Permalänk

Köpte en ny subba idag .

Jag köpte en Cerwin-Vega basare och en Supra kabel.
Förstärkaren är en Harman kardon 500 .
Hur ska jag ställa in subben för bästa bas och ljud ?

Det är några grejer som går att ställa in på suben som jag inte riktigt vet vad det är : PHASE omlslagning mellan 0 till 180 ?
crossover frequency 40-120Hz. Hittar ingen information i manualen om dessa .

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Re: Köpte en ny subba idag .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacey@md
Jag köpte en Cerwin-Vega basare och en Supra kabel.
Förstärkaren är en Harman kardon 500 .
Hur ska jag ställa in subben för bästa bas och ljud ?

Det är några grejer som går att ställa in på suben som jag inte riktigt vet vad det är : PHASE omlslagning mellan 0 till 180 ?
crossover frequency 40-120Hz. Hittar ingen information i manualen om dessa .

OT direkt eller?

Phase-omslagning är om subwoofern står på en plats där den felfasar jämfört med resten av högtalarna... det låter inte så bra, så då kan man fasa om dom så det blir rätt.
Ställer du subben mot väggen eller hörnet med elementet riktat mot väggen (vilket gud förbjude) så bör du ställa om fasningen 180 grader.

Jag vet inte exakt vad som händer, men är högtalaren fasad 180 grader så rör sig konen inåt av en likströmspuls. Den ska röra sig utåt när man kopplar den till ett batteri (ytterst viktigt när man har två element på samma baffel. Annars får man "akustisk" kortslutning, vilket släcker ut basljudet effektivt)

Crossover frequency är delningsfrekvensen.
Är den inställd på 40hz spelar subben bara ljud som ligger strax ovanför 40hz och nedåt.
Om du t ex har golvare som spelar bra bas ner till 80 hz, kan du ställa basen vid 80hz-100hz - så får du fortsatt ren bas därifrån och nedåt av subwoofern som ju är lämpad för låga frekvenser.

Permalänk

Jag tycker inte det låter helt rent.
Vad ska jag ändra på ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rent?
Testa flytta ut subben lite från väggen. Om det fortfarande inte låter bra kan du sätta på en skiva och sen krypa runt i rummet och där det låter bäst ska subben stå. Sen kommer jag inte ihåg vid vilken frekvens människan börjar kunna positionera ljud, men jag har för mig att det ligger nånstans runt 100Hz. Så ställ delningen där under.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

Ta't lungt, en sub behöver spelas in rätt mycket, tog någon veckas speltid innan min Cerwin lät som den gör nu.

OT: Vilken Cerwin köpte du?

Permalänk

Bart112:
V-12S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

subba(s) ?

Permalänk

För att hitta bästa placeringen på en subbas, ska man placera den i soffan, där man brukar sitta och se film.

Sedan kryper man runt i rummet och lyssnar efter den placering där basen hörs tydligast, där ska basen stå

Stod så på HIFI-klubbens sida

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk

Den står ca 5 cm ifrån väggen...
För nära ? , jag kan inte direkt flytta den o testa för den står på en typ av hylla så den går utanför hyllan då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett tips är att ta ner den från hyllan... Byt plats...

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk
Medlem

Cervin Vega är ju inte direkt kända för att tillverka högtalare som spelar särskilt "rent".
Är du känslig för att det inte ser fint ut på golvet vid bokhyllen, så prova o ställ den i andra sidan av rummet....

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

När det gäller själva högtalare så brukar det inte vara någon riktig renhet i dom, men subborna däremot har en enorm potential, spelar otroligt djupt och "rent".

Permalänk
Medlem

kollade lite spec. på den, blir jag idiotförklarad nu?

Det verkar ju vara en riktig lågbudgetmodell, inte nå vidare på pappret iallafall, har jag fel, jag köpte en liten 12"-lågbudget som ligger på 400W RMS och går ner till 18Hz

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TYBY
kollade lite spec. på den, blir jag idiotförklarad nu?

Det verkar ju vara en riktig lågbudgetmodell, inte nå vidare på pappret iallafall, har jag fel, jag köpte en liten 12"-lågbudget som ligger på 400W RMS och går ner till 18Hz

Vilken sub köpte du? Av specen att dömma så är den ju trevlig, iaf om den skulle kosta därefter. Fick du den för typ 1.500:- så är det nog en lätt överdrift.

Permalänk
Medlem

Re: Köpte en ny subba idag .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spacey@md
Jag köpte en Cerwin-Vega basare och en Supra kabel.
Förstärkaren är en Harman kardon 500 .
Hur ska jag ställa in subben för bästa bas och ljud ?

Det är några grejer som går att ställa in på suben som jag inte riktigt vet vad det är : PHASE omlslagning mellan 0 till 180 ?
crossover frequency 40-120Hz. Hittar ingen information i manualen om dessa .

hos mig stog det på förstärkarens manual hur man ställer in subban

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bart112
Vilken sub köpte du? Av specen att dömma så är den ju trevlig, iaf om den skulle kosta därefter. Fick du den för typ 1.500:- så är det nog en lätt överdrift.

Det är Yamaha´s 400W den skulle kosta 4500:- men prutade ner den till 3700:-

Vad är det för pris på Cervin 12an...

Edit: stavning

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem

Var du glad för din Yamaha, den hade jag hellre tagit även om den kostat dubbelt så mycket som C-V'an...
Dom har fått väldigt bra betyg i diverse tester. Klart att man inte ska lita på enbart tester, då lyssningsrum och kringutrustning spelar en stor roll, men det ger ju en fingervisning åt vad som är bra och mindre bra....

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Yamaha gör trevliga subbar, inget snack om saken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Var du glad för din Yamaha, den hade jag hellre tagit även om den kostat dubbelt så mycket som C-V'an...
Dom har fått väldigt bra betyg i diverse tester. Klart att man inte ska lita på enbart tester, då lyssningsrum och kringutrustning spelar en stor roll, men det ger ju en fingervisning åt vad som är bra och mindre bra....

Visst är det så, jag fick den rekomenderad i butiken och hade tittat själv på den också, sen kör jag Yamaha-förstärkare som har fått mycket högt betyg när det gäller basen.

Behöver lite extra då jag spelar i en källarvåning, 100% betong
men sen är det lika viktigt med placering ju, och det har sina begränsningar

ska flytta om lite, den står lite för långt från väggen, den svarta under grön-datorn:

inte så bra...

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem

Jag som trodde det handlade om en subaru (subba) men så var det en vanlig subba(s).

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.