Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

Upplåsning av Z1010

Nu har z1010 funnits ute sedan april/maj och dom har inte lyckats knäckt krypteringen ännu:S
Vet någon hur det egentligen fungerar, som jag fattar det har den betydligt svårare att låsa upp den samt k700.

Hur jobbigt kan det egentligen vara?, en hacker hade la fixat de ganska snabbt, dom trängde la genom något nytt krypteringssätt på en vecka eller va det va.

Börjar bli trött på att dom inte kan fixa det ännu, antar att dom ska få fram ngn formel som man stoppar in IMEI-nr i och får ut en kod. Kan la inte ta sån jävla lång tid med ett bra program, dagens datorer klarar ju ändå ett antal beräkningar per sekund.
Hur lång tid tror ni det tar innan SE släpper koderna till dom?, ringde kundtjänst och klaga lite ihop om att dom skulle gå med på att ge ut kodern i förtid, men dom enda koderna dom hade var till Z600.

Tror ni man kan lyckar få SE själva att släppa koden till en om man klagar och säger att man ska köpa en ny SE? antar att dom e ganska hårda med det för att undvika att folk köper telefoner med abb. och säljer direkt, dvs. undvika för stor beg. marknad.

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig om att det är lite konstigt att de inte kan låsa upp z1010 än, fast jag tror det kommer att bli möjligt inom några veckor. Jag har nämligen en kompis som väntatr på att låsa upp sin z1010 för att kunna sälja den du fattar nog vad jag menar GarmFighter eller?

Visa signatur

Laptop: IBM T41 ~ Centrino 1.6 ghz ~ 1024 mb ~ 80 gb ~ ATI Mobility Radeon 9000 32 mb
Mobil: Nokia N70

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, fast med en Siemens mobil. Ingen kunde garantera att de kunde låsa upp den och de tog då 450kr+ för att försöka. köpte istället en vanlig datakabel och låste upp den själv, kostnad: 200kr :). Kolla på div upplåsnings sidor så borde det finnas förklarat hur du ska gå tillväga.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

hmm, k. Men vadå knäckte du koden själv då?

Permalänk

Re: Upplåsning av Z1010

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
Hur lång tid tror ni det tar innan SE släpper koderna till dom?, ringde kundtjänst och klaga lite ihop om att dom skulle gå med på att ge ut kodern i förtid, men dom enda koderna dom hade var till Z600.

Tror ni man kan lyckar få SE själva att släppa koden till en om man klagar och säger att man ska köpa en ny SE? antar att dom e ganska hårda med det för att undvika att folk köper telefoner med abb. och säljer direkt, dvs. undvika för stor beg. marknad.

Vad är det för koder som SE skall släppa? Verkar lite märkligt om SE släpper något som gör att du kan låsa upp din telefon eftersom du har ju inte köpt den av SE utan av en operatör som subventionerar den. Operatörerna skulle nog bli lite sura då.
Är det verkligen någon som fått kod för att låsa upp sin telefon från SE?

Är det inte bra om den inte går att knäcka förresten? Tänker på om man blir robbad på mobben. Går den inte att låsa upp så är den ju inte värd något.

Tror inte kundtjänst ger dig så mkt för att du klagar o säger att du skall köpa EN ny tellepelle av SE. Men försöka duger.

Permalänk
Medlem

Mjukvaran/hårdvaran för att föra Z1010 operatörsfri skulle gärna få komma ut för mig iaf.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk

Re: Re: Upplåsning av Z1010

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeNyfiken
Vad är det för koder som SE skall släppa? Verkar lite märkligt om SE släpper något som gör att du kan låsa upp din telefon eftersom du har ju inte köpt den av SE utan av en operatör som subventionerar den. Operatörerna skulle nog bli lite sura då.
Är det verkligen någon som fått kod för att låsa upp sin telefon från SE?

Är det inte bra om den inte går att knäcka förresten? Tänker på om man blir robbad på mobben. Går den inte att låsa upp så är den ju inte värd något.

Tror inte kundtjänst ger dig så mkt för att du klagar o säger att du skall köpa EN ny tellepelle av SE. Men försöka duger.

Nja, tror inte heller SE kommer släppa någon kod. Det är absolute inte bra att man inte kan låsa upp den eftersom det är väldigt svårt att hitta en köpare om man vill sälja den.
Som jag har fattat det beställer comviq x-antal telfoner som är låsta till comviq, när det har gått en viss tid släpper SE koderna till comviq som då kan sälja dessa för 350 spänn eller va det nu är.

Permalänk
Medlem

Det är operatörerna som håller fast vid koderna. Det är dem som gjort telefonen billigare för er att köpa den, och ni ska som tack ringa med dem, i minst ett år (brukar vara ett år), sen kan man låsa upp den mot betalning. Detta är dock det som är så speciellt med Sony Ericssons telefoner, för dem kan man inte låsa upp genom det vanliga sättet som till exempel Nokia, Samsung & Co har.
Man kan väl göra det genom att köra in en ren mjukvara i dem, men det finns det förmodligen inte ute eftersom alla har dem låsta. Detta kommer ändras senare när 3G-telefonerna blir vanliga och det börjar bli en allmän handel precis som med våra gamla hederliga GSM-telefoner.

Edit: www.mumien.se låser upp Z1010, skicka in och ring, no problemas...

Edit 2: Läste igenom det du skrev igen och ja, jag vet inte vad du tänker på.
Anledningen till att telefoner är låsta är absolut inte för att folk inte ska kunna sälja dem vidare, vem bryr sig om man gör det?
Men för det första så är det inte tillverkaren som gör detta, utan operatören. Operatören gör detta för att dem inte tjänar speciellt mycket på telefoner, utan dem tjänar på abonemangen, alltså det man ringer för, hur kul vore det då att sälja en telefon för att sedan inte tjäna tillbaka pengarna man förlorade.
Och om du ringer till Sony Ericsson och säger att du lovar att köpa en ny telefon så kommer dem nog skratta åt dig, jag önskar till och med att jag fick ta emot det samtalet för att få skratta åt dig. Hur som helst så får du ta och betala kostnaden för vad det kostar att låsa upp den, om du nu inte är nöjd med operatören.

Lycka till!

Visa signatur

Maila mig

Permalänk

självklart förstår jag anledningen till att opratörerna låser sina modeller!
Grejen är att SE inte släpper koderna förens mobilen i fråga varit ute på marknaden en viss tid! Därför har inte ex. comviq dessa koder!

Förövrigt kan det visst vara mycket möjligt att SE inte vill att för många begangnade telefoner kommer ut på marknaden eftersom man då tappar kunder. Om du sålde "PC_POWER" mobilen för 6000 kr obunden, men PC sålde din mobil för 3000 inkl förhöjd abb. avgift låsta till PC och flera nappade för att dom ville ha PC kompis abb. och sedan sålde mobilen för 4500, då har du i princip förlorat en kund. Samtidigt kan man ju fråga sig om den som köpte mobilen först någonsin köpt mobilen om dom inte kunde sålt den.

I vilket fall som helst kan man ju säga att SE BARA tjärnar pengar när dom säljer en telefon, det är ju inte som med bilar där den största förtjänsten ligger på eftermarknaden med reservdelar service osv.

Men jag tror inte jag är helt ute och cyklar även om jag inte skulle få koderna av SE, vilket du har helt rätt i.

Topic: enligt http://www.mobilforum.se/?nav=forum_thread&id=15789 kan man nu låsa upp SE:s "nyare modeller" här ingår z1010 va?

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om att tjäna pengar här eller där. Det är nog så att vi i 3G näten kommer att få leva med telefoner som är avsedda för ett nät och därför låsta till den operatören. Det är helt enkelt för att kunna garantera funktionaliteten.

Sverige är en ganska unik marknad vad gäller olåsta telefoner, det existerar knappt i övriga Europa.

Permalänk
Medlem

INGEN låser upp Z1010 ännu...

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtrem
INGEN låser upp Z1010 ännu...

Mumien.se påstår sig kunna göra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storföretagaren
Folk vräker ut sina Z1010 nu.
Är det en dålig telefon? Eller har den redan blivit "omodern"?
Vad skrämmande egentligen.

Det ryktas om att SE ska släppa en ny 3G-telefon och detta kan vara anledningen.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem

Samma sak med Motorola V525, ingen verkar ha knäckt "koden" till den heller

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Mumien.se påstår sig kunna göra det.

Det ryktas om att SE ska släppa en ny 3G-telefon och detta kan vara anledningen.

"Snart kommer vi att kunna låsa upp Z1010. Redan nu kan ni förhandsboka upplåsningen. Ni kan dock inte skicka in telefonen förrän vi meddelar er. "

nej det kan mumien.se inte...

Z1020 är det ett tag kvar till. SE har inte ens presenterat den.

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Folk kanske tröttnar på Z1010 pga Storleken?? Fick min såld för 3k, har en K700i nu .

Visa signatur

------------

Permalänk

låst eller?

Permalänk
Medlem

Z1010 var ju låst till Comviq,
K700 e inte låst till någon :=)

Visa signatur

------------

Permalänk
Avstängd

Här är nya 3G luren från SE http://www.sonyericsson.com/spg.jsp?cc=se&lc=sv&ver=4000&temp...
V800 tror jag den heter...

Permalänk
Medlem

Fattar inte varifrån denna låsnojja kommer... Jag har en Z1010 som är låst till Telia, och det spelar ju ingen roll för jag kommer inte att använda något annat nät. Sen kan jag fatta att det är lättare att sälja en olåst telefon, men så stor skillnad är det väl inte? Såvida det inte är en Vodafonebrandad telefon dock, de telefonerna är ju helt hopplöst sabbade.

I vilket fall som helst så tycker jag det verkar vara lite hysteri!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk

eftersom comviq har så bra erbjudande på z1010 (kan gå loss på en 500kr med comviq 18mån) tror jag ingen köper en beg. telefon och täcknar ett comviq abb själva?
3 har däremot inte lika bra erbjudanden och därför är dom som vill täckna ett tre abb. mer intreserade? Bytte själv min mot en p900 som, han som fick z1010 skulle täckna ett abb. hos tre, han gick med på att vänta tills det går att låsa upp...