Permalänk

Colonization!

Efter att ha blivit påmind om Colonization i Civ 3-tråden så måste jag starta en ny tråd här.

Alltså detta spel är ju underbart. Ett urgammalt spel som pissar omkull allt annat i dess väg.

Älskar hur man måste klura ut handelsvägar, handelstrianglar osv för att få allt smidigt. Hur man måste medla med indianer, utbilda folk. Bygga upp handelscentra, utbildningsstäder, industristäder med mera. Fullständigt lysande. Hur man bygger upp den kontinentala kongressen och kontinentala armén.

Fullständigt underbart spel.

Fler som älskar detta spel?

Och VAAARFÖR finns ingen två? Det finns tre civilization men bara ett colonization. Obegripligt då det är ett absolut underbart spel.

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem

Ett tips på ett litet enklare, men roligt spel av ungefär samma typ är Port Royale

Permalänk

Haha, jag avslutade just en Colonization-session. Håller med, spelet är helt underbart. Fantastiskt roligt och genomtänkt strategispel. Colonization 2 borde vara en självklarhet.

Permalänk

Får verkligen hålla med om detta! Colonization var grymt roligt. Älskade att bygga vägar rätt igenom Amazonas djunglar bara för att jag kunde.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

jävligt underhållande spel.. dock blev jag aldrig lika grym på colonization som på civ1

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

colonization..ahh,det gammla klassiska Amiga liret..jorå,det satt man ett aaaaantal dagar med ska du se:p

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Vilka brukar ni vara? Själv är jag mest hela tiden engelsmännen, gillar att det är lägre kostnad på immigranter.

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk

holland... börjar gansak bra med ett större skepp. Vilken % har ni fått då??
Själv så var min bäst runt 80%

Visa signatur

Piteborna äro djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till de grekiska gudarnas giganter - Petrus Stecksenius-Graan 1731

Permalänk
Medlem

Colonization är ett ruskigt bra lir, jag frågar mig samma Leonard, varför finns det inga uppföljare?

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk

håller fortfarande på med mitt första spel på vääääldigt länge. men kör bara på conquistador så det blir nog inte så mycket att jubla över

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk

Underbart spel, kör oftast som Holland då man får ett mycket bättre fartyg från början och priserna håller i sig bättre vilket gör det lättare att tjäna mycket pengar.

Vi får ta och börja maila Sid Meier om att han får lov att göra ett Colonization 2 till oss

Permalänk

Holland

Har upplevt den enda kritiken mot spelet som den mot att man inte har några slavar att tillgå, men annars är det otroligt välutvecklat. Vill också ha en tvåa :(.

Permalänk
Medlem

Otroligt bra spel!

Visa signatur

P4 3.4 Ghz - 915P - 1024Mb RAM 400Mhz - 2x250Gb HDD 7200rpm - LeadTek GeForce 6800GT 256Mb PCI Express - SB Audigy 2 Platinum - Creative Megaworks 7700D - Dual layer DVD-R/RW bla bla bla....

Permalänk

Ja priserna med england är ett mörker, två laster med silver pressar ner priset till 1guld per ton. Det är inget bra pris.

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk

men det är ju bara att börja handla silver med de andra nationerna

Visa signatur

Piteborna äro djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till de grekiska gudarnas giganter - Petrus Stecksenius-Graan 1731

Permalänk

Då måste man ha fått en viss person in i den kontinentala kongressen, dessutom ger dom pissiga priser också. Dom bjöd 60 guld för 100 cloth. Eller runt 40 furs i utbyte. HAH! Dumskallar. Aja, jag ska panga skiten ur dom snart så.

edit: HAHA. Min kung förklarade krig mot spanjackerna (ovan nämnda som gav mig ett ruttet pris). jag fick 1500 guld och fyra veteraner i hjälp mot kriget. Samma dag så transporterade jag upp 200 vapen till mitt fort och stormade ut från fortet som var omringat av fyra dragoons och en soldier. Plockade allihop med artilleri och mina egna veteran dragoons. Fångade in kolonisatörerna efteråt och vips så fick jag 3 nya dragoons och 2 nya soldiers.
Oh the joy.

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk

spelade mycket som frankrike den tiden då jag lirade detta underbara spel.....höll på med det i nån månad när jag spelade det som längst och då hade jag typ erövrat mycket mer än halva nordamerika och jag var fortfarande i fred med dom andra länderna,fast indianerna var riktigt snäv på mej.

jag handlade nästan aldrig med andra länder,utan det som jag odlade fram/producerade utav mina collonizationer,det skickade jag tillbaks till huvudlandet och fick pengar för det där.eller så använde jag varorna till att stifta fred med dom där indianerna.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Hoppas detta lir blir verklighet kanske om några år? Ett MMORPG i Westernmiljö skulle inte sitta fel.

http://frontier1859.com/

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk

Om ni gillar Colonization borde ni pröva Conquest of the new world från 96,spelmässigt väldigt lika varandra, lite roligare stridsystem, man får lov att namnge stora berg och floder och man kan t.om välja att vara en Indian stam istället för något europeiskt land

Permalänk
Medlem

får man inte cortez i sin kongress är det lika bra å startta om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
får man inte cortez i sin kongress är det lika bra å startta om

cortez.hmm,hört talas om det,är det inte den som gör så att det inte blir uppror och sånt?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Nä, Cortez gör så att man får mer guld när man plundrar indianstäder samt att man slipper straffskatten för att forsla guldet till europa om man inte har en egen galleon.

Permalänk
Medlem

Glöm inte musiken som ger en fantastisk känsla trots att det bara är midi-ljud.

Visa signatur

Test

Permalänk

Spelar man tillräckligt länge får man ju samtliga gubbar med i kongressen

Det enda dåliga med det är att alla strider är slumpade, vilket kan resultera i att en sån där båt alla utom Holland börjar med vinner och sänker mina fregatter, något jag har väldigt svårt att se skulle hända i verkligheten, eller att en galleon skulle klara sig mot 3-4 fregatter och 5 privateers, annars är det ett guldlir.

Permalänk

oftast brukar striderna funkar bra, men när några petty criminals vinner över mina dragoons och artilleri, då laddar jag om.

Visa signatur

"This is an easy one, you're FIRED!"

Permalänk
Medlem

Musiken ja. Hornpipe av hög klass, hehe. Underbart! Fast det tyckte aldrig någon annan i huset

Visa signatur

"För övrigt anser jag att Cartago bör förstöras."
"We must learn to live together as brothers or perish together as fools." --Martin Luther King Jr.

Permalänk

Musiken är så fruktansvärt bra. Bonny Morn är favoriten, underbart vacker låt.

Permalänk

Vad säger ni, ska vi börja skicka brev till Firaxis där Sid Meier numera jobbar om att de ska göra ett Colonization 2, här kan man maila dem,

http://www.firaxis.com/contact_gamefeedback.cfm

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ett bra sätt att få igång det under windows / linux?

Permalänk

skickade nyss iväg ett mail, hoppas ni andra gör det också