Två stycken basrör beräknat, halva längden?

Permalänk
Medlem

Två stycken basrör beräknat, halva längden?

Tänkte improvisera ihop en baslåda av lite skräp jag har liggandes hemma.

1st MGR 8" Element.
1st 15 Låda (2,5cm MDF)

I vilket fall så har jag beräknat en vettig låda, ingen jättebra kurva men den duger. Det skall då bli en basreflex och jag har beräknat lite mått för rör:
Avstämningsfrekvensen satte jag till 40hz för en bra kurva.
Lådvolymen är som sagt 15l
Om jag sätter att jag vill ha ett 7cm i Diameter rör, så skall det vara 40cm långt, om jag väljer 2st 4,5cm så skall de vara 36cm. Frågan är då, skall de 36 centimetrarna vara för varje rör eller 36cm tillsammans?

Btw, som rör tänkte jag använda gamla hushållspappersrullar som jag tar i flera lager och förstärker. Det borde väl gå bra för det är väl inte sååå stora påfrestningar på röret?

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

båda rören ska vara 36 centimeter. toa rullar kommer nog att funka ganska bra om du hittar några av hårdare modell, du kan ju alltid linda in dom i ett tjockt lager tape

Visa signatur

MacBook 1,83 GHz 512mbRam 80gig

Permalänk
Medlem

jag skulle då fan inte ta toarullar blir bara en massa onödigt blåsljud

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Ok, då blir det nog ett 5 centimeter tjock rör istället. (16,58cm)

Det som skulle ge blåsljud är väl i sådanafall ändarna, och det går ju alltid att fixa.

Edit: Då jag har min mer än mig elektronikkunnige fader i nepal tänkte jag fråga er om kondensator. Vad bör jag använda för kondensator för att få bort alla frekvenser över 100hz? (Ingen aning om om/vad ni behöver för info.)

Edit2: Två bilder.

Jag hittade en liten metallsak i garaget, den kommer jag nog satsa på att använda till lådan. Sketsnygg ju. (4cm innerdiameter)

Jag byggde ihop det, och såhär blev det. Inte vackert, men vafasen.

Ingen särskilt bra kurva tyvärr...

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk

finfint, vill se bilder på hur det blev nu

Permalänk
Medlem

tycker nog att du borde gör en ny låda, för den kurvan var inte fin, om du nu ska ha en peak på kurvan så ska det nog vara mellan 45-60Hz där dunket finns=)

Visa signatur

MacBook 1,83 GHz 512mbRam 80gig

Permalänk

han använder nu has 5.1 systems förstärkare, låda vet jag ej, men det funkar tydligen rätt bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decay
tycker nog att du borde gör en ny låda, för den kurvan var inte fin, om du nu ska ha en peak på kurvan så ska det nog vara mellan 45-60Hz där dunket finns=)

Grejen är att det elementet är extremt ruggigt värdelöst, det har en QTS på 1,03 vilket inte är det bästa precis. Kostade 200 har jag för mig. (Får duga tills jag blir rik igen.)

Edit: Såhär ser det ut nu:

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Avstängd

oj blev du full på din 2.8 cider?:D

Nice work

Visa signatur

Chassi.(Chieftec DX-01BL-D).Cpu
(AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz).Ram(PC3200/DDR400 *2).Moderkort.(Abit NF7-S rev 2.0).Graff( Powercolor Radeon 9600 PRO 128MB DDR ).HHd.(Seagate Baracuda 120gb)