Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
finns INGET som säger att den måste göra det...

Kanske ska säga att den stämmer bättre än mitt moderkort...

Visa signatur

[P4E 2,8][512MB DDR PC3200][SEAGATE 160GB SATA][NEC 2500 DVD-RW][RADEON 9200SE][SAMSUNG SYNCMASTER 173P]

Permalänk

hur vet du det?.. ok, om ditt moderkort alltid säger att du har +7grader så är det en sak, men du vet inte om det är 50 eller 70 på något sätt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

hur vet du det?.. ok, om ditt moderkort alltid säger att du har +7grader så är det en sak, men du vet inte om det är 50 eller 70 på något sätt

Helt enkelt pga att cpu-tempen är lägre än system-tempen enligt moderkortet!

Visa signatur

[P4E 2,8][512MB DDR PC3200][SEAGATE 160GB SATA][NEC 2500 DVD-RW][RADEON 9200SE][SAMSUNG SYNCMASTER 173P]

Permalänk

beror ju mycket var dom placerade system sensorn... men ok... du vet att det visar fel - kan du vara säker på att CompuNurse visar rätt då? (det är ju inget som säger att dom båda inte kan visa helt åt helvete...)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

beror ju mycket var dom placerade system sensorn... men ok... du vet att det visar fel - kan du vara säker på att CompuNurse visar rätt då? (det är ju inget som säger att dom båda inte kan visa helt åt helvete...)

Nu är du bara jobbig, har sagt tidigare att jag inte tror att CompuNurse visar 100% rätt. Men jämfört med div. tester verkar tempen som CN visar vara rimlig. Är dock inte SÄKER. Nu kan vi återgå till topic.

Visa signatur

Permalänk

Hur stor prestanda ökning gör storleken på CPU cachen ?
Typ från 512 KB till 1 och 2 MB.
Är kostnaden motiverad ?
Får man likvärdig prestanda ökning om man går upp i frekvens istället ?
Samt en fråga som jag grunat på länge. Är verklingen hastigheten /frekvensen på CPU:n så viktig när det finns andra flaskhalsar så som hård diskar, bussar, och minne ?
Mvh LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Avstängd

Ingen vet hur stor prestandaökning cachen ger, eftersom andra faktorer får processorn att gå långsammare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ingen vet hur stor prestandaökning cachen ger, eftersom andra faktorer får processorn att gå långsammare.

En viss indikation på hur mycket prestandaökningen mer cache ger får man hos
http://www.x86-secret.com/articles/cpu/cel009/cel009-4.htm

där man jämför prestandan hos
Celeron 2.4A Ghz - Prescott 0.09µm - FSB 533 QDR - 256 Ko L2 - HT off
Pentium 4 2.4A Ghz - Prescott 0.09 µm - FSB 533 QDR - 1 Mo L2 - HT off

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Avstängd

Där ser man, cachen gör ju lite grann iaf.
Synd bara att dom valde att köra med så lång Pipe, men dom har väl sina skäl.
Har hört att dom har så lång pipe för att få ner värmeutvecklingen. Vet inte hur det funkar dock.

Permalänk
Medlem

Långa pipelinen gör att processorn går att köra i högre klockfrekvens. Det som är anledningen. Svalare blir den inte, blir ju mer komponenter.

Permalänk
Avstängd

Dom gick över till strained silicon för att få högre frekvenser med en högre värmeutveckling som biprodukt. 0.09µ skulle ge lägre temperaturer.
Kyler du en prescott tillräckligt så klockar den ofta högre än en NW på samma temp.
Den längre pipen fixade dom för att få bukt med hotspots och värmeutvecklingen.

Med facit i hand så kanske det vore bäst att gå över till en vanlig 0.09µ process utan strained silicon eller annan pipe. Det skulle ge bättre temps än NW.

Permalänk
Medlem

En pipeline har inget med tempen att göra, eller om den har det får du gärna förklara varför.
Visserligen får processorn enklare för höga frekvenser och kan köras på lägre spänningar. Vid samma spänning som utan borde processorn bli varmare.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köpte en 3.0 prescott för några veckor sen tillsammans med en vän som också köpte en 3.0 prescott processor. Nu körde vi ett 3dmark(3dmark03) test på datorerna och det visa sig att han fick nästan dubbla fps:en på sitt CPU test mot mig, vilket är väldigt frustrerande.

Samma moderkort allting.
Det enda som skiljer datorerna åt är grafikkorten.
Jag har ett Hightech Excalibur ATI Radeon 9800Pro ICE Q 128Mb
och han har ett vanligt i princip identiskt kort, vad jag förstår är det bara tillverkarna som skiljer och att mitt var dyrare.

På hela testet fick jag 5375 3dmarks totalt och han hade 5900. På hela testet hade vi i princip samma värden han hade lite bättre av någon anledning men på CPU testet fick jag 30 fps och han hade 60.

Vad kan det här bero på?

Det jag vet att jag har gjort som inte han gjort är att pga. att jag hade ett meddelande när jag starta datorn som sa "CPU is unworkable or has been changed" hela tiden så ladda jag ner nya drivisar för BIOS (detta har han också gjort) men sen loadade jag optimal defaults i BIOS vilket inte han gjort. Kan det ha påverkat någonting?

Bör jag testa att ställa om BIOS till det jag hade förut? Hur gör jag det isf? Annars har jag inte en aning om vad som kan vara fel..

Vore tacksam för vilken form av hjälp som helst på det här

Hittade problemet, låter posten stå ändå ifall någon har samma problem. Gick bara in på intels hemsida och tankade ner nya drivisar för chipset på processorn (hade 865 chipset family på min). Tror de har att göra med Hyperthreading. Fick 350 mer 3dmarks av det.

Permalänk

vad finns nortwood prollarna i för olika steppings

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Avstängd

Hmm,den var svår men skäll inte på mig nu om jag skriver fel,men tror dom finns från åtminstone 2,2 ghz upp till dags dato 3,4ghz men steppingen är jag tyvärr helt borta på....(

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Finns mellan 1.6GHz och 3.4 om jag inte minns fel. Introducerades dock på 2GHz.
Steppingarna har jag inte så mycket koll på. Vet bara att det kom en ny kring 2.8GHz som höjde prestandan per hz lite grann.

Permalänk
Avstängd

ok då var jag nära iafall eftersom jag satt på min P3 Tualatin 1266 när P4 introducerades.-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Prescott II
E0
CPUID 0xF41h
Lanseras 2004-10-01
2,8-4,2Ghz
800-1066Mhz fsb
Sockel 478-LGA775
32-64bits

När kommer den i 4.2 GHz, första oktober?

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk

nja, 3,6:an Precott 1 e försenad te Januari så...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
nja, 3,6:an Precott 1 e försenad te Januari så...

P4 3,6 har funnits länge i sverige.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=31847...

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
P4 3,6 har funnits länge i sverige.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=31847...

I lager snackar vi, d ja sett så får butiker in dom i början på oktober, tvivlar dock på det med...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
I lager snackar vi, d ja sett så får butiker in dom i början på oktober, tvivlar dock på det med...

Jag pratade med en av sveriges största Intel distributörer. De sägar att de haft Intel 560 3,6Ghz i lager sedan i början av augusti och att de just nu har slutsålt, pga större
efterfrågan än beräknat.
Dock får de in 50+ av 3,6Ghz CPUer om 1-2 veckor. Så bristen på 3,6Ghz CPUer kommer inte vara långvarig.

Dock kan det vara en poäng att vänta till 1 oktober. Då kommer en ny stepping E0
(E0 stepping har tillägget J, ex.560J) som har följande nyheter:
CPUID 0xF41h
Lanseras 2004-10-01
2,8-4,2Ghz
800-1066Mhz fsb
Sockel LGA775
32-64bits
1-2Mb L2 cache
svalare än D0
"The conversion to E-0 Step will incorporate power optimizations to enable speed enhancements
o Includes Execute Disable Bit support and additional power management features
(LGA775 only)"

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2189

Visa signatur

MrTT

Permalänk

Tjenare MrTT!
Vad tycker Ingram Mirco om att du vidareför deras lagerstatus till slutkunder?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Tjenare MrTT!
Vad tycker Ingram Mirco om att du vidareför deras lagerstatus till slutkunder?

SVAR:
1. Det finns ingen Intel säljare i Sverige som heter Ingram Mirco.
2. Det är ingen hemlighet i branschen att E0 steppingen är på gång och att
eftersom många vill ha den så blir det lite dåligt med leveranser av D0 steppingen.

Visa signatur

MrTT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Jag pratade med en av sveriges största Intel distributörer.[/url]

Världens (även Sveriges) största dist heter Ingram Micro.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Världens (även Sveriges) största dist heter Ingram Micro.

japp

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Hur tror ni att ett prescott system med ddr 266 minnen fungerar ?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

2 diagram för cpu historik?

Ska det finnas 2 digram för cpu historik i Win XP när man använder prescott cpu?
Jag vart lite konfunderad när jag startade min nya arbets maskin och kollade i systemövervakaren och såg 2 grafer!

Detta kanske har med HT att göra eller nått men jag är inte så insatt i modernare cpu en min 2,53Ghz P4 som jag inte ens känner till modell betekning på...

Visa signatur

Mvh Picke
Ses på slagfältet.