Permalänk
Medlem

AMD64 som inte startar.

Jag skriver åt en kompis som precis har köpt en AMD64 och ett K8N-E Deluxe samt nya minnen. Hans dator vägrar nu att starta. En röst säger "System failure cpu overclocked" eller något liknande, problemet är bara att den inte är överklockad, han har bara satt i processorn och startat den. Han har testat att uppdatera bios och att ta ur batteriet för att nollställa bios. Han har även testat med andra minnen.

Vad kan man göra mer?

Permalänk

Montera om cpu:n

Permalänk
Medlem

det låter skummt och lite oroande med tanken på att jag får min athlon 64 cpu imorron och då ska jag bygga själv. hoppas att du postar här om du hittar en lösning så vet jag det i värsta fall jag råkar för sånt

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

vad har han för PSU? A64:an kräver att du har ett bra nätagg helst inte under 18-20A på 12V.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Montera om cpu:n

OT det sist a eller sistnämnda Mr J säger i din serie...det stämmer redan fullt ut. så du behöver inte säga ..."skojar"..;) ...så ÄR o förblir det:)

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Hedersmedlem

Specs på riggen?

Kan vara minnena som strular också, A64 har ju lite kompabilitetsproblem med vissa minnen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick samma problem ett par gånger, jag lät datorn vara på så kom det upp "press F1 to enter BIOS setup" och "press F2 to load up standard config and continue the startup"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabbax
OT det sist a eller sistnämnda Mr J säger i din serie...det stämmer redan fullt ut. så du behöver inte säga ..."skojar"..;) ...så ÄR o förblir det:)

hehe, tyvärr

Till trådskaparen: har det löst sig?

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag glömt tråden då jag varit hos min moster.

Det har i alla fall inte löst sig. Han har testat andra minnen (vet inte vilka minnen han har eller vilka han testat), olika grafikkort, ett nytt mobo, en ny processor samt tagit ur alla onödiga enheter. Det konstiga är att han lyckades få igång riggen i början och installera windows men sen så började mobots fina lilla röst klaga. Han har ett Chieftec nätagg som följer med deras lådor. Han har också testat ett annat nätagg men det tror jag var klenare.

Permalänk
Medlem

Har du satt i strömkablen till CPU:n?

Visa signatur