Tvättäkta grafikkortsmatch i Doom 3

Permalänk
Melding Plague

Tvättäkta grafikkortsmatch i Doom 3

<font style="font-size: 10pt"><b>Tvättäkta grafikkortsmatch i Doom 3</b></font> <small class="small">tisdag 3 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Raul</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2146&p=1" target="_blank" >Anandtech</a> kan idag stolt publicera en artikel som handlar om något så intressant som prestandan i Doom 3. Målet är att hitta det mest lämpade grafikkortet för det nysläppta spelet från ID Software.<br />För att göra testet helt oberoende övrig hårdvara har man tagit det bästa vad gäller processor och minnen för att minimera flaskhalsen. Vad sägs om AMD Athlon-64 FX53 överklockad till 2,6 GHz och två stycken 512 Megabyte-moduler OCZ 3500 Platinum Ltd?<br /><br />Resultaten talar för sig själva: Nvidia Geforce 6800 Ultra vinner överlägset över ATi X800 XT PE, ibland med mer än 100% i skillnad mellan de olika korten. ATi:s lösning till prestandaförlusterna kommer enligt Ati i den nya drivrutinsuppdateringen.<br /><br />Läs mer på <a href="http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2146&p=1" target="_blank" >Anandtech</a>.<br /><br />"<I>Our goal in this review is to cover all angles of graphics card impact on playing Doom 3. We will explore everything from the ultra high end down to the bargain basement cards. We've also included such favorites as the GeForce 4 Ti 4400, the Radeon 9700 Pro, and the Radeon 9600 XT. All the usual suspects put in an appearance as well to make this one of the most comprehensive graphics tests we've undertaken in a while. </I>"

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"stå stycken"
*två?

Permalänk

Illa för ATI att det är så stor skillnad..

Permalänk

Go Nvidia

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Nvidia kör med sina fuskdrivisar vet ni väl...

Permalänk
Avstängd

skulle inte sagt nej till ett 6800gt.

btw, var inte doom 3 låst i 60 fps?

Permalänk

Anandtech gör otroligt bra recensioner och artiklar. Mer av deras kvalitet!

Bra artikel för övrigt. Jag som verkligen ville ha ett X800 XT PE...beroende på hur dessa kort presterar på en P4 3,2 ghz (som jag har) så får jag därifrån avgöra vilket kort det blir.

Permalänk
Medlem

ajajaj för ati, hoppas att deras nästa drivare fixar det där då

Permalänk
Medlem

när släpps doom 3 i sverige?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smittan
ajajaj för ati, hoppas att deras nästa drivare fixar det där då

Mjo, men knappast 100%

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

Snyggt att göra detta innan ATI släppt sina "Doom 3 Drivrutiner"? eller åtminstone luskat tag i betaversionen av dem?

Aja, jag tycker det är ganska ointressant utan de nya drivrutinerna. Liknande resultat har visats många gånger tidigare.

Virustommy:
Vem har sagt det?
Dessutom har ATI stöd för något jag inte kommer ihåg namnet på som ska kunna ge en 50% prestandaökning. + nya drivrutiner. Jag tror nog det kan bli jämt. (eller hoppas ivf så vi får lite priskrig )

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Känns som mitt 9200 räcker ett tag till!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Snyggt att göra detta innan ATI släppt sina "Doom 3 Drivrutiner"? eller åtminstone luskat tag i betaversionen av dem?

Aja, jag tycker det är ganska ointressant utan de nya drivrutinerna. Liknande resultat har visats många gånger tidigare.

Virustommy:
Vem har sagt det?
Dessutom har ATI stöd för något jag inte kommer ihåg namnet på som ska kunna ge en 50% prestandaökning. + nya drivrutiner. Jag tror nog det kan bli jämt. (eller hoppas ivf så vi får lite priskrig )

Så du tror att ati kan göra något sånt öka prestandan över 50%, så du vet har ati riktigt kasst openGL stöd och en drivrutin ger inte över 50% om det ger över det så ska jag äta upp mina kalsonger och det är säkerligen något fusk/lurt med de drivisar. Och de har inget stöd för något som ger 50%+ny drivrutin, har någon sett röken av ens beta drivisar @ ati doom3 special drivrutiner

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kadafi
när släpps doom 3 i sverige?

8 augusti mig veterligen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Ati har väll aldrig varit bra på openGL (vilket jag antar att doom3 körs med)

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
8 augusti mig veterligen.

13:e Augusti i England enligt Todd Hollenshead, lär väl knappast komma hit snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Stämmer bra det. Sjukt att Ti kortet är så långsamt.

Permalänk
Medlem

Där ser man vad som händer när man blundar blint o springer åt ett håll. D3D för Atis del och möjligtvis lite OGL för nVidias del. Jag skiter fullständigt i vilket kort som presterar bäst för tillfället då jag inte har pengar att uppgrader ändå. Hoppas bara på priskrig!

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Nä kanske dags dom ökar lite på det då.. för 100% låter skrämmande dåligt

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk

Jag tror att det kort som jag kommer att köpa ska ha följande krav på de flesta nya spel (inkl. Doom3):

Klara minst 60-65 FPS vid 1024x768 med 4xFSAA(AA) och 8xAF vid high detail. Mer än så anser jag inte att man behöver.

Permalänk
Hedersmedlem

hum ati äger

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Jag har en xp 3200+ och 9600xt och spelet flyter fan inte på bra i 1024*768 o medium settings. Stör mig mest på att man inte kan "strejfa" åt sidorna. Dessutom segar det när man inteagerar med omgivning. Pratar med personer och öppnar dörrar och sånt. Har rätt nya omegadrivrutiner och trodde inte det skulle suga så mycket. Spelet känns jävligt ooptimerat.
Och ja, jag har laddat ner skarpa spelet och inte betan.

Grattis till varningen. En till och du åker ut. Läs reglerna innan du postar igen.

/ilstallione

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(

Virustommy:
Vem har sagt det?

Håller med!

Permalänk
Medlem

F.. va kul det ser ut som att mitt GK kan överleva en generation till. Har spelat FarCry och det flöt på godkänt. Kommer nog att köra Doom3 oxå på den. Sen när HL2 kommer och jag har varvat det spelet oxå så har det gått ett år, då skulle jag med nöje kunna lägga mitt kort i museum och köpa mig ett nytt.
Ti4400 e bra kort saknar stöd för direkt x9 men duger gått och väl.
Mike Gbg.

Permalänk
Medlem

Varför ligger 9800 pro före x800 pro och 9800 XT.....

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Jag har en xp 3200+ och 9600xt och spelet flyter fan inte på bra i 1024*768 o medium settings.

Sänk inställningarna?

Citat:

Stör mig mest på att man inte kan "strejfa" åt sidorna.

Det kan man visst.

Citat:

Dessutom segar det när man inteagerar med omgivning. Pratar med personer och öppnar dörrar och sånt.

Återigen, sänk inställningarna.

Citat:

Har rätt nya omegadrivrutiner och trodde inte det skulle suga så mycket.
Spelet känns jävligt ooptimerat..

Ooptimerat?
Kanske du borde tänka över att du förmodligen inte har världens bästa grafikkort?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

ATI ska ha 30% bättre performance i HL2 än Nvidia enligt dom på Valve. Så de blir verkligen svårt att välja grafikkort i dessa tider...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeebZ
ATI ska ha 30% bättre performance i HL2 än Nvidia enligt dom på Valve. Så de blir verkligen svårt att välja grafikkort i dessa tider...

Källa? Vet att GF 5xxx serien sög ganska rejält, men har inte sett någonting om 6xxx serien.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Undrar hur min 1.4 Tbird med 9700 pro tar sig med Doom 3