Hur får man bort dubbelhäftande dämpningsmatta?

Permalänk
Medlem

Hur får man bort dubbelhäftande dämpningsmatta?

Tja

Jag undrar hur man får bort denna ljuddämpningsmatta från plåt?

Alla tips mottages och testas (förutom dumma)

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Slit bort så mycket som du kan och använd ett vasst föremål och något lösningsmedel för att få bort resterna/klistret.

Visa signatur

Jag vet att du inte kan, men om du hade kunnat hur hade du gjort då?

Permalänk
Medlem

ok får prova det.
Tack...

EDIT* vilket lösningmedel borde jag använda?

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

Aceton,bensin kanske? eller det kanske är risk att det tar eld i chassit?, tror förresten det finns speciella medel just för att ta bort klister osv.

MVH

Visa signatur

ASUS a7n8x dlx Athlon xp 2400+ , 512 ddr PC3200, Sapphire radeon 9700 pro , 120GB Barracuda V,

Permalänk
Medlem

jag provade Avfettning för bilen men det gick inte
bensin? går det :S

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk

Passa dig så att lösningsmedlet inte löser upp lacken eller plasten på chassit!! Aceton smälter ju plast och löser upp många lacker.. du får testa på en liten skymd bit först och funkar det bra är det ju bara köra!

Just med den dämpmattan kan man gnugga av limmet med fingrarna men det tar en jävla tid... dock helt repfritt och utan lösningsmedel! man kan värma lite med en varmluftspistol på låg värme innan man gnuggar så går det lättare men det blir kladdigare!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

hmm ok får prova det också...

EDIT* Det är ju nästan omöjligt.. =/

vad ska man egentligen använda för verktyg :S
Jag blir ju kladdig som sjutton

EDIT* Vad var det för medel som används för att ta bort kliste?

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Avstängd

Varför ska du bort med det?

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Medlem

jag tänkte modda datorn nu och såga ut ett fönster först måset jag ju bort med ljuddämpnings-materialet...

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk

Enligt egna erfarenheter så kan man inte ta bort dämpmatta

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem

rakblad och tålamod

Visa signatur

__________________
|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk
Medlem

Jag sågade bara rakt genom min dämpmatta (Noisekiller).

Funkade skitbra, och sen rev jag bort skumgummit. Den tunna hårdare dämpningen närmast chassit funkar kanonbra som vibrationsdämpare för fläktarna

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

Då tänker vi lite granna.

1. Plocka väck alla skabbiga datorprylar som sitter i chassit.
2. Riv väck så mycket du kan
3. Plocka fram varmluftspickan och värm lite lätt på plåten vid sidan av. Voíla, riv av dämpningsmattejäveln.

Som alltid, om det inte handlar om ett värmebeständigt lim så är det jävligt effektivt att använda värmepickan för att få limmet att släppa.

Visa signatur

MVH Anders.

Permalänk
Medlem

Precis som Racerankan säger är värme ett av de bättre
sätten att få lim att släppa.
Men nu är det försent eftersom du har limresterna kvar.

På jobbet har vi ett medel som man sprayar på så det släpper efter
en minut, men jag vet inte om det finns att köpa eftersom starka medel
oftast bara säljs till industri.

Biltema har ett, men jag vet inte om det är effektivt.

Label Off, spray
Effektivt, citrondoftande medel för borttagning av klistermärken, etiketter, limrester, olje- och fettfläckar. Label Off är lämplig för de flesta plast- och lackytor. Innehåll: 400 ml.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om det bara är limmet som du inte får bort så finns det något som heter "Lim & klotter borttagare" i vissa färgaffärer. Det är extremt bra att ta bort limrester med...

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svar, jag ska genast ut och leta efter dessa mirakel produkter imorgon

EDIT* en grej till

När limmet är upplöst hur tar jag bort det utan att det kletar ut sig... igen ?

MVH // tHebEar

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

ett tips om du monterar in nya mattor sen är att inte ta bort "skyddspappret" på hela mattan - ta bara bort 1-2 cm på kanterna när du sätter dit den så blir det betydligt lättare att riva bort om det skulle behövas !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
ett tips om du monterar in nya mattor sen är att inte ta bort "skyddspappret" på hela mattan - ta bara bort 1-2 cm på kanterna när du sätter dit den så blir det betydligt lättare att riva bort om det skulle behövas !

Väldigt Bra tips ;)...

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem.. men jag tog ett rakblad Och "Bensin heptan" det kan ta bort allt som är mjukare än betong. Men TÄNK på att absolut inte få nått på nån lackad yta då lacken rinner av som is i sahara.

Visa signatur

”CITERA mej, annars dör jag"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr3am3R
jag hade samma problem.. men jag tog ett rakblad Och "Bensin heptan" det kan ta bort allt som är mjukare än betong. Men TÄNK på att absolut inte få nått på nån lackad yta då lacken rinner av som is i sahara.

Ok men alltså limmet blir ju så kladdigt med bensin. Och dessutom när började lack att dunsta som is i sahara. Is är vatten, vatten dunstar inte lack.

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk

Kemiskt ren bensin löser upp det mesta i klisterväg. Använder alltid bensin när det blir fula rester kvar av klistermärken, tejp, plåster mm. Är det mycket klister så det blir kletigt så skrapa bort det mesta med någonting. En spackelspade kanske. Sen på med mer bensin. Till slut är det så lite kvar så man kan torka bort det med papper.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Kemiskt ren bensin löser upp det mesta i klisterväg. Använder alltid bensin när det blir fula rester kvar av klistermärken, tejp, plåster mm. Är det mycket klister så det blir kletigt så skrapa bort det mesta med någonting. En spackelspade kanske. Sen på med mer bensin. Till slut är det så lite kvar så man kan torka bort det med papper.

använde en spishälls-skrapa med rakblad funkar mycket bra, men det går åt en huhelvete massa bensin om man ska ta bort en dämpmatta som täcker en hel sidoplåt, (vet jag har gjort det) vissa klister e tamefan onda.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN

Fick bort allt klister med Lim och Borttagnings medlet Tack!

Dock så är jag lite groggy men det är vel mer som en bonus

Visa signatur

Debug! rough place. I'm out, leaving no trace...
: MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra : AMD 64 "winchester" 2Ghz : 2x512MB DDR400 Corsair : 2x120GB Maxtor : Dangerden MAZE4 blocks

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgoth
ÄNTLIGEN

Fick bort allt klister med Lim och Borttagnings medlet Tack!

Dock så är jag lite groggy men det är vel mer som en bonus

Japp, det skall vara roligt att ta bort klister.