12820p i 3DM 2001 är väll ändå i lägsta laget.

Permalänk

12820p i 3DM 2001 är väll ändå i lägsta laget.

Jag har fått en ny dator med följande i sig:

3,2 GHz Intel P4 (800 MHz)
1024MB DDR SDRAM (400 MHz)
250 GB SATA (7200 RPM)
nVidia GeForce FX5950, 8xAGP, 256 MB DDR SDRAM
M-Kortet är från Asus.
Operativsystem: XP-Pro

Poängen i 3DM2001 som ni redan vet är 12820p är väll lite väl lågt för en dator i den klassen ? även om det är en Compaq. Och ja, jag vet. Märkes dator är kass blaha blaha. Men inte så här kass ? Jag gick med på att ta den här eftersom priset var så bra (hyrdator genom jobbet. Fick bla en 19" tft för under 4000k )

AA och AF är inte på och jag har testat de senaste drivisarna från nVidia och från Omega.

Jag har formaterat om datorn och instalerat om operativsystemet. Så datorn är tom med undantag för drivrutiner och 3DM.

Nu är det upp till alla datafreaks på sweclockers att hjälpa mig för mina ideér är slut.

Permalänk
Hedersmedlem

Spela spelen istället för att benchmarka :), kör 3d mark03 också.

Permalänk
Inaktiv

´Har du fått AGP drivisarna att fungera? Ladda ned från intel annars.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
´Har du fått AGP drivisarna att fungera? Ladda ned från intel annars.

Det har jag inte kollat.

Ska ta och göra det. Felet är att jag inte har internet hemma än. (bredbands dras in nu under sommaren) Så jag får tanka hem det och bränna det hos ngn polare. Du har ingen direktlänk till drivisarna ?

Permalänk

Det beror på vilket chipset du har på moderkortet, sedan är det bara dra nyaste ifrån Intels sida.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
Spela spelen istället för att benchmarka :), kör 3d mark03 också.

Började lite lätt igår. Men eftersom FPS:en är istort sätt detsamma på min amd 1600 med FX 5200 kort i Q3 så kan jag lika gärna sitta vid den tills vidare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Det beror på vilket chipset du har på moderkortet, sedan är det bara dra nyaste ifrån Intels sida.

Jag var inne på Intels sida igår och såg det. Tack iaf !

Jag vet man får högre värde med w2k. men det rör sig väll bara om några få eller ?

Permalänk
Medlem

är det en oem dator? en köpedator asså? inget hemmabygge? isåfall kan du ju kolla på tillverkarens hemsida efter drivare...eller vet du om moderkortet har intel chipset eller VIA chipset?

om det har viachipset så tankar du hem de drivarna här---> http://www.viaarena.com/?PageID=40

och ja du får bättre fps i 3dm-01 med win2k..men som någon skrev tidigare...spela spel istället för att bencha..;)

Visa signatur

kaka

Permalänk

16300

Jahapp.

Testade instalera XP-Home ED

Ökade poängen direkt till 16300. Får väll nöjja mig med det. Kunde aldrig tro att OS kunde ha en sådan stor betydelse.

Permalänk
Medlem

w00t?

home ed bättre prestanda än Pro ? kan någon förklara ?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
w00t?

Låter väldigt märkligt.. troligtvis har han glömt installera nåt vitkigt (men vad?) till prof.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
w00t?

Ja inte jag iaf. Jag är börjar bli riktigt trött på skiten nu. Minns när jag köpte min första compaq som liten 14 åring. 24k för en 486 66mhz. Den strulade hela tiden tills jag sålde den vidare. Började hata compaq och började meka och sätta ihop datorer själv. Nu 12 år senare så fick jag rebjudandet genom jobbet. Och nappade på det när jag såg att jag fick (som jag sa tidagre en platt skärm (19") för under 4 k). Men nu har jag fått det bevisat. igen. Jag är nästan säker på att det är ngt med compaq att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran

Låter väldigt märkligt.. troligtvis har han glömt installera nåt vitkigt (men vad?) till prof.

Tjaru finns väll inte så mycket att instalera efter drivisarna till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

det är garanterat Compaq.... enligt mina egna erfarenheter av Compaq låter det normalt (har en gammal 100 mhz, en bärbar 1700+ som jag fick i utbyte mot min gamla 1200 duron som fick bluescreen 5 ggr på en timme).

Det roliga med min gamla bärbara var att hela min skola (John Bauer Örebro) hade en sådan... Compaq var till slut tvungna att byta till bättre efter som att man inte ens kunde arbeta i Word utan att de fick bluescreen.
(ettorna detta år fick IBM efter som att förtroendet för Compaq va för lågt:P)

För ett tag sedan hittande jag en minnens sticka med Edo ram som såg identisk ut med den i min gamla Compaq så jag testade att stoppa in den men då vart skärmen svart. Tog ut den och då funkade datorn. (kan ha varit fel på minnet )

jag kopplade in en Compaq skärm på min normala dator som jag har byggt och då sluttade musen och t-bordet att funka men när jag kopplade tillbaka min vanliga skärm så funka de ingen.

Jag kan fortsätta att skriva väldigt mycket om varför jag inte gillar Compaq men med detta så tror jag att ni förstår min poäng.

Permalänk
Medlem

Har du installerat Intel Application Accelerator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR

För ett tag sedan hittande jag en minnens sticka med Edo ram som såg identisk ut med den i min gamla Compaq så jag testade att stoppa in den men då vart skärmen svart. Tog ut den och då funkade datorn. (kan ha varit fel på minnet )

Compaq måste ha compaq minnen... annars vill de inte leka... dock kan man använda compaq minnen i en "vanlig" dator. Det är väl någon bit de lägger till på sitt minne för att deras moderkort endast ska kunna ta emot 3x så dyra minnen från de själva...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Compaq måste ha compaq minnen... annars vill de inte leka... dock kan man använda compaq minnen i en "vanlig" dator. Det är väl någon bit de lägger till på sitt minne för att deras moderkort endast ska kunna ta emot 3x så dyra minnen från de själva...

jag tror att du också har fattat hur compaqs datorer fungerar... bra förklarat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiiT
Har du installerat Intel Application Accelerator?

Nej jag har inte det. Har inget internet hemma som jag sagt tidigare. Får tanka hem hos ngn polare och bränna ner dem där och testa.