underssträck_ej_mellanslag_linux_ftp?

Permalänk
Medlem

underssträck_ej_mellanslag_linux_ftp?

Har ställt frågan förut men ej fått något bra svar. Ifall man ser i file världen så släpps de flesta releaser_med_understräck_eller typ-utan-mellanslag. Nu är det så att de flesta är linux server som satts upp och sköter detta.

Min fråga är ifall det har någon speciell betydelse eller snarare att vad är syfter med understäckena?
Är det så att linux inte klarar av denna enkla operationen år -04?
Är det som jag tror lite hippt/koolt att det ska vara utan mellanslag som förr i tiden då det kunde strula till det med mellanslag.
ex. Nightwish-Nemo_-_Collectors_Edition-Ltd.Ed._CDM-2004-AMRC

Vill inte ha några gissningar eller spekulationer utan ren fakta varför det är så?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Det har med skalet att göra. Bash i detta fallet klarar av mellanslag hyfsat bra tycker jag:

Ex:

mkdir "Detta är en mapp med mellanslag" cd Detta\ är\ en\ mapp\ med\ mellanslag/

Dock så tycker jag att det underlättar om man undviker mellanslag och använder underscore istället.

EDIT:
Dessutom är Linux bara en kärna och inget operativsystem. Och visst det finns filebrowsers till Gnu/Linux som klarar mellanslag minst lika bra som Explorer i Windows.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk

Många skickar ju sina grejor med mIRC i Windows, vilket har som standard att byta ut mellanslag mot understreck...

Permalänk
Medlem

de flesta system stödjer mellanslag..
Dock inte sagt A L L A.

Och, varför ändra något som funkat sen 80-talet?

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operon
Det har med skalet att göra. Bash i detta fallet klarar av mellanslag hyfsat bra tycker jag:

Ex:

code:

mkdir "Detta är en mapp med mellanslag"
cd Detta\ är\ en\ mapp\ med\ mellanslag/

Dock så tycker jag att det underlättar om man undviker mellanslag och använder underscore istället.

Nu börjar vi närma oss. Linux utvecklingen verkar ligga på DOS nivå alltså?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Många skickar ju sina grejor med mIRC i Windows, vilket har som standard att byta ut mellanslag mot understreck...

Ja fråga om linux FTP och inte IRC? Vad har det med saken att göra?
Menar du mIRC som klient eller protokollet IRC? Vad jag vet så har varken mIRC eller protocoll IRC som standard att byta ut till understräck vid DCC.
Frågan hör inte hit. Nästa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
de flesta system stödjer mellanslag..
Dock inte sagt A L L A.
Linux är en av dom alltså?

Och, varför ändra något som funkat sen 80-talet?

Varför utveckla sig?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Nu börjar vi närma oss. Linux utvecklingen verkar ligga på DOS nivå alltså?

Om du inte visste det så fungerar kommandoraden i windows ungefär lika dant, lite sämre visserligen eftersom man inte kan escapa tecken med backslash utan måste använda citattecken.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Ett mellanslag kan betyda olika saker.
ex

$ mkdir hej det här är en mapp

Så kommer du att få 6 mappar som heter olika saker, det är bra att det är så i min mening, jag stör mig inte på att det är understreck i filnamn, brukar renamea saker jag själv rippar med understreck.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Nu börjar vi närma oss. Linux utvecklingen verkar ligga på DOS nivå alltså?

Det är precis likadant i windows om du inte kör med ett annat ftp program än det som medföljer, snackar inte om IE utan ftp (snott från bsd?). IE är, om vi ska uttrycka oss diplomatiskt, inte så jättebra på att hantera ftp. Alltså linux har inget 'problem' med mellanslagen utan man måste escape:a dem med \ i bash etc. tjarven, någonsin använt cmd? Om det inte var gjort på dettta sätt skulle ju programen bara kunna ta ett argument

Sen är det lite flamewars varning över denna tråd

Permalänk
Medlem

För att besvara frågan:

* Nej, det har inget med Linux att göra - Linux hanterar mellanslag i filnamn lika bra som andra moderna OS...
* Ja, det är sannolikt att det är lite hippt och oldschool att ersätta mellanslag med andra tecken...

Edit: Varför blandar du in warez förresten? Brukat inte vara något särskilt populärt samtalsämne...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

@tjarven:
Du ställde samma fråga på webforum.nu @ 2003-11-07, och du accepterade svaret du fick. Dög inte det?
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=76&threadid=...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Nu börjar vi närma oss. Linux utvecklingen verkar ligga på DOS nivå alltså?

...och där kom det fram vart du ville komma. Kan inte någon stänga den här tråden, det är ju uppenbart att upphovsmannen försöker starta ett flamewar. Ingen vettig människa kan ju döma ut en kernel/OS pga. att den/det inte hanterar allt på samma sätt som Windows.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Glömsk

Re: underssträck_ej_mellanslag_linux_ftp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Har ställt frågan förut men ej fått något bra svar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
releaser

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Nightwish-Nemo_-_Collectors_Edition-Ltd.Ed._CDM-2004-AMRC

Du ställde helt enkelt frågan för dåligt.

Låst.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.