Permalänk
Medlem

Samsung 173P?

Har tänkt köpa en TFT nu. Efter att ha läst ett antal recensioner och dylikt har jag av diverse anledningar fastnat för Samsung 173P. Den kostar ~5400 på JMEdata.

Här på forumet rekommenderas dock i princip alltid 172X, vilket jag tolkar som att många här är "gamers". I mitt fall har jag inte några planer på att ägna så mycket tid åt spel, utan snarare surfning, skrivande, programmering, webdesign, film och sånt.

Det jag fastnat för hos Samsung i allmänhet är deras design. Det är inte helt oviktigt för mig att en skärm jag lägger nästan 6000 på är snygg. Jämför man 172X och 173P är främsta fördelen för 173P i mina ögon det större färgdjupet. Nackdelen är responstiden, men i många tester jag läst bedöms 173P vara bra till film och även godkänd i spel (spel är som sagt inte min prioritering).

Vad tycker ni andra? Finns det något annat tips på monitor av liknande typ? Snygg och bra till allmänna göromål.

Alla åsikter är välkomna!

Permalänk
Medlem

jag har köpt en samsung 710N, är jättenöjd med den!

Permalänk
Medlem

Tror 173p är ett bra alternativ för en som inte spelar alltför mycket. Har kikat ganska mycket på modellen under/mellan, 173t, som har lite sämre bild men något snabbare uppdatering och tyckte den var bra. Både färger ocfh betraktningsvinkel var bra på skärmen.

Något att tänka på när man tittar på 173p är att inställningar bara göras i windows och bara så länge samsung uppdaterar det med MSs uppgraderingar. Kan vara problematiskt när tex win 2007 dyker upp.

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag det som ett plus att skärmen inte har en massa knappar.

Jag har läst recensioner av 173P och den har fått rätt bra betyg även för spel/film. Betyder verkligen specificerade ms-tider så mycket som folk tycks tro? 25 ms borde ju räcka till 40 fps.

Permalänk

Re: Samsung 173P?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Jämför man 172X och 173P är främsta fördelen för 173P i mina ögon det större färgdjupet.

Om jag har förstått saken rätt så använder sig 172X (och andra skärmar med 16.2M färger istället för 16.7M) av en 6-bitarspanel istället för en 8-bitars.

Köp du 173P av JME. Blir du inte nöjd så har du ju ångerrätt vid köp över internet. Returfrakt på någon hundralapp är inte mycket i ett sånt här sammanhang.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips, barnstormer. Gäller ångerrätt alltså? Så jag kan returnera om jag hittar döda pixlar? Är nämligen livrädd för att få en grön eller röd pixel mitt i skärmen och tänker garanterat inspektera den noga så fort jag fått den.

Jag har förstått på samma sätt som du - att 16.2M betyder 18 bitars färgdjup och 16.7 24 bitars.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Tack för bra tips, barnstormer. Gäller ångerrätt alltså? Så jag kan returnera om jag hittar döda pixlar? Är nämligen livrädd för att få en grön eller röd pixel mitt i skärmen och tänker garanterat inspektera den noga så fort jag fått den.

Jag har förstått på samma sätt som du - att 16.2M betyder 18 bitars färgdjup och 16.7 24 bitars.

14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal. Dock blir du ju tvungen att betala frakten själv.

Rent generellt så verkar Samsung inte ha några större problem med döda pixlar. Kanske lämnar de sina dåliga paneler till sitt budgetmärke Samtron?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Det enda som i mina ögon talat emot Samsung har just varit deras dåliga pixelgaranti. Men med ångerrätt så löser ju det sig fint.

Tänker för övrigt vänta med köpet ett par veckor, i och med att jag "åker på semester" och lika gärna kan hoppas på att priserna hunnit sjunka lagom till jag kommer tillbaka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silfo
Det enda som i mina ögon talat emot Samsung har just varit deras dåliga pixelgaranti. Men med ångerrätt så löser ju det sig fint.

Tänker för övrigt vänta med köpet ett par veckor, i och med att jag "åker på semester" och lika gärna kan hoppas på att priserna hunnit sjunka lagom till jag kommer tillbaka.

Ska bara påpeka en självklarhet - ångerrätten är ju ingen bytesrätt. Får du en skärm med pixelfel så är ditt alternativ att skicka tillbaka den på egen bekostnad - och sen antingen köpa en ny modell, eller köpa från ett annat företag.

Det visste du säkert, men jag ville inte missleda någon annan stackare som läser tråden. Den som vill veta mer om ångerrätten kan gå in i forumet "Konsumentguiden" eller vad det heter.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Nu när du säger det är det såklart självklart. Men å andra sidan så är jag osäker på om jag har lust att satsa på samma modell igen vid pixelfel, och det vore heller inget stort problem att byta leverantör.

Tack för upplysningen i alla fall!