agp aparture size? hur mycket?

Permalänk

agp aparture size? hur mycket?

Hallå...
har ett x800pro 256mb och jag undrar hur mycket man ska ställa in den på? är inställt på 64mb just nu vilket låter lite lite....
blir det nån prestandaökning eller?

Visa signatur

AMD64 3000+ 2.0ghz - kingston 512 3200 -ati hightech x800 pro - Seagate 120gb

Permalänk
Medlem

Det är hur mycket av ditt RAM minne du lånar ut till grafikkortet, det gör t.ex. att kör man DOOM3 på Ultra High och har ett grafikkort med 256MB och en agp aparture size som är på 256 så klarar man det, men det påverkar prestanda båda possitivt och negative, har du för lite så kanske du får grafiklagg för att texturer m.m. måste laddas från hårddisken, har du för mycket orkar inte grafikkortet hantera allt samt att agp aparture size RAM är alltid nästan långsammare än grafikkortets minne därav är det oxå en avvägning på hur mycket det ska vara på.
Du får testa dig fram kör nått krävande spel och kolla på FPS eller benchmarka och se vilken skilland agp aparture size 64, 128, 256 m.m. gör för dig..

EDIT:
En bra artikel om just AGP aparture size (Eng)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Du kan möjligtvis få en knappt märkbar förbättring i benchmarkprogram om du ställer den till högre, men samtidigt så kan det då bli kompatibillitetsproblem i vissa spel.
Eftersom du ändå har så mycket minne på grafikkortet så finns det ingen anledning till att höja AAS.

Permalänk
Hedersmedlem

Ställ in den på 128MB.

Ett tips nästa gång är att använda sökfunktionen och kolla i de FAQs som är klistrade.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

kollade faq:n men fick inge vettigt svar där... ska pröva att mixtra lite me detta nu ..
har ett annat problem som är offtopic..mitt graffekort är så stort att det är nästan omöjligt att komma åt jumprarna te o cleara cmos... finns det något program eller liknande? batteriet är också lite svårt att få bort ..

EDIT:
lirade lite doom3 och hdisken laddar så att det blir fett me lagg.............har 512ram som borde räcka?

ps. är trött som stryk just nu så detta har nog blivit ganska flummit formulerat ds

Visa signatur

AMD64 3000+ 2.0ghz - kingston 512 3200 -ati hightech x800 pro - Seagate 120gb

Permalänk
Medlem

Det är nog snarare din cpu som inte riktigt hänger med. Ditt graffe vill mer men får inte om man säger så.

Permalänk

hmm .. har en 3000+ amd64... men jag vet inte ...borde räcka tycker man ..
får se om jag kan komma på vad som kan vara fel.. att hdisken inte är SATA borde väl inte spela nån roll ?

Visa signatur

AMD64 3000+ 2.0ghz - kingston 512 3200 -ati hightech x800 pro - Seagate 120gb

Permalänk
Medlem

Har också en frgåa ang. AGP inställningar i datorn:

Vet inte exakt vad det heter men tror det är
AGP Speed; Står på Auto finns 4x och 4x8x (Vad ska jag ta?)
AGP Aparture size; Står på 128mb - har 1gb minne i datorn - borde jag ta 256?
Finns fler sake ska kolla upp det, måste bara starta om

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)

Permalänk
Medlem

Hälften av ditt ram minne!

Over`n´Out

Permalänk
Medlem

Nej. Inte hälften av ditt RAM minne. RAM minnet har inte med saken att göra. Sätt 128MB. Punkt slut.

Permalänk

jo de ä klart ramminnet har med saken att göra, som regel sägs att man inte skall välja mer än hälften av sitt ramminne. Det är ju trots allt ramminnet som används till att lagra texturer. Och om man reserverar för stor del av minnet till grafikkortet så kan ddet ju bli för lite kvar till spelet i övrigt, vilket resulterar i sämre prestanda.

Men själv har jag inte sett någon prestandaökning genom att ändra från 128, som är default för mig, så du har ju delvis rätt

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

Det är galenskap att ha mer än 128MB än så länge, lyssna inte på de där andra kufarna.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Det är galenskap att ha mer än 128MB än så länge, lyssna inte på de där andra kufarna.

Hm, nja galenskap vet ja inte, men det ger knappast bättre prestanda

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zilverclaw
hmm .. har en 3000+ amd64... men jag vet inte ...borde räcka tycker man ..
får se om jag kan komma på vad som kan vara fel.. att hdisken inte är SATA borde väl inte spela nån roll ?

Sorry. Tittade i din signature, trodde att det var den datorn du hade

Btw: Gyllene regel för agp size är 1/4 av ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av extremespeedy
jo de ä klart ramminnet har med saken att göra, som regel sägs att man inte skall välja mer än hälften av sitt ramminne. Det är ju trots allt ramminnet som används till att lagra texturer. Och om man reserverar för stor del av minnet till grafikkortet så kan ddet ju bli för lite kvar till spelet i övrigt, vilket resulterar i sämre prestanda.

Men själv har jag inte sett någon prestandaökning genom att ändra från 128, som är default för mig, så du har ju delvis rätt

Det är addressrymd du sätter. INTE ramminne.