Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomico
Om man köper en 3,4 Prescott... Vilken kylning ska man ha då? (ej vatten) Vad finns det Kylare som klarar 3,4ghz? Den jag har hemma klarar 3,3ghz om man kör med den så borde det ju bli för het.

Eller levereras den med fläkt? Såg inget om det på itbutiken.

En 10 - 23 dB(A) fläkt finns här
http://www.whynoi.se/shop/product.asp?intProdID=204

Hur många watt drar din P4?
http://www.whynoi.se/support/p4.pdf

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man köper en 3,4 Prescott... Vilken kylning ska man ha då? (ej vatten) Vad finns det Kylare som klarar 3,4ghz? Den jag har hemma klarar 3,3ghz om man kör med den så borde det ju bli för het.

Alla cpu som står BOX eller BOXED följer fläkt med cpu´n

Permalänk
Medlem

Re: Prescott FAQ med "preliminary Prescott benchmarks" Dell bekräftar x86-64-bits

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Fråga: Hur mycket värme avger Prescott?
Svar:
Prescott avger max 93W.
http://www.aceshardware.com
0.13 µ SOI Athlon 64 3200+ (2 GHz) : 70 Watt
0.13 µ Athlon XP 3200+ (2.2 GHz): 76.8 Watt
0.13 µ Pentium 4 2.8 GHz: 85 Watt
0.13 µ Pentium 4 3.06 GHz: 100-105 Watt
0.09 µ Pentium 4 "Prescott" 3.4 GHz: 86-93W
Anledningen till att Prescott inte kommer upp i 100W är att Intel jobbat hårt med att få ordning på värmeutvecklingen.
De 100W som nämnts är stepping 1. Den Prescott som säljs är stepping 3.
http://www.msi.com.tw/images/servic.../prescottid.jpg

Fel fel och fel. Jag tycker även du kan ta bort allting om icke släppta produkter eftersom det säkerligen inte kommer stämma helt och det mesta är spekulationer och det var väl inte därför du skapade tråden, att sprida spekulationer så vill säga.

Prescott 3.2E drar 103W Thermal Design Power, eller 127.4W max. Sen kan du väl ändå ta siffrorna från tillverkaren själv.

Pentium 4 .13µ Northwood
2.8GHz----69.7W¹--85.25W²
3.0GHz----81.9W¹--104.4W²
3.2GHz----82W¹----104.5W²
Pentium 4E .09µ Prescott
2.8GHz----89W¹----109.2W²
3.0GHz----89W¹----109.2W²
3.2GHz----103W¹---127.4W²
¹ TDP, Thermal Design Power. Ca 75-81% av max effekt.
² Processorn Max elektriska effekt.
Källa: Intels datablad för P4E (30056101) och P4 .13 (29864311)

Spänningen Prescott drivs på är dessutom 1.4V och inte 1.35V. Inte över 100W? 3.2E drar tom över 100W på Intels icke max TDP.
Athlon 64 3200+ 2GHz drar 89W, vilket är inklusive minneskontrollern.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Prescott FAQ med "preliminary Prescott benchmarks" Dell bekräftar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Fel fel och fel. Jag tycker även du kan ta bort allting om icke släppta produkter eftersom det säkerligen inte kommer stämma helt och det mesta är spekulationer och det var väl inte därför du skapade tråden, att sprida spekulationer så vill säga.

Prescott 3.2E drar 103W Thermal Design Power, eller 127.4W max. Sen kan du väl ändå ta siffrorna från tillverkaren själv.

Pentium 4 .13µ Northwood
2.8GHz----69.7W¹--85.25W²
3.0GHz----81.9W¹--104.4W²
3.2GHz----82W¹----104.5W²
Pentium 4E .09µ Prescott
2.8GHz----89W¹----109.2W²
3.0GHz----89W¹----109.2W²
3.2GHz----103W¹---127.4W²
¹ TDP, Thermal Design Power. Ca 75-81% av max effekt.
² Processorn Max elektriska effekt.
Källa: Intels datablad för P4E (30056101) och P4 .13 (29864311)

Spänningen Prescott drivs på är dessutom 1.4V och inte 1.35V. Inte över 100W? 3.2E drar tom över 100W på Intels icke max TDP.
Athlon 64 3200+ 2GHz drar 89W, vilket är inklusive minneskontrollern.

Vad är skälet till att AMD måste fram med 939-sockeln?
Jo att 754 och 940 inte klarar att leverera den ström som AMD 64 CPUer med högre frekvens än 2,4Ghz kräver.

"According to currently available details, maximum current (IDD) of future 64-bit processors from AMD will be 80A, while maximum thermal power will be 105W. These are mandatory requirements for mainboards in the second half of the year. The requirements are only for Socket 939 mainboards, as 754-pin and 940-pin products have very limited future"

Dessutom så sänks värmeutvecklingen på Prescott med D0 steppingen.
"D-0 will incorporate planned power optimizations"

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Prescott FAQ med "preliminary Prescott benchmarks" Del

Citat:

Vad är skälet till att AMD måste fram med 939-sockeln?
Jo att 754 och 940 inte klarar att leverera den ström som AMD 64 CPUer med högre frekvens än 2,4Ghz kräver.

"According to currently available details, maximum current (IDD) of future 64-bit processors from AMD will be 80A, while maximum thermal power will be 105W. These are mandatory requirements for mainboards in the second half of the year. The requirements are only for Socket 939 mainboards, as 754-pin and 940-pin products have very limited future"

Dessutom så sänks värmeutvecklingen på Prescott med D0 steppingen.
"D-0 will incorporate planned power optimizations"

Socket 939 har egentligen Ingenting att göra med strömförbrukning.
Socket 939 kommer enbart för att marknaden vill ha Dual Channel utan Registrerade minnen.
Det är därför 754 inte har någon större framtid och Socket 940 kommer fortsättas att användas till SledgeHammer som förut. Inte någon annan anledning, dom måste ingenting dom gör det för att det är vad kunderna vill ha. S940 var aldrig tänkt till desktop high-end marknaden och är inte riktigt vad dom vill ha.

Intel var tvunga att göra ändringar för strömförsörjningen av processorn för att klara av Prescott, vad gör AMD till 'större bovar' än dom nu då? Och varför tror du Intel byter till LGA775? Dom byter däremot socket för att klara av processor som drar en större effekt/starkare ström.
Kolla istället på alla moderkort som har problem med Nuvarande Prescotts och uppge källa/källor när du citerar och bara för att någon sida har skrivit det betyder inte att det bör betraktas som fakta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Till Prescott är typ vattenkylning det enda vettiga, sorgligt men sant..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Men kylaren e inte så viktigt finns en kylare för 500kr.. som klarar 3.9 utan fläkt med fläktar så ska den klara typ 4.5 motsvarar typ en prec.....3.4 tror det var www.overclockers.com s affär .. där finns det en cpu kylare som bygger på något konstig teknik

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD som gått med förlust de 2 senaste åren har trots lanseringen av Hammer i april fortsatt att tappa marknadsandelar till Intel. Medans AMD går med förlust så gör Intel rekordvinster, Intel tjänar ca 52 miljarder kr per år.
”Intel now owns 82.6% of the x86 market, posting a gain of 1.2% in the third quarter. On the other hand, AMD lost 0.8%, landing them a 15.8% share”

"Globally, Intel Corporation achieved third-quarter revenue of $7.8 billion, up 15% sequentially and up 20% year-over-year; net income was $1.7 billion, up 85% sequentially and up 142% year-over-year."

Du glömde att nämna att AMD gick över 300 miljoner kr plus sista kvartalet förra året, men det är väl pettitesser?

Och nej, bytet till Socket939 har inget med strömförbrukning att göra. Herregud, vad får du allt ifrån?

Nåja, nu gällde ju denna tråd framförallt Prescott och jag måste säga att det skall bli intressant att se vad D0-steppingen och S775 kan åstadkomma. S478-versionen är ju mest en liten parentes och det är ju först när den nya sockeln kommer som vi kan se Prescott som den var tänkt. Ingen kan ju på allvar säga att de nuvarande modellerna är särskilt upplyftande (även om de däremot bådar någorlunda gott inför framtiden). Högsta prioritet är ju dock att bli av med den höga värmeförbrukningen så fort som möjligt. Jag skall köpa ny maskin i höst och värmeavgivning kommer vara en viktig aspekt när jag väljer mellan P4 och A64.

Permalänk
Medlem

Har läst iegnom men orkar inte kolla alla inlägg men hur bra är den nya P4??

Hur mycket bättre är P4E vs P4??

Visa signatur

HP 500B MT E3400 @ 2.60Ghz 2.60Ghz 1Gb RAM 200GB HDD

Permalänk
Medlem

Hur mycket sämre ska du fråga.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaggmar
Har läst iegnom men orkar inte kolla alla inlägg men hur bra är den nya P4??

Hur mycket bättre är P4E vs P4??

http://www.theinquirer.net/?article=13847

Trodde nästan att prescott skulle bli överlägset bättre än Northwood.

Visa signatur

HP 500B MT E3400 @ 2.60Ghz 2.60Ghz 1Gb RAM 200GB HDD

Permalänk
Medlem

ähh, nu kan man ju lika gärna vänta på nya xeon, som precis som athlon64 klarar 64 bitars kod

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Några exempel på butiker som har Prescott i lager.
www.jmedata.se
www.itbutikken.dk

Visa signatur

MrTT

Permalänk
Hedersmedlem

MrTT: Om du vill hålla i denna FAQ får du gärna uppdatera första inlägget med relevant information som tillkommit i tråden så att jag kan rensa bort resten av inläggen. Tala om när det är klart så rensar jag.

Vidare ser jag gärna att informationen i första hand är på svenska och att du håller FAQ:en opartisk och besvarar vanligt ställda frågor, inget mer, inget mindre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ett tillägg till FAQ:en (fast det kanske redan finns och jag har missat det... ber i såna fall om ursäkt)

Citat:

http://www20.tomshardware.com/motherboard/20040301/alderwood-...

Processors that are faster than the recently announced 3.4 GHz models will not be released for socket 478. CPUs that run at 3.6 GHz or faster will require the new platform with socket 775.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Det enda MrTT kan är quota andra hemsidor.
engång fick han till det är intel tjänar 1 miljard per vecka

någon annan än MrTT borde sätta ihop en prescott faq.

Men skriv en själv då om du nu är så bra,huvudsaken är väl att det skrivs en faq överhuvudtaget eller??

Sen sökte jag efter prescott och kom hit ifall jag skulle uppgradera i framtiden OBS jag sökte inte efter AMD eller suporters,duger det inte läs det inte sluta gärna gnäll,kan tillägga att jag kollat på AMD cpus och mobos men bara för skojs skull om man nu skulle känna för att testa en sån med nån gång.

MvH alban:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Efter jag har läst denna tråd så känner jag att ni bör hitta en ny man/kvinna som vet
vad han/hon snackar om och inte väljer sida, en FAQ blir jobbig att läsa
om han som "håller" i den inte kan svara på kritik, skriver in massa rykten och är partisk ...

Over and out!

Permalänk
Medlem

Intel Pentium 4E Prescott 3.0GHz Hyperthreading 1MB 800MHz Boxed Socket 478.
Verkar vara en helt ok processor och vet ni vad, jag har bestället en sån. Vet ej när den kommer men datorbutiken.com skriver på sin hem sida att den kommer 2004-04-03, och så fort den kommer så kommer jag att köra lite tester och lägga in den info jag får fram m, m.

Håll ögonen öppna, snart finns den första recetionen. Mvh Andreas..

Permalänk
Avstängd

Det verkar som de flesta datorbutiker får in Prescott 3 och 3,2Ghz i början på april.

Visa signatur

MrTT

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt en Prescott 3 GHz men efter att ha läst dom nya testerna på Tom´s Hardware blev jag minst sagt osäker på om det var rätt val. Men får man bara rätt stepping så kanske...

http://www.tomshardware.com/cpu/20040322/index.html

Visa signatur

Mvh
Kennet

Permalänk

läste också det testet och jag som är intelfantast blir ju lite missnöjd. and64 3200+ är klart den bästa prollen på marknaden till vettigt pris. men jag köper mig en 3,2 prescott endå.

Frågan är ju vilken som man kan klocka bäst. orginalutförandet är inte så viktigt

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk
Medlem

Köpråd

Hej,
Tänkte fråga här i FAQn istället för att göra en nu topic. Sitter och väger imellan att köpa en Northwood eller en Prescott 2.8 GHz. I stort sett alla test jag har läst så har Northwood och Prescott varit lika bra. Att investera i en Prescott kanske skulle ses som en investering för framtiden efteresom den stöder SSE3 och har bättre HT support.

1. Kommer framtida spel vara kodade så att de stöder SSE3 tror ni?
2. Ska man välja Hyperthreading eller inte? De test jag har läst så finns det ingen direkt nackdel med att välja HT.
3.Jag har en Artic cooling Super Silent Pro4 till min nuvarande P4 2.0 Williamtte kommer den även fungera till en Prescot processor? Det står inget om att den stöder Prescott utan bara att den stöder P4 processor upp till 3,2 GHz. En fläkt medföljer ju när man köper boxed men Artic Cooling fläkten kyler väl bättre och är tystare?

Vore tacksam om någon kunde svara på frågorna.

/Mvh

Permalänk
Avstängd

Re: Köpråd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bearclaw
Hej,
Tänkte fråga här i FAQn istället för att göra en nu topic. Sitter och väger imellan att köpa en Northwood eller en Prescott 2.8 GHz. I stort sett alla test jag har läst så har Northwood och Prescott varit lika bra. Att investera i en Prescott kanske skulle ses som en investering för framtiden efteresom den stöder SSE3 och har bättre HT support.

1. Kommer framtida spel vara kodade så att de stöder SSE3 tror ni?
2. Ska man välja Hyperthreading eller inte? De test jag har läst så finns det ingen direkt nackdel med att välja HT.
3.Jag har en Artic cooling Super Silent Pro4 till min nuvarande P4 2.0 Williamtte kommer den även fungera till en Prescot processor? Det står inget om att den stöder Prescott utan bara att den stöder P4 processor upp till 3,2 GHz. En fläkt medföljer ju när man köper boxed men Artic Cooling fläkten kyler väl bättre och är tystare?

Vore tacksam om någon kunde svara på frågorna.

/Mvh

SVAR:
1. SSE3 är primärt avsett för multimedia förbättringar, te.x. videokomprimering. Har inte sett att SSE3 skulle vara så bra till spel.
2. Visst förbättrar HT om du gör flera saker samtidigt, dock är det få spel som utnyttjar HT till fullo än.
3. Visst kan du köra en Artic cooling fläkt till en Prescott. Den är tystare än original.

Visa signatur

MrTT

Permalänk
Medlem

Hallo kan nån svara när min Prescott smälter och dör av värmeslag:) Har en 2.8Prescott som går varm! "som allas andra" Men vid full load menar mitt MSI kort att tempen e 75 grader.... Och ja fläkten e en Zalman 7000, Orginal fläkten vågade jag inte ha kvar länge. Som sagt vet nån vänlig själ när den smälter o dör???

Visa signatur

Opteron 144 X800XT PE 2GB Ram Dualchannel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mcfest
Hallo kan nån svara när min Prescott smälter och dör av värmeslag:) Har en 2.8Prescott som går varm! "som allas andra" Men vid full load menar mitt MSI kort att tempen e 75 grader.... Och ja fläkten e en Zalman 7000, Orginal fläkten vågade jag inte ha kvar länge. Som sagt vet nån vänlig själ när den smälter o dör???

Köp en riktig tempsensor så får du se den verkliga temperaturen. Jag har en 2.8 Prescott med Zalman 7000 och den ligger på 55c i load (mätt med CompuNurse).

Edit: Jag kör fanmaten i lägsta läget (5V)

Visa signatur

[P4E 2,8][512MB DDR PC3200][SEAGATE 160GB SATA][NEC 2500 DVD-RW][RADEON 9200SE][SAMSUNG SYNCMASTER 173P]

Permalänk
Medlem

Det låter bra Onimusha, Tänkte väl att det måste vara nåt skumt..... Den har dock aldrig krånglat, så den verkar ju funka bra iaf:)

Visa signatur

Opteron 144 X800XT PE 2GB Ram Dualchannel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Onimusha
Köp en riktig tempsensor så får du se den verkliga temperaturen. Jag har en 2.8 Prescott med Zalman 7000 och den ligger på 55c i load (mätt med CompuNurse).

Edit: Jag kör fanmaten i lägsta läget (5V)

Tempsensorn på moderkortet litar jag inte mycket på, det kan skilja 10 grader mellan två exakt likadana datorer.

Visa signatur

MrTT

Permalänk
Medlem

CompuNurse är inte heller att lita på....
Det är bara en billig termistor och temperaturmätare med stor felmarginal.
Sen kan det inte jämnföras med något eftersom man måste mäta på samma ställe och det specifieras inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
CompuNurse är inte heller att lita på....
Det är bara en billig termistor och temperaturmätare med stor felmarginal.
Sen kan det inte jämnföras med något eftersom man måste mäta på samma ställe och det specifieras inte.

Nej, CompuNurse är kanske inte 100% att lita på, men den stämmer garanterat bättre än moderkortet.

Visa signatur

[P4E 2,8][512MB DDR PC3200][SEAGATE 160GB SATA][NEC 2500 DVD-RW][RADEON 9200SE][SAMSUNG SYNCMASTER 173P]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Onimusha
Nej, CompuNurse är kanske inte 100% att lita på, men den stämmer garanterat bättre än moderkortet.

finns INGET som säger att den måste göra det...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life