3:s portal: bojkota de prissatta tjänsterna? [tips på bättre förslag]

Permalänk

3:s portal: bojkota de prissatta tjänsterna? [tips på bättre förslag]

Ok, så har jag också åkt dit i 3-träsket. Det första jag reagerade över var hur tusan de kan ta så mycket betalt för sina tjänster!!!

Kolla vädret = 2kr! Nyheter 5kr!

Jag läste någonstans i det här forumet om aftonbladets lite tjänst (hittar dock inte länken dit...). Men vi kan ta ett annat exempel...

weatherounderground (www.weatherounderground.com) har en mobil version av sajten. Jag bor själv i växjö varpå följande länk är intressant...

http://mobile.wunderground.com/auto/mobile/global/stations/02...

Ok... Nu lite matte (rätta mig gärna om jag har fel nu)...

---- 8< --------------
varje bild på sidan är ~500byte stor.

16x0,5kbyte = 8 kbyte (lite overhead ger 9kbyte)
sidan väger ganke 3kbyte (tar nog i här).

totalt väger sidan ~12kbyte

Kostnad för att surfa med tre är 18kr/MB

0,012 MB x 18 = 22 öre...

Jag kan kolla vädret 9gånger för 2kr (i runda slängar)
-- 8< -----------------

Ännu större blir skillnaden om man surfar på aftonbladets lite tjänst.... Hutlöst av tre att ta så mycket betalt.

Fler tips på smidiga sajter anpassade för mobil kanske kan vara på sin plats?

Här kommer mitt bidrag:
=======================
Väder:
www.mobil.weatherunderground.com

Visa signatur

"Open Source programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life." (M. Sinz, CBM Inc.)

Permalänk
Medlem

Men skit i att använda dem då! Själv tycker jag många tjänster är bra och använder dem. P g a såna som mig går Tre runt (eller får i alla fall in en del pengar ) så att du kan få din mobil gratis och de absolut lägsta samtalstaxorna i Sverige.

Så din bojkott kan mycket väl vara det larvigaste och mest idiotiska påhittet jag sett. Använder ingen tjänsterna så blir det inga gratismobiler och gratissamtal, hur svårt kan det vara att räkna ut. Dessutom är det ytterst frivilligt att använda dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X3Mist
så att du kan få din mobil gratis

Hihi, den var bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Hihi, den var bra.

10 gånger billigare än du får någon annan telefon i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ja, för det löjligt dyra abonemanget som man måste teckna i 2 år har ju ingenting med betalning av telefonen att göra..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ja, för det löjligt dyra abonemanget som man måste teckna i 2 år har ju ingenting med betalning av telefonen att göra..

um, ett år bindning. Och du betalar för en samtalstid som ingår i månadskostnaden.

Läs på...

Visa signatur

The man, the concept
AMD 3200+ @ 2500Mhz - Asus A8N32-SLI Deluxe - 2x512mb Crucial\Ballistix - Geforce 6800GS - Hyundai L90D+ 2xRaptor 36GB@Raid0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X3Mist
Men skit i att använda dem då! Själv tycker jag många tjänster är bra och använder dem. P g a såna som mig går Tre runt (eller får i alla fall in en del pengar ) så att du kan få din mobil gratis och de absolut lägsta samtalstaxorna i Sverige.

Så din bojkott kan mycket väl vara det larvigaste och mest idiotiska påhittet jag sett. Använder ingen tjänsterna så blir det inga gratismobiler och gratissamtal, hur svårt kan det vara att räkna ut. Dessutom är det ytterst frivilligt att använda dem.

Eftersom du har bemödat dig med att svara får jag väl göra det samma. Jag håller med om att det var dumt att säja bojkotta. Skall försöka ändra på det om det går.

Vad jag ville få fram med tråden var att det är hutlöst dyrt med 5kr för en artikel som du kan läsa för några ören på nätet. Jag tycker det är hutlöst av tre att ta betalt för tjänsten. Jag misstänker också att det inte är på detta de drar in pengar utan på de 200kr du betalar / månad.

Jag har svårt att tänka mig att tre har kalkylerat med att folk skall köpa tjänsterna för en viss summa pengar för att gå runt. Isf lär de nog kursa så fort Telia och andra operatörer kör igång sina 3G nät och konkurrensen hårdnar.

Sen tycker jag även att man kan hålla en lite högre ribba på sina inlägg än att kalla andras trådar för "idiotiska påhitt".

Har stämningen på Sweclockers blivit så låg????

Visa signatur

"Open Source programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life." (M. Sinz, CBM Inc.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcie
um, ett år bindning. Och du betalar för en samtalstid som ingår i månadskostnaden.

Så du tror att de ger bort telefonen av sin goda vilja? Naturligtvis betalar man vad telefonen är värd, på ett eller annat sätt. Genom dyr samtalskostnad och dyta tjänster, t.ex..

Visa signatur
Permalänk

kan vi kanske återgå till förslag på sajter, anpassade till mobil, som erbjuder olika tjänster som är bra.

mitt bidrag (återigen):

väder
====================
http://mobile.wunderground.com/auto/mobile/global/stations/02...

Visa signatur

"Open Source programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life." (M. Sinz, CBM Inc.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Så du tror att de ger bort telefonen av sin goda vilja? Naturligtvis betalar man vad telefonen är värd, på ett eller annat sätt. Genom dyr samtalskostnad och dyta tjänster, t.ex..

Jag har gjort en grov kalkyl..
Startavgift: 250:-
Månadsavgift (första sex månaderna): 150:-
Månadsavgift (de resterande sex månaderna): 300:-

Då tar vi och räknar lite:
150*6 = 900:-
300*6 = 1800:-
900+1800+250 = 2950:-

Bindningstid = 12 månader

Jag betalar alltså 2950:- för tolv månader
(Nej, jag skickar inga SMS och jag ringer inte mer än 150min i månaden)

Här är vad jag får för 2950:-
1800 minuter (30timmar) att ringa för till vilket nät jag än vill.
100:- gratis innehållstjänster första månaden (SMS, surfa m.m.)
En NEC e616 (orginalpris: 5595:- sek)
Gratis röstsamtal och videosamtal inom 3's nät

ska vi räkna lite igen?
1800*1,50 = 2700:-
2700+5595+100 = 8395

Totalt får jag alltså saker för ett värde av 8395:- (plus gratissamtalen inom 3 som jag inte räknat med...) för endast 2950:-

Visa signatur
Permalänk

Om jag använder dina siffror lite, du betalar alltså totalt på ett år 2950kr. Om vi bortser från alla andra tjänster och säger att du ringer exakt 150min/månad så ringer du alltså totalt 1800minuter (150x12) på ett år. 2950/1800 = 1,64kr/min oavsett tid på dygnet och telefonen gratis.

Rätt bra deal enligt mig!

Men nu hamnar vi rätt OT. Bra tjänster annars är ju aftonbladets handdatorversion = www.aftonbladet.se/snabb

//Björn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
Här är vad jag får för 2950:-
1800 minuter (30timmar) att ringa för till vilket nät jag än vill.
100:- gratis innehållstjänster första månaden (SMS, surfa m.m.)
En NEC e616 (orginalpris: 5595:- sek)
Gratis röstsamtal och videosamtal inom 3's nät

Det låter ju onekligen som en mirakelreal. Vågar du ge sig på en förklaring?

Är det möjligt att majoriteten av kunderna sms:ar och ringer så mycket utöver det som de har betalat med abonemanget, att det kompenserar för de åtskilldiga tusenlappar som du påstår dig tjäna, på ett år?

Visa signatur
Permalänk

Hallå?

förslag på bra länkar????

Vad hände med det?

Visa signatur

"Open Source programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life." (M. Sinz, CBM Inc.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Det låter ju onekligen som en mirakelreal. Vågar du ge sig på en förklaring?

Är det möjligt att majoriteten av kunderna sms:ar och ringer så mycket utöver det som de har betalat med abonemanget, att det kompenserar för de åtskilldiga tusenlappar som du påstår dig tjäna, på ett år?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Så du tror att de ger bort telefonen av sin goda vilja? Naturligtvis betalar man vad telefonen är värd, på ett eller annat sätt. Genom dyr samtalskostnad och dyta tjänster, t.ex..

Du betalar inte vad telfonen är värd.

Det är bara så att tre är nya på marknaden och måste få stor kundkrets, därför sådana kanon erbjudanden. Går du företagsekonomi kurs så får du lära dig hur det går till

2700 kr betalar man för att få ringa 2½ timme i månaden i ett år (250 kr anslutnings avgift slipper man som student) till alla nät. Man får dessutom läsa nyheter gratis på deras sida, ska man kolla på nyhetsvideona så kostar det dock. Dessutom får man ringa videosamtal gratis inom tre's nät, sedan kan man även lägga till 500kr så har man en duglig mp3-spelare med ~145mb minne. Det finns många alternativ, ifall man vill kan man istället trycka in en film på telefonen, det rymms en långfilm i kvalitén som blir alldeles duglig pågrund av att det bara är en 35x43 mm skärm.

Tre är ett bra val!

Bra länk: http://bjorne.cx.la min sida, finns lite spel där och länk till aftonbladet.se/snabb och en sida som man kan gå in på msn via mobilen.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rattmuff
Det är bara så att tre är nya på marknaden och måste få stor kundkrets, därför sådana kanon erbjudanden.

Så företaget går med grov förlust från början? Det har jag väldigt svårt att tänka mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Så företaget går med grov förlust från början? Det har jag väldigt svårt att tänka mig.

De går helt klart med förlust, men de kommer ju garanterat tjäna in det med tanke på hur många som tecknar abonnemang tackvare erbjudandena. Prishöjningar verkar redan ha påbörjats i några andra länder.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ja, för det löjligt dyra abonemanget som man måste teckna i 2 år har ju ingenting med betalning av telefonen att göra..

Snacka om textbok-exempel för att vräka ur sig nåt man inte har en jävla aning om, och snacka om att du blev tok aegd s.c.s.i (om man får kliva ner i åldern och bli lite CS-fjortis 4 a moment.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem

Sen kanske det är dumt att jämföra med butikspriser. Tre betalar knappast 5695:- för telefonen, dessutom kan man ju inte räkna efter 3:s konsumentpriser när man räknar på kostnaden för dem själva. Så de kanske inte gör en sån grov förlust ändå.

Men hursomhelst det blir ju förmånligt för mig som kund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyllet
Sen kanske det är dumt att jämföra med butikspriser. Tre betalar knappast 5695:- för telefonen, dessutom kan man ju inte räkna efter 3:s konsumentpriser när man räknar på kostnaden för dem själva. Så de kanske inte gör en sån grov förlust ändå.

Men hursomhelst det blir ju förmånligt för mig som kund.

Hurvida företaget går plus eller minus är ovesentligt för oss konsumenter. Fortfarande bra pris jämfört med deras konkurrenter. Inköps prisetfrån Nec ligger säkert bara kring en tusing per telefon, dock så är det ju knappast bara det som kostar. Antenner, hyran hos vodafone osv är också stora kostnader.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Jag läste något pressmeddelande om varför inte Telia ger sig in på 3g-marknaden, och de sa att 3 (företaget) får enorma bidrag av staten för att se till att tekniken kommer igång. Av någon anledning skulle inte Telia få detta bidrag. Så de lär inte gör någon förlust ändå.
Detta hade jag helt glömt bort.

Angående abonemanget, så gör det ju reklam för ett sådant på tv just nu, ett 2-års abonemang. Jag antog att det var just det diskussionen gällde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är 3 Fri start, det suger (inga gratis samtalsminuter och man får inte med e616 utan bara e313). Det som ger en bra deal är att teckna Fri150 med 50% av första 6 månaderna

Och som andra sagt i tråden s.c.s.i: mobilen ÄR gratis.

Hur som helst, ja de prissatta tjänsterna är värdelösa och svindyra. Men so what. Man har ju alla TT's nyhetsnotiser (galet många om dagen) att läsa helt gratis så vad ska man med videonyheter till egentligen?

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredriksk
Eftersom du har bemödat dig med att svara får jag väl göra det samma. Jag håller med om att det var dumt att säja bojkotta. Skall försöka ändra på det om det går.

Vad jag ville få fram med tråden var att det är hutlöst dyrt med 5kr för en artikel som du kan läsa för några ören på nätet. Jag tycker det är hutlöst av tre att ta betalt för tjänsten. Jag misstänker också att det inte är på detta de drar in pengar utan på de 200kr du betalar / månad.

Jag har svårt att tänka mig att tre har kalkylerat med att folk skall köpa tjänsterna för en viss summa pengar för att gå runt. Isf lär de nog kursa så fort Telia och andra operatörer kör igång sina 3G nät och konkurrensen hårdnar.

Sen tycker jag även att man kan hålla en lite högre ribba på sina inlägg än att kalla andras trådar för "idiotiska påhitt".

Har stämningen på Sweclockers blivit så låg????

Ja, att någon säger emot ditt värdelösa förslag om att bojkotta Tre så är det ju låg nivå på forumet Yttrandefrihet kallas det, jag kallar precis vilket idiotiskt påhitt som helst för idiotiskt påhitt om jag nu tycker det.

s.c.s.i bevisar återigen sin benägenhet att klaga på allt och alla här i samhället utan att ens veta vad han snackar om.. Tänker inte ens bemöta då han redan blivit motbevisad ett antal gånger.

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att de har så bra erbjudanden är som scsi säger, men subventioneringen beror också på hur många kunder 3 har, därför "kastar" dom gratis mobiler med billiga abonemang efter folk. ju fler kunder, desto mer bidrag.
Det är vad jag har hört i alla fall

Visa signatur

| E4300 @ 2.9Ghz | Gigabyte 965P-DS3 | 8800GTS 320mb| 2 x 1gb PC6400| Dell 24" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X3Mist
Men skit i att använda dem då! Själv tycker jag många tjänster är bra och använder dem. P g a såna som mig går Tre runt (eller får i alla fall in en del pengar ) så att du kan få din mobil gratis och de absolut lägsta samtalstaxorna i Sverige.

Så din bojkott kan mycket väl vara det larvigaste och mest idiotiska påhittet jag sett. Använder ingen tjänsterna så blir det inga gratismobiler och gratissamtal, hur svårt kan det vara att räkna ut. Dessutom är det ytterst frivilligt att använda dem.

Så talar en äkta kapitalist. Nej varför inte skänka lite pengar till dom rent av! Dom är ju trots allt så snälla och bjuder på en mobil.

För oss vanliga människor med båda fötterna på jorden och en normal budget så vore det trevligt med lite billigare alternativ. Men som sagt alla har ju ett val, och om ditt är att stödja tre och deras tjänster så är ju det upp till dig. Jag har däremot inget emot lite bra länkar och annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X3Mist
s.c.s.i bevisar återigen sin benägenhet att klaga på allt och alla här i samhället utan att ens veta vad han snackar om.. Tänker inte ens bemöta då han redan blivit motbevisad ett antal gånger.

Tror du att företaget sysslar med någon välgörenhet, och att konsumenterna i slutändan inte får betala för vad de får, så hoppas jag verkligen att du inte bemöter mina inlägg, nuvarande och framtida.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av landen

Så talar en äkta kapitalist. Nej varför inte skänka lite pengar till dom rent av! Dom är ju trots allt så snälla och bjuder på en mobil.

För oss vanliga människor med båda fötterna på jorden och en normal budget så vore det trevligt med lite billigare alternativ. Men som sagt alla har ju ett val, och om ditt är att stödja tre och deras tjänster så är ju det upp till dig. Jag har däremot inget emot lite bra länkar och annat.

Det finns inga billigare alternativ, och om det skulle göra det så får du jättegärna visa dem för mig.

Äkta kapitalist tar jag som en komplimang.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Tror du att företaget sysslar med någon välgörenhet, och att konsumenterna inte får betala för vad de får, så hoppas jag verkligen att du inte bemöter mina inlägg.

Nej, tvärtom så får du gärna berätta vad Tre har gjort dig som gör dem så hemska. Det är ett fritt land, om du inte vill använda dem så är det fritt fram att inte göra så.
Jag tror inte att Tre sysslar med välgörenhet. Däremot tror jag att de skänker bort mobiler. Detta för att locka kunder. Antingen fungerar det, och Tre kommer att vara den största operatören på marknaden då 2G fasats ut. Eller så går företaget i konkurs på sina subventioner. Ingen vet.
Vad jag dock vet är att Tre inte satsar på att gå på vinst genom mobilförsäljningen. Utan på förhoppningen att kunderna ska ringa, skicka meddelanden och ladda ner tjänster så att förlusten på mobiltelefonerna vägs upp.
Det är knappast en nyhet, det har prövats förr. Förr i tiden kostade även de bästa mobiltelefonerna 1 krona. Och skaffar du digital-tv så får du en digitalbox på köpet. Exemplen är många, så jag förstår inte varför just Tre skulle vara sådana skurkar. Att döma av trådarna i mobilforumet här på Swec så verkar de uppenbarligen lyckas med sin strategi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X3Mist
Ja, att någon säger emot ditt värdelösa förslag om att bojkotta Tre så är det ju låg nivå på forumet Yttrandefrihet kallas det, jag kallar precis vilket idiotiskt påhitt som helst för idiotiskt påhitt om jag nu tycker det.

s.c.s.i bevisar återigen sin benägenhet att klaga på allt och alla här i samhället utan att ens veta vad han snackar om.. Tänker inte ens bemöta då han redan blivit motbevisad ett antal gånger.

Du piratkopierar inte va?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rattmuff
Du piratkopierar inte va?

Va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X3Mist
Nej, tvärtom så får du gärna berätta vad Tre har gjort dig som gör dem så hemska. Det är ett fritt land, om du inte vill använda dem så är det fritt fram att inte göra så.

Jag har ingenting emot Tre alls, har aldrig haft med dem att göra. Det jag stör mig på är att folk får för sig att de verkligen ger bort telefoner. Det gör de _inte_.

Naturligtvis räknar företaget med att du ska du ska ringa och använde videotjänster osv (varför annars ens fundera på 3G?). Dessa tjänster är väldigt dyra, och företaget får betalning för mobilen de "skänkte" inom 3 år. Detta främst p.g.a. att den stora kundskaran består av ungdomar, som slösar bort alla sina pengar på diverse telefontjänster.

Dessutom får företaget enorma summor pengar av staten. Även här betalar vi för telefonerna, indirekt, genom skatt.

Men trotts allt detta får du/ni det att låta som att företaget skänker telefoner som värderas till åtskilldiga tusenlappar.

Att man förr kunde köpa telefonen för 1kr var precis samma sak. Företagen gav inte bort telefonen, de såg till att du "leasade" den. Så enkelt är det, faktiskt.

Att Tre inte tar ut en summa pengar för telefonen från början, är naturligtvis till - precis som du säger - att dra kunder, delvis genom att få dem att tro att tjänar på dealen.

Bara en kan tjäna på en deal av det här slaget, antingen Tre eller kunden. Vill du ge dig på en gissning?

Edit: Men jag har ju redan blivit "överbevisad" flera gånger. Och för att inte glömma "tok aegd".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag har ingenting emot Tre alls, har aldrig haft med dem att göra. Det jag stör mig på är att folk får för sig att de verkligen ger bort telefoner. Det gör de _inte_.

Naturligtvis räknar företaget med att du ska du ska ringa och använde videotjänster osv (varför annars ens fundera på 3G?). Dessa tjänster är väldigt dyra, och företaget får betalning för mobilen de "skänkte" inom 3 år. Detta främst p.g.a. att den stora kundskaran består av ungdomar, som slösar bort alla sina pengar på diverse telefontjänster.

Dessutom får företaget enorma summor pengar av staten. Även här betalar vi för telefonerna, indirekt, genom skatt.

Men trotts allt detta får du/ni det att låta som att företaget skänker telefoner som värderas till åtskilldiga tusenlappar.

Att man förr kunde köpa telefonen för 1kr var precis samma sak. Företagen gav inte bort telefonen, de såg till att du "leasade" den. Så enkelt är det, faktiskt.

Att Tre inte tar ut en summa pengar för telefonen från början, är naturligtvis till - precis som du säger - att dra kunder, delvis genom att få dem att tro att tjänar på dealen.

Bara en kan tjäna på en deal av det här slaget, antingen Tre eller kunden. Vill du ge dig på en gissning?

Edit: Men jag har ju redan blivit "överbevisad" flera gånger.

Ja det har du, fast du verkar inte ge dig.

Dagens "enkronorsmobiler" medför samtidigt att månadsavgiften fördubblas och det blir mer av en avbetalning. Visst, det är sant. Men så var det inte för 5-10 år sedan då mobiltelefonerna kostade 1 krona och månadsavgiften ändå låg på samma nivå som de hade gjort utan telefonköp.

På samma sätt introduceras nu ett nytt system, och på samma sätt ger Tre bort telefoner för att locka kunder till dem. Telia och de andra etablerade operatörerna har redan en bred och förhållandevis lojal kundbas och behöver inte ta till sådana knep igen.

Och jag förstår inte hur du kan påstå att videotjänsterna är dyra då de är helt kostnadsfria i TVÅ ÅR framåt (bindningstiden är på ett år). Antingen är du extremt okunnig om ämnet eller så talar vi om helt skilda saker.

Alla framgångsrika företag har blivit framgångsrika då företaget erbjudit sina kunder en föredelaktig lösning gentemot sina konkurrenter. Tre är billigare än de andra mobiloperatörerna, och har bättre erbjudanden. Därför väljer folk dem framför andra operatörer. Så nej, det är inte alls bara en som kan tjäna på "en deal av det här slaget".

Förresten, lägg ner snacket om skattepengar är du snäll. Jag är extremt allergisk mot det argumentet. Om man går tillräckligt långt bak i leden så har jag nog betalat datorn du sitter framför just nu med mina skattepengar genom studiebidrag och så vidare. Att staten stödjer 3G-nätet är inte konstigare än att de bygger motorvägar.