Permalänk

Porttrunkning

Tjena !

Har nu köpt en övervakningsbar switch till lanet.

Den stödjer sk "port trunkning"

vad jag har förstått så betyder det att man kan koppla typ 2st kablar till en annan switch för att få 2gbt/s istället för 1gbt/s.

Stämmer detta?

Permalänk
Medlem

övervakningsbar, LYX! port trunking är iofs en teknik för att sätta ihop flera "kablar" till en "logisk överföring" dvs ta o koppla 2 sladdpar emellan 2 switchar med port trunking i full duplex, så får du ut 1x400mb's istället för 2x200mbps

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Avstängd

båda switcharna måste stöjda porttrunking (bonding, etherchannel) och vad det nu allt kallas

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Avstängd

Skit vad fel jag ser ibland... läste "pott-runkning"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Och jag läste port-runkning....tänkte "Oh fan..finns det kanske hemliga nätverk som sysslar med det"

Permalänk
Medlem

är det inte bara så att switcharna lastbalanserar trafiken baserat på mac-adress så en session inte kan gå snabbare än 100mbit/s ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamm
är det inte bara så att switcharna lastbalanserar trafiken baserat på mac-adress så en session inte kan gå snabbare än 100mbit/s ?

Det finns olika tekniker för det, port-baserad, adress-baserad och äkta round-robin.
Så det beror på vilka tekniker switchen klarar.

DragonOrb: Vad är det för lanparty ni har? Jag har aldrig varit med om att man på ett "mindre" party har behövt ha mer än 1 gigabit mellan två switchar...

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom

Permalänk

Det är ett relativt litet lan, ca 100personer går på det..

Switcharna är:
Netgear FS526TGE Switch. 24x10/100+2x1000B-T Management