Permalänk

"Nya" villkor från Com Hem

Hem i brevlådan kommer en folder med "Nya villkor för privat abonnemang på com hems tjänster och tillhörande utrustning".

Bläddrar man lite i den så kommer man till fina regler som:

C 2.6 Kunden får ansluta en egen server till Bredbandstjänsten under förutsättning att den enbart används i enlighet med com hems vid var tid gällande säkerhets- och etikregler. Servern får ej nyttjas till att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhandahålla varor, tjänster eller information.

Man får med andra ord till exempel inte använda servern till att fritt erbjuda information. Vad ska man ha den till egentligen?

Ibland undrar man hur de tänker.

Permalänk
Medlem

Det är för att friskriva sig från precis allt eventuellt ansvar. Vad du än lägger upp för server och vad för konsekvenser det än kan innebära, så kan com hem alltid hävda att du har satt upp servern i strid med avtalet. Så är juridiskan

Permalänk

Re: "Nya" villkor från Com Hem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Hem i brevlådan kommer en folder med "Nya villkor för privat abonnemang på com hems tjänster och tillhörande utrustning".

Bläddrar man lite i den så kommer man till fina regler som:

C 2.6 Kunden får ansluta en egen server till Bredbandstjänsten under förutsättning att den enbart används i enlighet med com hems vid var tid gällande säkerhets- och etikregler. Servern får ej nyttjas till att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhandahålla varor, tjänster eller information.

Man får med andra ord till exempel inte använda servern till att fritt erbjuda information. Vad ska man ha den till egentligen?

Ibland undrar man hur de tänker.

Maila och fråga exakt VAD server FÅR användas till

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Avstängd

om den får användas till nått eller om man bara får koppla in den sedan ska den bara stå dära ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Nu har jag skickat dem ett litet brev.

Citat:

Hej ni!

Ni har nyligen skickat ut "Nya villkor för privat abonnemang på com hems tjänster och tillhörande utrustning" till mig som kund.

Där skriver ni om uppförandet av en server:
"C 2.6 Kunden får ansluta en egen server till Bredbandstjänsten under förutsättning att den enbart används i enlighet med com hems vid var tid gällande säkerhets- och etikregler. Servern får ej nyttjas till att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhandahålla varor, tjänster eller information."

Exakt vad menar ni med detta? Man får upprätta en server men den får inte tillhandahålla eller erbjuda någon form utav information. Med andra ord så får den inte användas i över huvud taget.
Så vitt jag förstår det så är det antingen juridiskt mumbo-jumbo för att frånsäga sig allt eventuellt ansvar utan att ange några specifika förhållningssätt. Det kan tyckas fegt av ett stort företag som com hem att helt utelämna sina betalande kunder till företagets nycker då det uppenbart är omöjligt att upprätta någon form utav server utan att samtidigt bryta mot abonnemangets vilkor, trots att com hem påstår att det ÄR tillåtet att upprätta en server.
Det andra alternativet är att den som skrivit de särskilda villkoren för com hems bredbandstjänst inte vet riktigt vad denne skriver om, något som inte heller det ställer com hem i så god dager.

Därför undrar jag hur det egentligen ligger till med ämnet i fråga och om com hem kan utveckla sina regler så att de inte är helt motsägelsefulla som de idag gällande reglerna är.

Man skulle också kunna vända på frågan; vad FÅR en server på com hems bredbandstjänst nyttjas till?

MVH
Pontus Ekberg

Får se om det kommer något svar.

Permalänk
Medlem

Står precis samma sak i Telias avtal. Tur att vi får BBB-fiber (lan) snart.

Citat:

5.2 Anslutning av utrustning
Kunden får ansluta en egen server till tjänsten under förutsättning att den enbart används för personligt bruk. Kunden får däremot inte ansluta en server till Telias nät i syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller tillhandahålla varor, tjänster eller information till annan. Vid anslutande av en server skall Kunden följa svensk lag och vid var tid gällande AUP (svensk översättning Godtagbar användningspolicy, finns att läsa på www.telia.se/sakerhet) så att inte olägenhet uppstår för Telia, Telias kunder eller andra operatörer. I de fall olägenheter uppstår har Telia rätt att omgående begränsa och/eller stänga tjänsten.

Kunden får inte ansluta en egen e-postserver till tjänsten om inte Telia särskilt skriftligt godkänt detta.

Okey, man får göra typ... ingenting.
Vadå? Det är väl jag som är ansvarig för min uppkoppling och hur friskriver sig telia då? De håller väl mig ansvarig för det jag tillhandahåller?

Permalänk
Medlem

Du får ha en bil sålänge den står parkerad typ

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Du får sätt upp en server åt dig själv men inte låta någon annan ta del av info från den.

Permalänk
Medlem

Man kan väl hoppas att de inte tar för mycket fasta på dessa regler, utan bara har dem för "säkerhets skull" ifall någon skulle sätta upp en server tex. i syfte att förstöra för andra i nätet.
Jag har iallafall aldrig aldrig hört någon som blivit tillsagd av Telia/Comhem för att dessa kört server

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

I min skola fick man inte ha en server som kontrolerar datorerna. Men telia var snälla och tillät servern. Men ändå, de är rätt hårda på den punkten tror jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olle22
Du får sätt upp en server åt dig själv men inte låta någon annan ta del av info från den.

comhems policy kan knappast tal om vad jag får göra i mitt LAN ("åt dig själv") va?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
comhems policy kan knappast tal om vad jag får göra i mitt LAN ("åt dig själv") va?

Nej, det har ju inte med deras lina att göra men när man måste gå via deras lina så är det deras policy som gäller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Nej, det har ju inte med deras lina att göra men när man måste gå via deras lina så är det deras policy som gäller.

Vad jag syftade på var "Du får sätt upp en server åt dig själv". En server åt mig själv som har internetkoppling men ej åtkomlig utifrån? Vad jag gör med mina lokal servrar kan väl knappast täckas in av comhems policy va så det är bara löjligt att dom skriver att jag får sätta upp en LAN server om jag vill, det är ju självklart och har inget med comhems tjänst att göra.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Vad jag syftade på var "Du får sätt upp en server åt dig själv". En server åt mig själv som har internetkoppling men ej åtkomlig utifrån? Vad jag gör med mina lokal servrar kan väl knappast täckas in av comhems policy va så det är bara löjligt att dom skriver att jag får sätta upp en LAN server om jag vill, det är ju självklart och har inget med comhems tjänst att göra.

Om man inte kommer åt den utifrån... hur ska det då kunna gå via deras lina och hur ska de då kunna ha synpunkter på det? Jag förstod vad du syftade på. Så, jag tror inte att det är det de syftar på. Om de nu gör de så är det ju, precis som du säger, löjligt!

Servern får du väl använda hur du vill.. även om den är öppen utåt sålänge det är bara du som använder den och ingen annan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Servern får du väl använda hur du vill.. även om den är öppen utåt sålänge det är bara du som använder den och ingen annan.

Det är ju så töntigt att man dör.. du får ha en server som hämtar data utifrån men ej tillgänglig utifrån. Låter som vilken workstation som helst Tack för att jag får ha en workstation och lokala servrar comhem, bussigt att ni talar om det

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Nästan alla skriver väl liknande grejer i avtalet, har själv haft en FTP-server under flera års tid utan att någon klagat. Tror det gäller att vara lite smart och använda sund förnuft så är det ok med server.

Permalänk
Medlem

Man kan lägga upp en egen mail server. Då sprider man inte information.

Visa signatur

www.Cleric.nu - Min sida.
www.geupp.com - Det blir lättast så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cleric
Man kan lägga upp en egen mail server. Då sprider man inte information.

Hos telia så får man inte ha en egen mailserver utan tillstånd. Lär vara samma hos comhem eftersom de hängde ihop med telia förr.

Med en mailserver så kan du ju tillhandahålla information till någon annan genom att skicka mailet genom den servern.

Permalänk
Medlem

Krävs inget tillstånd för att sätta upp en mailserver hos com hem. Däremot får det inte vara en öppen relay, det kan tjänsten stängas för.