Permalänk

ska en fläkt bara snurra eller kyla??

hej jag köpte en 120mm papst från affären styggapojken.com och när jag kopplade i den fick jag ingen temperatur förändring alls i burken så jag frågade ifall jag kunde få pengarna tillbaka för den var inte så effektiv men så svara de med att en fläkt är helt ok bara dem snurrar och inte ger ifrån sig missljud. så kylningen är bara en bonus eller???

///arg konsument >:(

Permalänk
Medlem

När man menar att fläkten kyler så menar man inte att den avger kyla eller nått sånt, utan om man har den att tx blåsa ut där bak, så blåser den ut den varma luften så att ny kall luft kan komma in i lådan (tx via en inblåsande fläkt där fram).. Om du nu var seriös..

Visa signatur

P4C 3.0Ghz | Club3d Radeon 9800pro @ XT (AC VGA-Silencer) | 512 333mhz DDR Kingston HyperX @ 400mhz 2.5-3-3-6 | 120gb seagate + 200gb seagate | ABIT IS7-E | COMPUCASE SUPERMIDI TOWER (omoddat änsålänge)

Permalänk
Medlem

Låter lite bluff med den där fläkten.

Permalänk
Medlem

En chassifläkt behöver inte sänka CPUns temp helt enkelt.

Permalänk

Du kan inte reklamera produkten eftersom det inte är nåt fel på den men du kan ju alltid utnyttja ångerrätten!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk

vad jag menar med kyla är att den ska kunna sänka nån grad någonstans i burken åtminstone 1 celsius men det gör den inte. jag har frågat jag kan inte utnyttja ångerrätt för att jag inte köpt den på internet shoppen.
med kyla menar jag att det ska blåsa ut varm luft ja så att vissa saker inne i burken kanske får sänkt temp.

Permalänk
Medlem

om du ska sänka tempen på cpun så ska du ha fläkten i bak så den blåser ut värmen från burken och att den tar med värmen från grafikkortet.. för dom nya grafikkorten blir jätte varma och värme stiger och sen tar cpu kylaren och kyler med den värmen..

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

vart sitter fläkten föresten?

var den än sitter borde papst 120mm sänka ett par grader..har själv 2 sånna som insug som funkar perfa..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Det enda en fläkt gör är att snurra och på så sätt flytta luft! En fläkt kan naturligtvis inte på något magiskt vis skapa kyla!

Det är upp till hur du monterar fläkten, hur din låda är uppbyggd, ev. galler och annat som blockerar luftflödet osv. som bestämmer hurvida komponenterna i din dator får lägre temperaturer...

Därmed är det inget fel på fläkten!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

är det en temperaturreglerad fläkt du har?.. kan gå på grymt låga varv så de knappt hörs (eller flyttar luft för den delen )

Visa signatur

AMD64 3000+ ,1gb ram , geforce 6600

Permalänk
Medlem

jag lvar är det märks om du sitter i ett riktigt varmt rum lr något

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.