Permalänk
Medlem

Min dator är ond

Min dator är ondskan själv, den är djävulen i en ännu ondare skepnad. Jag hatar den, när jag satt på detta forum dåsa jag iväg och drömde om hur jag körde skruvmejseln genom moderkort 4 ggr!! Jag behöver hjälp med andra ord, så hjälp mig ffs!!

Minnena verkar det inte vara något fel på, har fått dem byta 4 ggr (olika märken och hastigheter varje gång). Ej heller verkar det vara något med värmen, har 3 fläktar + heatsink till graffe kortet, förrutom det har jag öppnat chassit och ställt en sån där fläkt som alla banker har, sån som snurrar och mojjar sig 10 cm från graffekortet.

Iaf, jag har haft überjävliga datorproblem under all den tid jag har haft datorer, min gamla dator var genomond, korruperade filer och såvidare (det gick nästan aldrig att installera spel eller program på den, iställer fick man skicka över ftp, icq, msn, whatever, från en dator som man installerat det på, sen fick dom ta bort spelet dom just skicka, för min dator har då börjat korrrupera filerna, efter det så får jag skicka tillbaka spelet till dem får att det skall funka att spela tillsammans). Som ni förstår kan ju mindre göra en gråtfärdig.

Jag tröttna på allt ihopa, tiggde ihop 4 papp och gick ner till min lokala webshop, köpte finfina grejor, med pengarna räckte inte riktigt, så hd'n och graffekortet fick jag plundra från det gamla fanskapet (typ som att ta lyktorna från Hr.Hitlers bil och förvänta sig att hela bilen inte blir genomond). Det blev iaf nytt moderkort (Asus a7v8x-x), ny processor (Amd 2500+ Barton), nytt minne (twinmos orginal 512'a) och ett nytt fint chassi med ett handtag upptill (bonuspoäng). Det gamla jag satte in var ett radeon 9600 pro och en maxtor 80gigare. Fick riktigt sjysst fps i spelat jag lirar (americas army), vilket är ganska krävande, hurra tänkte jag, inga problem trots att jag montara ihop allt själv. Efter en lyckad spelkväll gick jag och la mig, och drömde sött om alla jag skulle äga.

Sedan, under dag två, när jag satt och lira hände något mystiskt, spelet krascha och vpu recovery hoppa fram, efter att det hänt några ggr tänkte jag: k*k dator, du skall döden dö!! Men sen beslöt jag mig för att kicka runt lite på forum för att sen om det fanns nån hjälp att tillgå. Jag fick genom en klankamrat till det så jag kunde uppdatera moderkortets drivrutiner (nått med nvidia chipet, tror jag). Satte igång att spela, allt verka funka, ännu en trevlig spelkväll. Dag 3, kom hem från skolan, starta upp spelet och lira, 20 min. senare startar datorn bara om sig själv och jag fatta ingenting (ingen vpu recovery denna gång). Jag satt och pilla lite och kom fram till att ondskan har spridit sig från den gamla datorn till den nya genom hd'n och graffe kortet.

Jag gick till min lokala webshop för att få problemet undanstökat en gång för alla!! De gjorde en del undersökningar och hitta en ytterst ond och ytterst trasig grafikkorts fläkt. Jag köpte en svindyr (300 spänn är dyrt för mig) heatsink och var jättelycklig, kom hem, spela, 20 min. allt bra so far... 60 min. allt funkar klockers... 3 timmar, hurra, problemet var så lättlöst... 5 timmar, h*lvetes j*vla k*k h*r dator, jag hatar dig över allt i hela j*vla f*tt världen, du skall dööööö!!!!... Ungefär så var händelse förloppet. Dator krascha och starta om sig själv...igen... jag tog min ytterst rabatterade bankflänkt, ryckte bort chassit och ställde den så nära det gick. Nu skall du väl bli tillräckligt kall ditt as!! tänkte jag. Startar spelet, kunde spela varierande länge, 5 min. - 5 tim. Alltid samma sak.

Jag kolla runt på forum och så vidare, hitta inget, jag testa lite olika saker i spelet och det verka som om när jag flusha i spelet (rensa minnet) så kunde jag spela kanske 2-3 ggr så länge, men kunde fortsvarande inte spela några andra spel. Minnet kan det ju va fel på, gick till den lokala webshoppen och fick det utbytt, kom hem och tänkte, här skall liras, jag spela och allt funka kanon, hurray det var minnet det var fel på...NOT!! Den krascha igen, blev sur, konka tillbaks datorn till den lokala webshopen, bytte tillbaka till mitt första minne och körde en del tester, allt funka tydligen utmärkt (eller hur!?). Fick minnet utbytt ytliggare två gånger.

Samma sk*t hela tiden, och här sitter jag nu, skriver detta, jag vet att datorn sitter på lur och bara vänta att jag skall skriva färdigt detta så att när jag trycker på submit kan det ge mig iexplorer.exe svarar inte eller nått annat fanskap, om ni skulle se denna post så lever fortsvarande min dator, fri från mejslar i moderkortet (tills vidare). Men som sagt, jag behöver hjälp, och då menar jag inte enbart psykisk utan datorsupportshjälp, eller nått.

ps. vill nån köpa det övriga ytters ondskefulla delarna från min gamla dator? ds.

Permalänk
Medlem

Har du formaterat hårddisken sen du installerade den i den nya. Om inte gör det, och instalera INTE Nvidia drivisarna för idekontrollern använd microsofts som kommer med windows

Permalänk
Medlem

My god! Månadens historia iallafall!

Har du ominstallerat windows.. brukar då lösa en hel massa problem.

Alternativt hyr in en exorcist att få ut dom onskefulla demonerna.. som i unix/linux är possitiva grejjor

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Låter som du har samma problem som jag hade med mitt Qdi kort, varje gång jag satt o spelade så dog fanskapet tog mig en månad o komma på vad problemet var och då var det fel på mobot, det kunde variera kommer ihåg dagen då jag hade satt i hop lycklig som bara den för att det funka o jag kunde lira spel på högsta grafiken, sen nästa dag krasha den efter att jag lirat q3 i 3tim, vad i helvete tänkte jag, försöker trycka på start kanppen men den startar inte, efter 1 mins tryckande går den igån kollar temps inga prob med dem, sätter i gång o spelar igen och så efter 15min lir så krashar den igen så höll det på så i en månad bytte allt tänkbart, det var inte skoj ditt problem låter exakt som mitt så kolla mobot!!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

ursprungligen inskrivet av RMgX:
Har du formaterat hårddisken sen du installerade den i den nya. Om inte gör det, och instalera INTE Nvidia drivisarna för idekontrollern använd microsofts som kommer med windows

den är ytterst formaterad, jag följde bara tips som en kompis över nätet gav mig, kan man få en länk kanske?

Citat:

Alternativt hyr in en exorcist att få ut dom onskefulla demonerna..

har du nån bra exorsists tel. nummer?

Citat:

Låter som du har samma problem som jag hade med mitt Qdi kort, varje gång jag satt o spelade så dog fanskapet tog mig en månad o komma på vad problemet var och då var det fel på mobot, det kunde variera kommer ihåg dagen då jag hade satt i hop lycklig som bara den för att det funka o jag kunde lira spel på högsta grafiken, sen nästa dag krasha den efter att jag lirat q3 i 3tim, vad i helvete tänkte jag, försöker trycka på start kanppen men den startar inte, efter 1 mins tryckande går den igån kollar temps inga prob med dem, sätter i gång o spelar igen och så efter 15min lir så krashar den igen så höll det på så i en månad bytte allt tänkbart, det var inte skoj ditt problem låter exakt som mitt så kolla mobot!!

ok, det låter ungefär som mitt problem, men det är bara att mobo't är bara 6 dagar gammalt just nu, men jag skall bort till den lokala webshopen och byta ut mobo't....wish me luck

ps. kommer jag inte tbx har dator övermannat och dödat mig, eller jag den...ds.

Permalänk
Hedersmedlem

Något mer du kan prova:

Kolla temperaturen i burken.
Prova ett annat grafikkort.
Kör diagnostik på hårddisken.
Jag antar att du kör med senaste service pack mm.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gonzz
den är ytterst formaterad, jag följde bara tips som en kompis över nätet gav mig, kan man få en länk kanske?

Du skall inte installera Nvidias drivrutiner öht!
Du sade att du hade ett A7V8x-x, det använder sig av Via's chipset, inte nvidias, då hade det varit A7N istället för A7V

www.viaarena.com för nyaste via4in1.
www.ati.com för nyaste drivrutinerna till ditt grafikkort.

kolla sen kablar till hdd, hur är ditt nätagg? klarar det att ge tillräckligt med kräm till alla nya sakerna?

Permalänk
Medlem

´det var liksom via's drivisar, jag är helt enkelt inte så haj på mobo's o.s.v...
men iaf, nu har jag gjort en ominstallation och har bara drivrutinerna som jag behöver + ghost recon (testspel). Jag har också satt in mitt gamla hedniska nätverkskort från den onda datorn.

Permalänk
Medlem

jag har en kompis som hade köpt en helt ny datorn och den var helt ny och den bara slocknade varierande 5.min-100 år.

han formaterade bara hd sen funkade allt prima

Permalänk
Medlem

nätagg kanske? :s

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

så, nu har jag omformateratr den, testat ett nytt graffekort....men samma som vanligt...väntar på att den lokala webshoppen skall få in lite grejs så jag kan byta ut mer saker...

Permalänk
Medlem

Finns väl bara nätaggrigatet kvar, testa med ett annat. Kan hända att det är ett virus som återkommer efter en "vanlig" formatering (dvs att ta bort infon om infon). Enda lösning för ett sånt virus är att skirva nollor på hela hårdisken några gånger eller ett speciellt mönster. Minns tuvär inte namnet på programet. Min dator stängde av sig förut som du beskriver. Jag hade ultrabra temp på allt och det låste sig oftats när jag spelade, men också när inte. Jag antog att de var volten som fladdra för mycket och böt nätagg. Sedan dess har den alldrig låst sig igen :).

Visa signatur

Som ett plan som stegrat till sin högsta punkt inom loppet av en 1/8 sekund, för att sedan falla ner mot jordens grund som en ljusståle gjord av oändliga koroppsmassor - Saibot 'Haphazardly'.

Permalänk
Medlem

Jag skulle sattsa på ett bra nätaggregat. Brukar ofta vara den som lurar när man har nya grejor (av egen erfarenhet).bästa tips jakan ge dig, lycka till!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

om du säljer prylarna billigt så kan jag köpa annars följ vartenda tips du fått nu så borde det lösa sig...

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

Jag håller nog med SlimJim, nätagget har nog börjat ge upp, ifall du inte skaffat nytt vill säga.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Jag upgraderade till en nyare burk. (se sigg) Jag var en jätteglad människa tills jag började lira. Då dök "Vpu k*k recover k*k" upp. Det hände a l d r i g med den gamla. Så operation sinno började. Jag uppdaterade bioset , provade olika drivare till graffet , trixade med inställningar , skrek o hotade burken , bölade ut mot sambons axel ,men till slut tänkte jag som sista försök att sänka agp X8 till agp X4. Det var nämligen som så att min gamla burk barade klarade agp X4. Och se på faen ! ! ! Felet försvann , gud har hört bön. Vet inte hur det hela hänger ihop , nog borde väl ett Radeon 9600Pro128 klara agp X8? Men i alla fall , det funkar nu som det ska. Inte säkert att det här hjälper dig med din burk men se hur fånigt det kan vara med datorfel.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

precis som Chrester säger är det MÅNGA som har problem med radeon 9600/9800 (pro) och agp 8x. Min dator kunde man inte spela många minuter med det på. Det verkar helt enkelt som att det inte fungerar med vissa moderkort. Skulle tro att dina problem löser sig om du kör agp 4x - låter verkligen som att det är det som är problemet. Löste alla mina problem iaf

Permalänk
Medlem

Han har testat agp 4x ett antal gånger nu, ingen skillnad. Vi ska testa att byta ut nätagget så snart som möjligt samt testa ett annat moderkort. Jag drog in mitt radeon 9500 pro också, samma sak, så grafikkortet är det inget fel på. Jag meddelar vidare vad som händer, eller han själv om han orkar. Han är för närvarande djupt deprimerad.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det krånglar , lider djupt med honom.
Var själv inne i en depression. Hoppas verkligen att det löser sig.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Testa stänga av fastwrite i bios om du inte har gjort det.

Har du testat med memtest och prime? Båda finns i filarkivet här på swec.

Hur ser värden på +3.3V, +5V och 12V?

Permalänk
Medlem

Fastwrite är avstängd i bios och det finns inte ens ett alternativ till att sätta på det i windows, (går inte att kryssa i rutan). Dem körde flera memmory test osv där han lämna in datorn. Var inga fel på dem.

Tack för svaren än så länge.

Om vi löser problemet så lägger han eller jag in det här. Kan kanske hjälpa andra med liknande problem.

edit. Angående hans Nätagg. Det är helt nytt, följde med i chassit när han köpte det (SWEEX AB004030).

Permalänk
Medlem

Fyfan vad man får medkänsla av din "story"... stackars folk som råkar ut för sånt där...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

jag vet vad det är!!! på mitt efter allt jäkla tässter så var det mitt sketna nätagg som inte fungera riktigt!!
och det var zalman!! splirrans nytt!!!

om du har något minne att sälja s köper ajg gärna (512mb)!! hehe

Visa signatur

tre grader åt sb!

Permalänk
Medlem

om den fortf. är ond kan du juh försöka med excosism, det brukar driva ut allt skit... annars tycker jag bara synd om dig!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

gonzz, vad kör du för OS. Om det är XP, gå in och stäng av funktionen som gör att datorn startar om sig vid fel, så att du får fram en blåskärmistället. I denna kan man ibland utläsa vad det är som har fått datorn att krasha. I mitt fall var det fel drivare till det interna ljudkortet, bytta typ allt innan jag kom fram till detta, ladda ner de senaste, och sen dess har datorn gått så fint så fint
Hoppas det hjälper något.
Du hittar denna inställning under kontrollpanelen/system/advanced/startup and recovery.

Permalänk
Medlem

Gonzz jag lider lite med dig det är inte lätt ibland.

Dock kan du lugna ner dig lite, det är inga demoner utan bara en vanlig dator.

Du beskriver lite oregelbundna crasher och omstarter.
Felen som du beskriver kan bero på lite olika saker.

1. ESD, finns en bra tråd här i forumet om det.

2. Minnen kan ha defekta segment, men personligen tvivlar jag på det då du kunnat spela länge till och från.

3. Ditt nätagg är instabilt.

4. Du har värmeproblem.

5. Din HDD håller på att ge upp.

Det finns lite olika sätt att komma till rätta med ditt problem, men det kommer ta tid...
Jag vet inte vad du har för resurser, men har du så att du kan testa andra delar utan att behöva köpa nya är det trevligt. För att testa maskinvara, HDD och minnen kan jag rekommendera Ultimate Boot CD(finns länk här på forumet) och Knoppix då det utesluter ev. Windows relaterade problem.

Jag skulle ha börjat med att stress testa datorn och se var och hur dator ger upp. Det är även trevligt om du har ett identiskt system eller kompatibelt som du kan testa dina enskilda komponeter i eller som du kan ta delar av och testa i din dator.

Skriv gärna även ner mer fakta om vad det är för system konfiguration som du har. Detta häjlper oss att hjälpa dig då vissa typer av hårdvara kan ha vissa typer av fel som är lätt att härleda till dina fel.

Skriv ner med tillverkare och modellnummer:

Moderkort: ASUS A7N8X-X (rev.)
CPU: AMD Athlon XP 2500+ (Klockad)
CPU-klylning:
Minnen:
HDD:
DVD/CD-läsare:
DVD/CD-brännare:
Chassi:
Chassi-fläktar:
Nätaggregat:
Ljudkort:
Nätverkskort:
Andra expansions kort:

Hoppas vi kan hjälpa dig lösa ditt problem.

Lycka till!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Jag har prövat att byta nätagg nu också, samma sak.
Det ända jag inte har testat nu är.
1. En annan hdd.
2. Byta moderkort.

Permalänk
Medlem

Pja, de enda kvarlevorna från ditt gamla system är grafikkortet och HDDn? Testa med en annan hdd. Det känns som om den är moggis.

Permalänk
Medlem

Jag har lösningen!

Stäng av Fastwrite i kontrollpanelen till grafikkortet.

Fixat!

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Nu vart det fixat. Jag och mina kompisar testa precis allt, vi bytte moderkort+processor, hdd, minne. Men inget funka. Sen testa vi att byta till ett geforce-kort, och vips, det funka. It's alive, IT'S ALIVE!! Så nu har jag ett begagnat Geforce3 kort i burken, men det funkar iaf.

*edit* creds till jesus-crispus som bistod med geforce3-kortet, men fick mitt radeon 9600pro i utbyte */edit*