis samma symptom som dig, fick byta ut moderkorten.
Finns ju iofs "Bios Savior" men det är nog för sent nu. (ifall det är problemet)
Nåja, lycka till.

Permalänk
Medlem

Har haft samma symptom med A7N8X ett antal ggr, dvs att allt ser OK ut men datorn inte POST:ar. Om detta hänt efter att du gjort en ändring i BIOS så kan du ha råkat ut för att BIOS koruptats under sparningen. Isf hotflasha eller skicka det till butiken du köpt kortet av. Annars har jag även märkt att detta problem uppstått när jag meckat i datorn, i mitt fall hjälpte det att plocka ut minnet och sätta tillbaka det igen. Dvs det såg ut att sitta i helt bra och datorn klagade inte på minnet under POST vilket den borde men tydligen var nåt fel ändå.

Permalänk
Medlem

testade byta grafikkort

testade byta grafikkort till ett gammalt gforce och då funkade datorn dock hade jag resetat cmos så jag var tvungen att ställa in allt igen, dock när jag ställde den på 166*'13 o sedan körde prime 95 så avslutades det genast, den han också starta om sig en gång!

dvs den har blivit ostabil som f*n

om två timmar åker den in till utsugarna (hoppas de fixar det snabbt, tiden börjar rinna ut)!