Permalänk
Medlem

HUR: Ta bort minnesflänsar?

Jag har tänkt skaffa ett AC VGA Silencer och med den ett par nya minnesflänsar till mitt R9800PRO 256MB, typ dom där blå zalman-flänsarna.
Det sitter redan små aluminiumflänsar på dessa minnen, så frågan lyder: är dom bara att bryta bort eller ska man ta det jävligt passivt vid sånna här kirurgiska ingrepp?
man kan ju inte gärna börja benda med nån skruvmejsel, det är ju ändå ett grafikkort man betalade rätt mycket för en gång i tiden...

tack för svar

Permalänk
Medlem

testa att såga bort limmet imellan ( 0om det finns nåt) med tandtråd eller sytråd) sen är det inga problem att ta bort dom

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På mitt satt kylflänsarna med nån "kudde" om det går att snurra lite på flänsarna är det bara att snurra tills dom släpper. Sitter dom helt stumt får du ta det lite försiktigare

Permalänk
Medlem

ta en värmepistol tex. hårfön/ och värm på kylflänsen sedan slår du lite tills kylflänsen trillar av! (Fungerar garanterat)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quiz_q
ta en värmepistol tex. hårfön/ och värm på kylflänsen sedan slår du lite tills kylflänsen trillar av! (Fungerar garanterat)

SLÅ?! vad är det flänsarna sitter fast med egentligen? pajjar inte resten av grejjerna på kortet om man kör med varmluftpistol?

Permalänk
Medlem

se till att du inte smälter några komponenter på kortet bara...
om du nu har en jävligt varm hårfön/värmepistol

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk

yea.... som om det inte skulle vara statiskt med en hårfön?

Visa signatur

Intel Q9550, nForce 750i, 6144mb Corsair XMS2, GeForce 480GTX, SB X-FI 5.1

Permalänk
Medlem

Quiz_q skrev: "ta en värmepistol tex. hårfön/ och värm på kylflänsen sedan slår du lite tills kylflänsen trillar av! (Fungerar garanterat)"

Taskigt att skämta så där. Någon kan ta dig på allvar vet du

Permalänk
Medlem

Okej, det är riktigt stumt, flänsarna sitter hårt som bara faan. det går att värma upp flänsarna men dom sitter ändå som berget... hur ska jag lyckas med detta?
någon sa "såga med sytråd eller tandtråd" jag ska testa tandtråden snart... sytråden gick av direkt.

får prova mig fram... tror att jag råkade slå av en liten lod-plupp på köpet men det verkar fungera ändå haha... aja "bättre lyss till den sträng som sprang än att aldrig spänna en båge"

Permalänk

Vad jag har hört är: Lägg kortet i en antistatpåse, sedan in med det i frysen någon timme. Ska nog kunna funka

Permalänk
Hedersmedlem

Själv använder jag en vanlig hårtork och värmer upp flänsarna så att de blir varma, så man bränner sig lite lätt. Inte mycket mer dock. Sen går det jättelätt att plocka loss dem.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Frysen funkar rätt bra

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

haha nu har jag lyckats, det va bara att försiktigt med en skruvmejsel köra den under flänsen och benda mot kanten på kortet så flög hela flänsen iväg, ibland flera meter, med en jävla smäll. funka skitbra! ingen hårtork eller frys behövdes! sen skrapade jag bort resterna av limmet på minnena med rakbladet morsan använder för att göra ren spishällen med... och sen på med nya flänsarna... känner dock inte att det va värt hela proceduren för mycket högre klockfrekvenser kom jag tamejfan inte upp i.

Permalänk
Medlem

Grattis!
Du ska vara glad över att de fortfarande fungerar efter din omilda behandling.
Nä, man ska nog inte vänta sig särskilt stora vinster med att sätta fetare flänsar på minnet. Det brukar väl oftast vara något annat än minnesöverhettning som sätter gränsen för överklockning?