Permalänk

Lodisvattenkylning [Bilder i tonvis]

Hejsan.
Efter att min polare hade sett min hemmabyggda vattenkylning så kände han att han också vilja skaffa sig vattenkylning av modell hemmagjort (läs: billigt,billigt billigt!)
Det första som inhandlades var ett zalman VGA block av mig för en hundring och sen snabbt ut till polaren ute på skroten och en fordradiator skaffades fram. Gratis vart det dessutom. Imorgon inväntas det 8mm plexi ifrån Clas Ohlson så då ska det byggas ett lock till blocket som är av whitewater typ fast en aning omgjort för att passa våra enkla verktyg:)
Chassit som ska moddas är ett Chieftec Fulltower.

Klicka på bilderna för större bilder

Noggrannhet är A och O när det tillverkas lodisvattenkylning.

Som sagt. Våra enkla verktyg. I detta fall en screammask med utskurna ögon istället för arbetsglasögon.

Eftersom han inte ville slösa pengar på DYRA(!) fläktgaller så vände vi på steken och satte fläktarna under radiatorn. Vi hittade ett flugskydd för kött i mitt garage. Så vi klippte till en lämplig bit och lackade mattsvart.

Sen satte vi fast radiatorn i taket med hjälp av stripes och 4st 80mm fläktar monterades på ett par träbitar som är fastlimmade direkt på radiatorn.

Och slutligen ett par bilder på taket monterat

Bottnen till CPU-blocket (det lilla till höger på bild) är färdigt och vi väntar som sagt bara på plexiglas för att göra toppen. Så blocket borde (ifall allt går smärtfritt) vara klart imorrn.

Mer bilder på blocket kommer imorgon. Då är det enda som saknas en Hydor Seltz l20+slang ifrån Gtek (Beräknad leverans 21/7 )

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."

Permalänk
Medlem

aa värkligen gheato bygge! men mer bilder! väntar me spänning...

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

heheh najs bygge :P:P

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk

såg en snubbe som gjorde värsta ghetto tanken av en cd spindel..

edit:hitta det

BTW:fett snyggt

Permalänk
Medlem

grymt nästan så man borde testa själv ... min kassa är lixom i botten för tillfället

Permalänk

vet hur det känns skAliz

Permalänk
Medlem

Re: Lodisvattenkylning [Bilder i tonvis]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ballongskallen
Hejsan.
Efter att min polare hade sett min hemmabyggda vattenkylning så kände han att han också vilja skaffa sig vattenkylning av modell hemmagjort (läs: billigt,billigt billigt!)
Det första som inhandlades var ett zalman VGA block av mig för en hundring och sen snabbt ut till polaren ute på skroten och en fordradiator skaffades fram. Gratis vart det dessutom. Imorgon inväntas det 8mm plexi ifrån Clas Ohlson så då ska det byggas ett lock till blocket som är av whitewater typ fast en aning omgjort för att passa våra enkla verktyg:)
Chassit som ska moddas är ett Chieftec Fulltower.

Klicka på bilderna för större bilder

Noggrannhet är A och O när det tillverkas lodisvattenkylning.
http://hem.passagen.se/ballongskallen/swec/h20/tn_PICT0003.tx...

Som sagt. Våra enkla verktyg. I detta fall en screammask med utskurna ögon istället för arbetsglasögon.
http://hem.passagen.se/ballongskallen/swec/h20/tn_PICT0006.tx...

Eftersom han inte ville slösa pengar på DYRA(!) fläktgaller så vände vi på steken och satte fläktarna under radiatorn. Vi hittade ett flugskydd för kött i mitt garage. Så vi klippte till en lämplig bit och lackade mattsvart.
http://hem.passagen.se/ballongskallen/swec/h20/tn_PICT00016.t...

Sen satte vi fast radiatorn i taket med hjälp av stripes och 4st 80mm fläktar monterades på ett par träbitar som är fastlimmade direkt på radiatorn.
http://hem.passagen.se/ballongskallen/swec/h20/tn_PICT0013.tx...

http://hem.passagen.se/ballongskallen/swec/h20/tn_PICT0014.tx...

Och slutligen ett par bilder på taket monterat
http://hem.passagen.se/ballongskallen/swec/h20/tn_PICT0005.tx...

http://hem.passagen.se/ballongskallen/swec/h20/tn_PICT00066.t...

Bottnen till CPU-blocket (det lilla till höger på bild) är färdigt och vi väntar som sagt bara på plexiglas för att göra toppen. Så blocket borde (ifall allt går smärtfritt) vara klart imorrn.
http://hem.passagen.se/ballongskallen/swec/h20/tn_PICT0060.tx...

Mer bilder kommer imorgon kväll på blocket. Då är det enda som saknas en Hydor Seltz l20+slang ifrån Gtek (Beräknad leverans 21/7 )

Kommer bilderna att ligga på "blocket" imorgon kväll?
Ser fränt ut med blocken. lycka till

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lodisvattenkylning [Bilder i tonvis]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Kommer bilderna att ligga på "blocket" imorgon kväll?
Ser fränt ut med blocken. lycka till

Bilderna på Blocket kommer imorgon kväll.. "read between the lines" lr nått :D.. sommarlov vet du

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag diggar sånna här byggen, kul att se folk som lyckas tillverka egna prylar som (antagligen) presterar bättre än köpta, för i stort sätt inga pengar alls!

Din polare lääär känna sig nöjd när han blivit klar!

Tips, kolla så att allt är tätt! Radiator osv... Jag har en Hydor Seltz l20, ibland så är den tät ibland inte... tröttnade och spacklade igen hela pumpen med glasfiberspackel...

Permalänk
Medlem

är själv väldigt sugen på att göra nått liknande...bara långt till närmaste ställa att fixa radiator på..

Akira_San: du hade ingen länk/url direkt till det där bygget du snacka om ?

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk

hetzz:
då plockar du mer pappas ac i bilen o snor den radiatorn o hänvisar till att det är onödig vikt i bilen

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Tips, kolla så att allt är tätt! Radiator osv... Jag har en Hydor Seltz l20, ibland så är den tät ibland inte... tröttnade och spacklade igen hela pumpen med glasfiberspackel...

Jo, jag har själv en L20 i min ägo. Jag har som sagt också vattenkylning av den billiga modellen
Hade jag haft pengar så skulle jag köpt en eheim 1048 istället för jag litar inte en sekund på min L20, den spottar och fräser så fort den ska igång.

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."

Permalänk
Medlem

väntar på en uppdatering

Visa signatur

i7 7700k + Kraken X62 : ASUS STRIX Z270F : G.Skill Trident Z 2x8gb 3200MHz : Radeon RX Vega64 Limited Edition : Samsung 850 250gb : EVGA SuperNOVA 750 G2 : NZXT S340 Elite

Permalänk

Mer bilder borde vara uppe vid 11 tiden, vi jobbar för fullt med våra block.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

var är bilderna??

var är bilderna din magg0t!!

ganska fin moddning faktiskt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
är själv väldigt sugen på att göra nått liknande...bara långt till närmaste ställa att fixa radiator på..

Akira_San: du hade ingen länk/url direkt till det där bygget du snacka om ?

oj fan fixar det nu

Permalänk

Efter att ha slitigt hela dagen med våra block så vart vi äntligen klara. Här kommer bilder på blocken som utlovat.

Klicka på bilderna för större bilder!

Här är en bild på zalmanblocket som han köpte av mig för en hundring. Inte bra , men billigt!

Vi har kört på en modell som kan liknas vid whitewater och här fräser vi spår i kopparblocken med hjälp av en dremel

Vi har slipat bottnarna med 180,400,600 och till slut 1200-sandpapper. Och sedan putsat av med Mr Muscle Kopperputs.

Här är första lagret ditlimmat med glassilicon.

Och så här vart det till slut.
På bilderna är de olika lagrerna ihoppressade med hjälp av gängad rundstav och mutter

Mitt block till Socket 478

Polarens block till Socket A

Hans block ser ut som det gör pga av att han först limmade dit nipplarna , som förövrigt är fastlimamde med epoxylim, på fel sida av locket. Så det utbröt panik och resultatet kan ni skåda på bilden

Det som återstår att göra på hans projekt nu är en enkel fläktkontroll, monteringen av kylningsgrejorna och ev. tillverkning av vattentank.
Tack för oss så länge, arrivaderci!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

satsa på vatten tank i 100 cd's spindel
(tände på det )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
satsa på vatten tank i 100 cd's spindel
(tände på det )

För att vara budget så tycker jag ändå att ghetto-stämpeln uteblev...

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Om blocken funkar så kanske man skulle göra något liknande med sin dremel-kopia billigt och tyst , kanske inte bra men det duger väl?

Vart kan man köpa sådana lite tjockare bitar i koppar?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Åk ut till metallvaruhuset

http://www.metallvaruhuset.se/

kanske kan få nån spillbit billigt eller nåt

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

aahh..

Håller på emd något likande har radiator och pump men slang och block fattas..

billiga moddar är de bästa!

Visa signatur

ang. de, dem och dom. Det är i skillnaden mellan subjektsform och objektform som skillnaden mellan de och dem ligger; De åt bananen men bananen åts av dem.
Tips: de kan bytas ut mot han och dem mot honom. Om du inte kan skilja använd dom, funkar till allt!

Permalänk
Medlem

Hur fästes ditt block på en 478 socket ? (vill se baksidan med )

EDIT: Skulle det vara möjligt att göra riktiga ghettoblock med clasohlson koppar-plåt och såga ut typ 10 bitar och limma me epoxy och täta me akvarium silikon det är ghetto Skulle det funka tror ni?

Visa signatur

Fractal Design Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1Ce
Hur fästes ditt block på en 478 socket ? (vill se baksidan med )

EDIT: Skulle det vara möjligt att göra riktiga ghettoblock med clasohlson koppar-plåt och såga ut typ 10 bitar och limma me epoxy och täta me akvarium silikon det är ghetto Skulle det funka tror ni?

Blocket fästes med hjälp av de fyra hålen som man inte riktigt ser så bra på bilden, men ifall du tittar på lcoket med nipplarna så ser du att ute i hörnorna så finns det 4st hål

Visa signatur

Permalänk

du skulle gjort ingångs hålet (i plexigalset till en () forming istället för en o forming, nu är det öppet och kommer inte kyla så bra, byt toppen till en med ingångs hål i plexit istället.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
du skulle gjort ingångs hålet (i plexigalset till en () forming istället för en o forming, nu är det öppet och kommer inte kyla så bra, byt toppen till en med ingångs hål i plexit istället.

Vad menar du? Jag förstod inte riktigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur går det me bygget ?

Visa signatur

Fractal Design Define S

Permalänk

Jag testade blocket för dryga timmen sen och fann att blocket läckte som ett såll, men nu har jag kletat på mer epoxy och silicon. Sen slog det mig när jag slipade blocket igen att en kedja är ju inte starkare än sin svagaste länk, så jag slipade ner processorn också (P4 2.4Ghz 533) tills kopparen kom fram och avslutade med vattenslippapper 1200. Med mitt gamla block gav det en tempsänkning på 2c fast det är mer egentligen, för nu kör jag utan kylpasta. Bild på processorn och det färdiga blocket borde komma imorgon ifall jag inte är allt för slö.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slipade du ner processorn ? Är det verkligen säkert att göra så?. Okej , nä du är int slö

Visa signatur

Fractal Design Define S

Permalänk

Japp, det är ju värmespridare på P4 och den kunde man slipa ner utan problem

Visa signatur