Produkttest: Asetek VapoChill LightSpeed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakhamstern
Jag vill inte klaga, men resistansen ökar vid minskad temperatur, inte vice versa.

inte på halvledare vad jag vet.. det är väl till en viss gräns, typ -37 grader eller nåt, i vissa material.

Edit: Nån han visst före

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morotto
Inte på halvledare.

Halvledare är perfekta isolatorer vid riktigt låga temperaturer, ledande material (så som koppar) har minskad resistans vid lägre temperaturer.
Resistansen minskar vid ökad temperatur i halvledarmaterial, till skillnad från ledande material, där resistansen ökar.

Så har vi fått lära oss iallafall.

Visa signatur

It's better to burn out than to fade away.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Denna var ju inte så dålig ändå.
Men det är klart. Swec brukar ha en PC för alla nivå, och det blir ju inte bättre av att dom föredrar riktigt dåliga översättningar till svenska framför engelska termer.

Vi råkar faktiskt vara en svensk hårdvarusajt, inte en engelsk. Ge lite konstruktiv kritik nästa gång (minst tredje gången jag påpekar detta tror jag?)

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

www.overclockers.se

har kompletta chassi lösningar ser ut som vilket cjassi som helst förutom att kompressorn sitte inuti burken

samt så ha lian li ett chassi gjort för den kompressor enheten

sedan kan ni ju titta på www.asetek.com angående ljudnivå osv.

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Recensionen gick ut på att testa potentialen hos LightSpeed, inte att jämföra prestanda hos processorerna. Prestandatesterna är där för att ni ska se hur högre överklockning visar sig i spel och program. Om överklockning inte gav någon extra prestanda skulle ju produkten vara tämligen onödig.

Det är ju klart, men om ni inte krämar på med spänningen så lär ni ju knappast få en rättvis bild av vad den klarar av?
Det ni visade med testet var att man kunde klocka mer med en kompressor, det vet alla redan, det vi vill veta är hur mycket mer, och då stannar man inte vid 1.7v.

Hela idén med kompressor försvinner ju.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Vi råkar faktiskt vara en svensk hårdvarusajt, inte en engelsk. Ge lite konstruktiv kritik nästa gång (minst tredje gången jag påpekar detta tror jag?)

Visst, försvenska du. Det är inte så farligt, men det ser lite ansträngt ut ibland bara.

Men jag står fast vid åsikten att nivån ibland håller sig lite för mycket på nybörjar-stadiet. Fast denna var helt okej.

Kan ju sammanfatta mina åsikter med att säga att en uppdatering av testet kan göras.
Där ni Krämar upp spänningen till rimligare nivåer. 1.7v är ju nästan standardspänningen. Upp över 2V åtminstone när man har kompressor.
Och att Athlon M ska få vara med på ett hörn.
Varför heta sweclockers när man klockar som PC för alla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lither
Vad tror du själv? Gäller väl precis samma sak som tunga kylflänsar (avmontering vill säga).

Ikke då. man böjer ju till den noga innan man monterar den, så det finns ingen risk att bryta sönder under transport.
Den spänning som finns är den som trycker den mot CPUn och det är det inte någon fara med...

Sen om man tycker att den är tung att frakta kan man ju avmontera av den anledningen, om man inte orkar med chassi+LS

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Denna var ju inte så dålig ändå.
Men det är klart. Swec brukar ha en PC för alla nivå, och det blir ju inte bättre av att dom föredrar riktigt dåliga översättningar till svenska framför engelska termer.

Vilka ord är det där man bör använda engelska ord istället? Jag såg då inga...

Visa signatur

tomt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Vilka ord är det där man bör använda engelska ord istället? Jag såg då inga...

Jag svarade på ett inlägg från Sexmachine.
Där jag sa att det inte var så farligt med denna recensionen.
Men passade på att nämna att dom ofta skriver allt på en nybörjar nivå.
Så det jag sa var inte kritik på denna recensionen.

Permalänk

6500:-!? Man är inte helt frisk om man lägger den pengen på sådant.

Permalänk
Medlem

När det gäller ljudnivån så har den diskuterats mycket på Aseteks forum, och många användare anser att LS är mycket högljudd, speciellt själva kompressorn. Asetek själva rekommenderar Vapochill XE till dom som vill ha en tyst kompresorlyning, även om jag skulle mena att XE:n knappast är speciellt tyst den heller.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en VapoChill XE och funderar på uppgradering. När man sysslar mycket med överklockning så är verkligen kompressorkylning något utöver allt annat, något extra.

Citat:

Roquake Hur blir det då när man ska "rensa" bort all klet från socketen?

Går det att få bort allt?

/Roger

Varför skulle du behöva rensa bort det? Det leder ju ändå inte ström vilket inte gör något, eller?

Citat:

När det gäller ljudnivån så har den diskuterats mycket på Aseteks forum, och många användare anser att LS är mycket högljudd, speciellt själva kompressorn. Asetek själva rekommenderar Vapochill XE till dom som vill ha en tyst kompresorlyning, även om jag skulle mena att XE:n knappast är speciellt tyst den heller.

Du kan ställa in hur mycket arbete du vill att fläktar, kondensator och kompressor ska utföra i konfigurations mjukvaran (ChillControll rev2). Om du kör all utrustning på 100% så hör man ett MYCKET starkt vinanade ljud som är MYCKET irriterande, men testa att sänka dem lite, till 65-75%, så blir det mycket bekvämare. Dock tror jag att temperaturen ökar lite, osäker.

http://forum.vapochill.com

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Avstängd

Är det inte billigare med flytande kväve?

Visa signatur

Eller inte.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lither
Är det inte billigare med flytande kväve?

Ja, men det är inte en permanent lösning.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
När det gäller ljudnivån så har den diskuterats mycket på Aseteks forum, och många användare anser att LS är mycket högljudd, speciellt själva kompressorn. Asetek själva rekommenderar Vapochill XE till dom som vill ha en tyst kompresorlyning, även om jag skulle mena att XE:n knappast är speciellt tyst den heller.

Den där fläkten som kyler kondensorn måste låta en hel del och så kompressorn som börjar arbeta extramycket om man börjar överklocka?

Permalänk
Medlem

pysslar man med överklockning i den här klassen så är knappast låg ljudnivå prioriterat...

ska man ha ljudlöst så är vattenkylning det enda alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Visa mig den frys som låter i 60dB, jag undrar om du verkligen greppar hur mycket 60dB är. [/B]

Jag går efter vad min decibelmätare sade ca 50 cm från maskinen. Den visade 59 (dock kommer jag inte ihåg om det var dB eller dB(A) - har för mig det var något skillnad mellan de två?).
Jämförelsen med en frys var ju mest för att folk skulle få en uppskattning - om man tänker sig en riktigt gammal och skabbig frys som håller på att gå sönder liksom ;-).

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Ja, men det är inte en permanent lösning.

Jag flyttar datorn till det mikrobiologiska institutet SIK då.

Visa signatur

Eller inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakhamstern
Halvledare är perfekta isolatorer vid riktigt låga temperaturer, ledande material (så som koppar) har minskad resistans vid lägre temperaturer.
Resistansen minskar vid ökad temperatur i halvledarmaterial, till skillnad från ledande material, där resistansen ökar.

Så har vi fått lära oss iallafall.

resistansen i koppar ökar när temperaturen minskar, inte tvärtom.

/ EC2 DT ET & AUEL

Visa signatur

C:\>format skrivbord:

Permalänk
Avstängd

Måste nästan vara fel om den mäter 59dB. Det är ju riktigt jävla högt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Måste nästan vara fel om den mäter 59dB. Det är ju riktigt jävla högt...

Kanske var riktiga dB och inte hörbara? Ca 39 hörbara? Låter iaf mycket. Men skulle man mäta upp en standarddator så skulle den säkert vara nå liknande. Fast ljud uppfattas lite olika, dB är inte lika med upplevelsen.

Permalänk
Medlem

60db låter lite väl mkt för en frys.. Visst om man har mätaren bredvid kompressorn så kanske det låter så mkt.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Recensionen gick ut på att testa potentialen hos LightSpeed, inte att jämföra prestanda hos processorerna. Prestandatesterna är där för att ni ska se hur högre överklockning visar sig i spel och program. Om överklockning inte gav någon extra prestanda skulle ju produkten vara tämligen onödig.

Ja visst, recensionen visar väl vad Lightspeed går för. Dock när en normal användare tittat på recensionen så kommer dom att tänka,

"- jo jag skall köpa mig en ny processor, haha kolla den där AMD'n, den gick inte alls att klocka lika högt som Intel processorn."

Förstår du vad jag menar. Jag tycker inte att en recension skall vara sådan att den trycker ned "ryktet" om en annan produkt som är en tillhörande del av recensionen.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är ju klart, men om ni inte krämar på med spänningen så lär ni ju knappast få en rättvis bild av vad den klarar av?
Det ni visade med testet var att man kunde klocka mer med en kompressor, det vet alla redan, det vi vill veta är hur mycket mer, och då stannar man inte vid 1.7v.

Hela idén med kompressor försvinner ju.

Visst, försvenska du. Det är inte så farligt, men det ser lite ansträngt ut ibland bara.

Men jag står fast vid åsikten att nivån ibland håller sig lite för mycket på nybörjar-stadiet. Fast denna var helt okej.

Kan ju sammanfatta mina åsikter med att säga att en uppdatering av testet kan göras.
Där ni Krämar upp spänningen till rimligare nivåer. 1.7v är ju nästan standardspänningen. Upp över 2V åtminstone när man har kompressor.
Och att Athlon M ska få vara med på ett hörn.
Varför heta sweclockers när man klockar som PC för alla?

J...a gnäll om volten läs innantill det är ingen cputest utan en
vapochill rescension....

Vill ni så gärna se cputester så sök som alla andra...........

MvH alban:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av traskpaddan
resistansen i koppar ökar när temperaturen minskar, inte tvärtom.

/ EC2 DT ET & AUEL

Resistansen ökar väl ändå vid temperaturökning och inte temperaturminskning?

Som exempel kan vi ta uträkningen av resistansförändringar vid temperaturförändring. (Jag minns inte rätt namn på variablerna i formeln, så ni får nöja er med några påhittade)

R1 + R1 * Rå(T2 - T1) = R

Där R1 är resistansen, Rå är det definerade värdet över hur mycket resistansen ändras per celsius (Rå är 0,0043 för koppar), T1 som är originaltemperaturen och T2 som är den "nya" temperaturen.
Då ser man att resistansen ökar vid temperaturökning, alltså borde man kunna antaga att resistansen minskar vid temperaturminskning ju.

Jag vet inte riktigt hur ni får det till att resistansen i koppar ökar vid minskad temperatur, men ni får gärna förklara för mig.

Visa signatur

It's better to burn out than to fade away.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
J...a gnäll om volten läs innantill det är ingen cputest utan en
vapochill rescension....

Vill ni så gärna se cputester så sök som alla andra...........

MvH alban:)

Du fattar visst inte va?
Höjer du inte spänningen mer än det där så klarar ju vilken kompressor som helst att kyla lika mycket. Då klockar ju en Vapochill PE lika mycket som en Vapochill LS.
Då försvinner hela poängen med recensionen då vi inte får se något av kraften i LS.
Det är som att testa vilken bil som har högst topphastighet, en volvo 740 eller en Koenigsegg men hålla sig till hastighets begrännsingarna på 90-vägarna.

Detta testet visar inte ett skit av vad en LS klarar.

Permalänk
Medlem

Produkten är ämnad till dem som är ute efter att kunna pressa ur det mesta ur en processor för att nå hastigheter som inte äns finns i handeln, för dem som är ute efter procentuell överklockningsrekord eller helt enkelt gillar alternativa kylningsmetoder? Testet överänstämmer mest med det sista. På processorer med fin steppning brukar värmen bli problemet när man höjer spänningen, en dator överklockar inte nödvändigtvis bättre om man enbart förbättrar kylningen. Spänning på 1.7 volt är ingenting, det klarar de flesta luftkylda alternativ. Jag skulle själv inte använda en kompressor på en icke handplockad processor. Varför använde ni Minnen: 2 x 256 MB TwinMOS (Winbond BH-5) DDR 400? Var det inte bättre med Crucial, Corsair eller ev. OCZ? http://www.tomshardware.com/motherboard/20040602/memory_modul...

Permalänk
Medlem

Håller med om att det var lite meningslöst att testa kompressorkylning och inte pressa överklockningen, då det juh är enda anledningen att köpa exempelvis ett Vapo LS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Varför använde ni Minnen: 2 x 256 MB TwinMOS (Winbond BH-5) DDR 400? Var det inte bättre med Crucial, Corsair eller ev. OCZ?

^ Har du någon aning om hur bra BH-5 minnen är?

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neuz
Håller med om att det var lite meningslöst att testa kompressorkylning och inte pressa överklockningen, då det juh är enda anledningen att köpa exempelvis ett Vapo LS.

^ Har du någon aning om hur bra BH-5 minnen är?

De är bra i 200 fsb, pga bättre timings,men de får sedan stryk av Corsair i högre hastigheter. Sedan kan det finnas kompabilitetsproblem då det är twinmos i övrigt förutom winbond.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Detta testet visar inte ett skit av vad en LS klarar.

Så du skulle köra med högre spänning på P4 processorn? Jag föredrar att mina processorer, som jag köpt, håller för flera tester. Annars kanske man måste sluta testa vissa saker för att man inte har en lämplig processor.

Athlon 64.= 1.7 Vcore är maximalt för moderkortet utan modifikationer av den, jag valde att testa på både AMD och P4 men till skillnad från dig tror jag att det visar något.

P4 processorn borde knappast pressas hårdare och jag tror inte heller att alla som köper en kompressorkylare modifierar sina moderkort (athlon 64). Har inte haft tid att sätta mig in i modifikationen för Shuttle AN50R men du är välkommen att modifiera den åt mig. Jag måste bara komma hem först. Det är inga problem att uppdatera resultaten.

Det kommer både finnas de som modifierar sina Athlon 64 moderkort och de som inte gör det (som kör med kompressorkylning).

Till skillnad från dig så "tror" jag att olika kompressorkylare kommer ge olika resultat även vid 1.7 vcore. Du menar på fullt allvar att graden av kylning saknar betydelse vid den spänningen? I så fall är säkert både jag och övriga datoranvändare intresserade av vid vilken vcore som skillnader mellan kompressorkylare syns.

Det lättaste kanske är att man inte testar AMD processorer utan håller sig till P4..... Men som sagt detta var inget processortest utan tester på två olika system. Jag har redan nämnt att AMD testerna inte var optimala av flera orsaker. Det finns även flera som har förstört sina Athlon 64 processorer när de haft för hög spänning.

Btw: som det står i recensionen så testades systemen med olika minnen och även olika moderkort (athlon 64). Stabilitet och överklockningsbarhet bestämde vilka som till sist kom att användas i testerna. För de som undrade om minnena.

Måste lägga mig nu blir väckt om inte allt för lång tid. Men jag kommer fortsätta göra tester även om vissa tycker att de inte visar ett skit. Vi behöver faktiskt inte ha samma åsikt

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att ni inte vågade pressa P4:an så hårt, den är mer känd för att tvärdö ibland pga överklockning (förlåt alla Intel-fans).

Spänningsmodifikationer är inte ett måste men hade varit intressant om ni haft med. Hade du skrivit att det var din egen cpu så hade fler förstått var du inte gjorde det?
http://www.vr-zone.com/?i=192&s=1

Har man lagt ut 7000:- på kylning så vill man ha valuta för det också? Annars är det lika bra att köra med vattenkylning. Då har man förmodligen råd att köpa nytt moderkort och cpu om man skulle råka sabba dem? Risken skulle vara liten att man gör det om man vet vad man gör.