Nytt mobo (P4P800E), nu startar inte datorn...

Permalänk
Medlem

Nytt mobo (P4P800E), nu startar inte datorn...

Jag hade förut en HP Pavilion sunkdator men tröttnade på det så i somras inhandlade jag ett nytt chassi (Antec Sonata) som har funkat bra.

Nu införskaffade jag också ett nytt moderkort (Asus P4P800E) för att eliminera alla spår att det en gång varit en märkesdator, och kanske klocka lite också...

Problemet är det att när jag satte i det ny mobot så startar inte datorn. Alltså lampan på mobot lyser grönt och när man trycker på powerknappen så går alla fläktar och hårddiskar och dvd m.m igång. Men jag är ganska säker på att själva datorn inte går igång för skärmen är svart och det piper ingenting.

Följande saker har jag provat:

' Cleara CMOS
' Plocka isär allt och sätta ihop det igen.
' Starta datorn utan diskarna och de optiska enheterna.
' Ta ur mobot ur chassit och lägga det på antistatpåsen och starta.
' Provat med ett annat grafikkort

När jag plockade ihop datorn med det gamla mobot igen så funkade allt som vanligt.

Jag har en P4 Willamette 1,7 ghz och 2 x 256 DDR PC2100 ram samt ett Asus GeForce3 Ti200 graffe.

Nu undrar jag om det är någon som kan tänkas ha en lösning på mitt problem eller om det är så att mobo är kaputt och det bara är att skicka tebax det?

MVH Simon

Permalänk
Medlem

Verkar inte omöjligt att det nya kortet är kasst nej. Verkar som du har koll på att ta isär och sätta ihop så jag antar att allt kopplades rätt. ( en bekant trodde sig dock ha koll men när han satte ihop sin burk en gång så satte han strömkabelm till floppyn uppochner och då blev det som du beskriver, allt lyser men inget startar).
Jag skulle tippa på att det nya kortet helt enkelt inte fungerar.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk

Försöker du sett en P4 Willamette socket 423 i ett moderkort som är gjort för en Northwood/Prescott med socket 478 så är det inte konstigt att det inte startar. Ska du nyttja det nya moderkortet måste du köpa en ny processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian_I
Försöker du sett en P4 Willamette socket 423 i ett moderkort som är gjort för en Northwood/Prescott med socket 478 så är det inte konstigt att det inte startar. Ska du nyttja det nya moderkortet måste du köpa en ny processor.

Så sant så

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk
Medlem

Bra poäng Christian_I/Frenell, tänkte inte på att det var socket 423.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Eeeehh i så fall är det nog ingen Willamette för det gamla moderkortet var också sockel 478 det är jag säker på. Så finns inte Willamette med sockel 478 så är det ingen sån... Är det en Northwood då? Det står 256 kb cache på den... Dessutom så passar den ju perfekt i sockeln så 478 är det.

Så jag tror att den ska funka... Funderar starkt på att skicka tillbaka skiten till ACP... Förresten har jag ingen floppy inkopplad så det kan inte heller vara felet...

Det borde väl inte vara några kompabilitetsproblem? Kan tillägga att minnena är utav olika märken (kommer inte ihåg vilka) och jag har provat att ha båda två i eller var och ett för sig, inget funkar...

Tack för alla snabba svar förresten!

Har ni några andra förslag annars skickar jag tillbaka skräpet...

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är processorn som är den stora boven här.
Det finns nyare och äldre varianter av 478 också.

Om du inte visste det så kommer dom ta 295kr +frakt till dig och tillbaka om moderkortet är helt när det kommer dit.

Visa signatur

Athlon XP 3200+ 400Mhz FSB, 1536mb RAM, 1,5TB HDD, X800pro, SB Audigy 2 ZS,

Permalänk
Medlem

Njae... jag tror processorn ska funka för den står ju med på Asus kompabilitetslista och jag såg på nåt annat forum en snubbe som hade den kombinationen i sin signatur så det borde funka.

Kom dock på att deras kompabilitetslista baseras väl på den senaste BIOS-versionen? Hur gör jag i så fall för att uppgradera till den? Måste jag ha tag i en nyare P4 för att kunna fixa det i så fall?

Vore schysst med snabbt svar på detta för jag har nämligen skickat in en returanmälan till ACP nu...

edit: Såg nu att det står Bios-version ALL i Asus kompabilitetslista...

I alla fall om detta är min processor:
P4-1.7 GHz (Socket478, 400 FSB, L2 cache:256KB)

Så det borde ju funka, alltså måste moderkortet vara sönder, eller?

Permalänk
Medlem

ett tips, uppdatera BIOS med en äldre northwood eller liknande, har sett andra som har sånna problem..... sätter man en prescott i ett mobo vars BIOS inte stödjer den, då startar inte datorn....

Visa signatur

[AMD Athlon XP Barton 2500+ (11*166Mhz)] [Radeon X700] [2*512MB Corsair] [Abit AN7]

Permalänk

antar att du tänkt på att kolla FSB hastigheten är rätt på det nya måoderkortet så att det passar minnena?? Gjorde samma misstag med min burk, iof sig amd men ändå.

Permalänk
Medlem

om du fortfarande undrar vad för cpu du har så dra hem cpu-z o kolla där
bara lite så där om du tvivlar menar jag