Svchost.exe strular :S

Permalänk
Medlem

Svchost.exe strular :S

Hej.
Jag har 5st processer som heter "svchost.exe", en av dem tar ALLTID 49-50% av cpu-usage, och cpun ligger på ca 53% load när jag idlar... Om jag stänger ner processen så värkar det som om det integrerade ljudkortet lägger ner :S (Kan inte välja någon standardenhet för uppspelning av ljud osv..) Så ska det väl inte vara ? Välldigt störande iaf o behöva offra en massa fps när man vill spela med ljud på osv.. Har inte varit såhär hela tiden heller men jag kan inte minnas att jag skulle ha gjort något mysko som kunde ha orsakat dethär...Vad kan vara felet ? :S

Visa signatur

P4C 3.0Ghz | Club3d Radeon 9800pro @ XT (AC VGA-Silencer) | 512 333mhz DDR Kingston HyperX @ 400mhz 2.5-3-3-6 | 120gb seagate + 200gb seagate | ABIT IS7-E | COMPUCASE SUPERMIDI TOWER (omoddat änsålänge)

Permalänk
Medlem

Har du läst FAQ:n?

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Nu gjorde jag det... Förstår inte värför jag inte började där :/ .. Men då är det alltså en tjänst på services.msc som ska bort ? :S hur ska jag veta vilken som ska bort ?

Visa signatur

P4C 3.0Ghz | Club3d Radeon 9800pro @ XT (AC VGA-Silencer) | 512 333mhz DDR Kingston HyperX @ 400mhz 2.5-3-3-6 | 120gb seagate + 200gb seagate | ABIT IS7-E | COMPUCASE SUPERMIDI TOWER (omoddat änsålänge)

Permalänk
Hedersmedlem

börja med att stänga ner de som inte behövs, och se om problemet blir kvar. tror det fanns en länk i faq, annars är nätet nersprutat med guider om vilka tjänster som gör vad och vilka du kan stänga av.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

hnZ^ , ta reda på vad alla gör, och stäng av allt du anser dig inte behöva.. tex telnet bör du kunna stänga av.. finns massor som e på som standard som verkligen inte behöver vara på.. tex remote registry vem vill att nån ska kunna ändra registret remote som standard?

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Dessa har jag alltid på disabled:

Automatic update
Application layer gate blablabla
clipbook
distributed link blablabla
Error reporting
help and suport
human interface blabla
ipsec services
network dde
network dde dsdm
network location blabla
print spooler (om du inte har skrivare)
remote registry
routing and remote blabla
secondary logon
ssdp discovery
tcp/ip netbios balbla
telephony
telenet
terminal services
windows image blabla

Kör på engelskt xp så vet inte vad de heter på svenska men du borde kunna lista ut vad de motsvaras av.

Permalänk
Medlem

Stängde av lite sk*t nu, men problemet kvarstår :(. Men vad gör "Shell Hardware Detection" ? Hittade en sån tjänst som var på, men det stod ingen beskrivning om den så därför tyckte jag det var mysko.. Hmm.. Kan det ha någonting med mitt andra problem o göra ? Jag kan nämligen inte ta bort vissa .exe filer (används av annan process/användare).. Till exempel drivrutiner som jag tankar härifrån, patchar från FZ osv.. Kommer upp en cmd ruta i ½ sek när man trycker på dom o sen händer inget mer..

Visa signatur

P4C 3.0Ghz | Club3d Radeon 9800pro @ XT (AC VGA-Silencer) | 512 333mhz DDR Kingston HyperX @ 400mhz 2.5-3-3-6 | 120gb seagate + 200gb seagate | ABIT IS7-E | COMPUCASE SUPERMIDI TOWER (omoddat änsålänge)

Permalänk
Medlem

stäng av allt som du inte vet att du behöver är väl grundregeln behöver du det.. så sätt på det igen

edit: tips start -> kör -> msconfig

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^

edit: tips start -> kör -> msconfig

services.msc som han redan använder är betydligt bättre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

start -> kör -> services.msc är nog att föredra

EDIT: Sen som alltid

Permalänk
Medlem

Kanske, men i msconfig kan man se vilka som behövs och filtrera bort alla som inte tillhör windows..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Hedersmedlem

Det senare möjligtvis, installerade tjänster är ju inte onödiga för att de inte kommer från m$, oftast behövs de för att ett installerat program skall fungera.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nu avslutade jag alla tjänster som gick att avsluta, utan resultat. Sen så av en slump kom jag på att jag hade nån NetWare Client aktiverad (nätverksegenskaper, där man kan adda tcp/ip protokollet osv..), så jag avinstallerade den o rebootade o vips så funkar allt Tack för all hjälp !

Visa signatur

P4C 3.0Ghz | Club3d Radeon 9800pro @ XT (AC VGA-Silencer) | 512 333mhz DDR Kingston HyperX @ 400mhz 2.5-3-3-6 | 120gb seagate + 200gb seagate | ABIT IS7-E | COMPUCASE SUPERMIDI TOWER (omoddat änsålänge)