ATi Radeon X800 XT Platinum

Permalänk
Medlem

Vacker kort och tjej, måste dock påpeka att striden inte är över ennu. DirectX 9.0c kommer strax, information som läckt talar om en 5-10 % snabbare perforemence för geforce i farcry :D.

och på tal om ati vs nVida måste jag citera en på /.

with ultra shit support.

The fanboy following video cards is endlessly annoying. I own a Radeon 9800, and it was good value for the dollar all around, but quite frankly, the support sucks.

ATI relies on big benchmark numbers over real world results, I guess that's what 'uber pc geeks' want. nVidia seems to cater to gamers by working with developers to make sure games USE all those fancy new functionalities of the GPU. Ie; nVidia's "The Way it was Meant to be Played" program. ATI plays lip service to it with it's "Get in the Game" program, but they don't provide the same support (like sample codes for killer shader effects, etc)

So we end up with TRON 2.0 having really cool glowing effects on nVidia, but flat and tacky looking on ATI. We have soft shadows in Splinter Cell for nVidia, blocky PSX-era crap for ATI.

Hell, I could go on for months listing all the anomalies in actual real-life games I've encountered. Texture corruptions in Tomb Raider: AOD, outright crashes in Halo.

For all the hype around FSAA and anisotropic filtering - just about EVERY GAME I've enabled them for has crashed hard. Unreal 2, Halo, XIII.

Oh, and the worst, the absolute worst, is frame drops to 5fps and worse in CounterStrike when there's smoke onscreen. I mean COME ON, I had a RivaTNT2 that played the game properly. There's no excuse for that, save a piss poor opengl implementation.

So I tried Will Rock, the game whos screenshots were on my 9800's box, and is a member of the "get in the game" program. This ought to SMOKE on an ATI card, right? Almost, awful looking texture corruption in menus, stuttering in-game for no apparent reason (nothing on screen).

Missing proprietary nVidia features is fine, substitute your proprietary ATI features. Just make them stable and working.

I've used ATI forever, they used to be a cut above the other retail level cards. Now they've slipped hard.

This is a case where nVidia will slowly strangle the competition, because the competition sucks. I'd really like to see ATI turn around and focus on the gaming experience, not the mutual masturbation you see on rage3d.com (the unofficial "support" forum) - with a bunch of kids comparing benchmarks and overclocks, with two or three frustrated folks chronically posting for advice on with mishmash of driver files will actually work with Counter Strike.

Anyhow, hooray for leapfrogging nVidia in phony-baloney do-nothing benchmarks. Will this fabulous new technology actually work with games or is this just more MARKETING BULLSHIT for the likes of toms hardware and hardocp to spread?

Permalänk
Avstängd

Sådana här nyheter blir bara roligare och roligare för varje gång dom kommer. Skall bli intressant att kolla testerna.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Bra skriven nyhet tycker jag, lättläst!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

ATI-X800-Subsurface-Demo-v1.0.mpg funkar inte att ladda ner ifrån filarkivet... :/ den andra demon var GRYMT snygg dock känns iofs inte som att en 17mb mpeg fil kan göra den demon rättvis

Permalänk
Medlem

en på /. !?

"Oh, and the worst, the absolute worst, is frame drops to 5fps and worse in CounterStrike when there's smoke onscreen. I mean COME ON, I had a RivaTNT2 that played the game properly. There's no excuse for that, save a piss poor opengl implementation."

ehm... jag har då inga drops ^^ =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo

och på tal om ati vs nVida måste jag citera en på /.

be killen poppa en valium så att han lugnar ner sig
better yet:
be honom poppa ett par kartor valium så att han somnar in och aldrig mer vaknar upp

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Världens snyggaste demo någonsin? Liten överdrift kanske?

Permalänk
Medlem

Mjo, men den är lite humoristisk skriven men jag håller inte alls med honnom. ATI är otroligt bra på windows men när man försöker använda linux och atis drivisar brukar allt gå åt helvete och man försöker fixa men det skiter sig så i slut endan sitter man med ngn generisk ati eller vega drivis...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
ATI-X800-Subsurface-Demo-v1.0.mpg funkar inte att ladda ner ifrån filarkivet... :/ den andra demon var GRYMT snygg dock känns iofs inte som att en 17mb mpeg fil kan göra den demon rättvis

Jag kan ladda ner? Vad kör du för webbrowser?

Citat:

Världens snyggaste demo någonsin? Liten överdrift kanske?

Ett förtydligande: Världens snyggaste grafikdemo från en tillverkare, slår i alla fall Nvidia Dawn rätt lätt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

X800PRO och X800XT!

Korten ser exakt likadana ut. Det innebär att om det sitter en nedgraderad XT core på PRO kortet så kan man softmodda kortet till XT. Jag tror fortfarande det är så att ATi gör trasiga XT cores till PRO cores (att dom inaktiverar 4 pipelines så att PRO får 12). Kanske är så?

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

som vanligt så är denna bilden inte värd ett jota...

eftersom det inte finns med äldre grafikkort i diagrammet säger det oss ingenting om hur pass mycket fortare dessa kort är jämför med våra vanliga referenser (äldre grafikkort)

det är samma sak varje gång det lanseras nyare saker...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

"Som ni ser på specifikationerna är detta ett Geforce 6800 Ultra-dräparkort."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
X800PRO och X800XT!

Korten ser exakt likadana ut. Det innebär att om det sitter en nedgraderad XT core på PRO kortet så kan man softmodda kortet till XT. Jag tror fortfarande det är så att ATi gör trasiga XT cores till PRO cores (att dom inaktiverar 4 pipelines så att PRO får 12). Kanske är så?

Sorligt nog inte längre.

De ska totalt förstöra för softmoddar^^

vet inte hur men det stod ngt om pipeline cutning^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
X800PRO och X800XT!

Korten ser exakt likadana ut. Det innebär att om det sitter en nedgraderad XT core på PRO kortet så kan man softmodda kortet till XT. Jag tror fortfarande det är så att ATi gör trasiga XT cores till PRO cores (att dom inaktiverar 4 pipelines så att PRO får 12). Kanske är så?

ATi har satt in hårdvaruspärrar nu så det går ej. Det gjorde de väldigt klart på presentationen av X800 i Toronto.
Personligen har jag en hunch om att de tom. aktivt förstör den quad som inte ska vara aktiv på Pro-versionerna "för säkerhets skull". Ingen fakta, bara spekulation från min sida.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

ATi is teh win!

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem

Och jag fortsätter att störa mig på alla som är sketglada över att ATi:s kort är bättre, det är fan ingen logik i att vilja att det ena företaget har bäst hela tiden. Det vore som jag påpekat många ggr förr bättre om det växlade jämt mellan dem och de "turades om" att vara bäst.

Det heter konkurrens och gagnar oss konsumenter.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk

Hur många månader tror ni det dröjer innan x800 pro kommer ner under 4000kr?....Vill helst faktiskt inte lägga ut mer än 3500 men då får man la vänta ett år...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
Och jag fortsätter att störa mig på alla som är sketglada över att ATi:s kort är bättre, det är fan ingen logik i att vilja att det ena företaget har bäst hela tiden. Det vore som jag påpekat många ggr förr bättre om det växlade jämt mellan dem och de "turades om" att vara bäst.

Det heter konkurrens och gagnar oss konsumenter.

Jag tycker fortfarande att 6800Ultra är ett skitbra kort. Dock så blev jag så jäkla less på nVidia när man såg bildkvalitén.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Imponerar på mej i alla fall. Undrar varför detta hopp i prestanda?

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

Far Cry resultaten är minst sagt imponerande, efter att det stog klart att ATI skulle ha en mycket högre klockad core så antog jag att X800XT skulle spöa 6800U i det mesta men jag måste säga att jag blev förvånad när jag såg den slå 6800U med ~37% i ett av far cry testerna på anandtech. än mer förvånande är att X800 Pro slår 16-pipearna från NV i flera test!

Men jag måste oxo säga att i dom flesta mindre populära spel imponerar X800-korten inte alls lika mycket även om dom fortfarande vinner många av dessa test, men det kanske bara är dåliga/tidiga drivrutiner som spökar.

Jag skulle verkligen vilja se ett DOOM 3 test då X800 serien ska kunna fungera som ett 32*0 kort om AA är påslaget, det skulle kunna ge en rejäl ökning i prestanda då DOOM 3 drar stor nytta av ovan nämnda "funktion".

Eftersom ATI's senaste drar mindre ström än både 6800U och 9800XT(!) och har en midre kylnings anordning så skulle jag iaf mycket hellre ha ett X800Xt än ett 6800U i min burk även om NV fortfarande är bättre i OGL (läs: spel med Q3 motorn).

X800 Pro däremot kommer säkerligen att vara bättre än 6800nu men eftersom det är prissatt som ett 6800GT som sannorlikt bra mycket bättre än nu-varianten så kanske NV har ett vinnar kort i den lägre sektionen av high-end segmentet.

Edit: 6800EX verkar vara ett hopplöst försök att vinna prestanda kriget för NV, med ännu mer ström konsumtion och ett pris på 6-7000 utan att det ger så mycket mer prestanda tror jag inte att det kommer hjälpa dom ett dugg.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowe
kan inte annat än hålla med, det är vad jag har i tankarna jag med ^^

Jag ska köpa precis samma sak jag med. Har inte bestämt mig än vilket grafikkort det blir eftersom nVIDIAs drivrutiner är beta fortfarande men det lutar ju åt ATI. Man har ju en liten stund på att fundera och se om nya drivrutiner kan förändra ställningarna lite...vilket jag hoppas på.

Permalänk
Avstängd

Ser fint ut. Får se hur det ser ut i höst då jag köper nytt dock.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
Det heter konkurrens och gagnar oss konsumenter.

Säg mig på vilket sätt det är bra för konsumenterna när den ena spottar ut sämre produkter som de hypar till max och därefter blir tvungna att skriva om en massa shaders för spel och bänktest bara för att verka konkurensmässiga...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Jag kan ladda ner? Vad kör du för webbrowser?

Ett förtydligande: Världens snyggaste grafikdemo från en tillverkare, slår i alla fall Nvidia Dawn rätt lätt.

IE.. första demon funkade, men inte andra.. men nu funkar det igen.. håller på å laddar ner nu

Permalänk
Medlem

Vet någon vilket datum som man kan köpa dessa monster i butik?

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
[B]ATI relies on big benchmark numbers over real world results

Jav ville bara påpeka att Nvidia faktiskt (igen) har fuskat med drivrutinerna för att få bättre resultat i 3Dmark, vilket verkar vara ett rätt korkat drag fån deras sida. Själv skulle jag nog köpa ett ATi kort i nuläget.

Permalänk

It's Fabulous! Go Go ATi!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GooGeL
ahhhh nu är det bara att vänta på nf3 250gb mobos, s939 a64'a med en ht på 1Ghz, dx 9.0c samt winxp 64bit!
sen blire att köpa sig en ny rig

eftersom att swec är vårt lands största sida om överklockning och hårdvara.

varför fick inte ni ett test exemplar? =/
av de nya ATi & nVidia korten...

Det är precis allt det mina sommarjobbspengar kommer att gå till

Permalänk
Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk

när kommer grafikkorten till PCI-Express?
och när kommer PCI-Express till s939?

Jag trodde faktiskt att Nvidia skulle krossa ATi:s nya grafikkortsserie
men vad fel jag hade

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu