Någon som kan säga nått gott om Maxtors 300GB 16MB cache ?

Permalänk
Medlem

Någon som kan säga nått gott om Maxtors 300GB 16MB cache ?

Funderar på att köpa en Maxtor DiamondMax 10 300GB S-ATA 16MB cache 7200RPM till mitt nya system,
men är lite osäker (som vanligt).
Någon som sitter med denna disk och kan dela med sig av sina erfarenheter kanske?
Annars är jag öppen för förslag på nån annan disk, minst 200GB.
Har inget emot om den är tyst, utan det är bara bra.
Tack på förhand!

Visa signatur

MSI K8N Platinum :: AMD 64 3000+ :: 1024MB Corsair Value :: 120GB + 200GB

Permalänk
Medlem

Jag har stoppat in en till HDD men när det ska ladda Windows så står det: Verifiering DMI pool data ... Vad är fel? det är vád jag undrar över =[

Visa signatur

Tjenare

Permalänk
Medlem

Har inte den disken. Men har läst mycket gott om den. Den är bla bättre i många tester än en raptor 36gb 10k (!). Och den har desutom mycket utrymme. Men ljudet vet jag inget om. Men den disken verkar mycket mycket lovande.

Grazze: Varför frågar du det här?

Permalänk
Hedersmedlem

Grazze: Tråden handlar inte om detta utan om Maxters 300 GB-disk.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Avstängd

Tänkte bara låna denna tråd lite och fråga vad skillnaden e mellan
Maxtor DiamondMax 10 och maxtor maxline III?
Är det värt 300:- mer för den senare av dem?

Permalänk
Medlem

16MB cache är standard i Maxline III och disken är tillverkad för att få hög MTTF (mean time to failure).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle tippa att de stödjer SATA-II (SerialATA-300) och har stöd för NCQ också.

Citat:

Annars är jag öppen för förslag på nån annan disk, minst 200GB.

Hitachis är rätt trevliga, 7K250 har ju vunnit massa priser världen över i tester. Fast själv skulle jag nog valt en Seagate 200 GB, för säkerheten och ljudets skull.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Maxtor ökar till 3 års garanti på entrylevel (brist på bättre ord) serien av hårddiskar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Så jag har 3år på min DiamondMax Plus 10 då?

nu har ja iof 200gb me 8meg cache, den e mycket snabbare och tystare änn min DiamondMax Plus 9 diskar...

Permalänk
Medlem

Det var nått speciellt datum inblandat, har skickat länken till nyhetsregistreringen får se om den kommer med eller inte.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det med garantin är väll änsålänge ett ryckte? Som kommit från insidan av maxtor? Inget klargjort än.

Permalänk
Medlem

vet ej om det ar ett rykte, gick in pa maxtor och kollade min nya hd,..
galler tills 2007.. vette fan, men trevlig ar det <( fan mitt keyboard slutade fungera..
va i hel.. inge ['; *AAO(___

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hirez
vet ej om det ar ett rykte, gick in pa maxtor och kollade min nya hd,..
galler tills 2007.. vette fan, men trevlig ar det <( fan mitt keyboard slutade fungera..
va i hel.. inge ['; *AAO(___

Vad är det för disk du sitter på?
Jag är nästan mer inne på att köpa mig 2st seagate 200GB diskar om jag ska uppgradera inom en snar framtid

Visa signatur

MSI K8N Platinum :: AMD 64 3000+ :: 1024MB Corsair Value :: 120GB + 200GB

Permalänk

Kan du (hirez) posta direktlänk till stället där man kollar garanti, orkar inte let upp det, mitt dsl e förjväla slött nu...

Måste säga att jag är riktigt nöjd med min Plus 10, det enda jag kan klaga på är ljudet som blir när strömmen bryts, känns långt ifrån bra

Permalänk
Medlem

Finns recension på Maxline 3 hos anandteck, jämför bland annat med raptor 74 gb modellen och slår den i många tester, överlag när jag läste igenom så var det nog 50/50 på testerna, men då kostar väl en raptor 74 gb 1800-1900 kr inkl,och en maxline 3 ca 2500-2700 inkl , så man får ju mkt mer space för pengarna, hur det är med ljudnivån,värme missade jag dock.

mvh

Visa signatur

3500 Winchester - Wavemaster (svart) 580 hiper -r - Asus SLI - XFX 6800 ultra - Maxtor 2x300 gb - 2048 corsair

Permalänk
Medlem

Lite OT.
Men seagate har nu 5 års garanti på alla sina diskar.
Mailade det till Sweclockers som en nyhet men det var visst inte så intressant

Själv blir jag glad eftersom jag bara kör Seagate (har alltid gjort det )

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

det va på nyhetssidan för läääääääääääääääääääääääääängesen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Lite OT.
Men seagate har nu 5 års garanti på alla sina diskar.
Mailade det till Sweclockers som en nyhet men det var visst inte så intressant

Själv blir jag glad eftersom jag bara kör Seagate (har alltid gjort det )

Jag köpte då en seagate senast bara för 5-års garantin...lol

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Jag köpte då en seagate senast bara för 5-års garantin...lol

Samma här, fast i sissta sekunden så såg jag att Webhallen fick in Maxtor DiamondMax Plus 10, den va man ju bara tvungen att testa, har antagligen tre års garanti på den med, har inte kollat serienumret på Maxtors hemsida

Permalänk
Medlem

https://www4.maxtor.com/en/support/service/rma/create/

HÄR
kolla in serie nummret där och se.. din lata fan
hehe..

Permalänk

Från StorageReview:http://www.storagereview.com/

We're receiving lots of email regarding a potential review of the DiamondMax 10 and/or Ultra16 drives from Maxtor.
Keep in mind, however, that the higher-capacity (250 and 300 GB) DM10's featuring a 16 MB buffer are mechanically identical to the MaXLine III and that the "Ultra16" is just the name for retail-packaged DM10's with said larger buffer.

Thus, the performance figures from our already-published MaXLine III review represent the performance one may expect from a 300 GB DM10 equipped with a 16-megabyte buffer.

That said, our initial review MaXLine III review sample turned in a rather high 16.3 ms access time. Since this score is virtually the worst we've ever seen from a 7200 RPM drive , we accepted and have run tests on a 2nd sample. The new results will be formally addressed in an upcoming article. For now, intrepid readers may compare the differences for themselves in SR's Performance Database.

The performance of a DM10 with a standard 8 MB buffer will be addressed in a separate review.

Master

Permalänk
Medlem

Slog till och köpte en Maxtor DiamondMax 10 300GB 7200rpm 16Mb SATA efter att ha läst positiva recensioner. Köpte från Datorbutiken eftersom de tog 1885:- för den vilket var det billigaste jag kunde hitta.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
Slog till och köpte en Maxtor DiamondMax 10 300GB 7200rpm 16Mb SATA efter att ha läst positiva recensioner. Köpte från Datorbutiken eftersom de tog 1885:- för den vilket var det billigaste jag kunde hitta.

ska köpa en likadan men ahr prisuppgiften 1975 hos mig, inte för att det är någon stor priskillnad men ändå :=)

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Tog endast 3 dagar för paketet att komma fram.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka kontakter för strömförsörjning erbjuder diamondmax 10 (300 gb, 16 mb cache)?
Kommer nog beställa en sen när jag anser mig ha pengar nog, har redan handlat SATA-datakabel på clas ohlson. För några dagar sen köpte jag en konverterare så jag har en SATA strömförsörjningskontakt. Är den nödvändig?
Om inte skulle jag ju kunna lämna tillbaks den till clas ohlson och få pengarna tillbaka (studenter är snåla! ).

Edit: Läste storagereview recensionen av Maxline III modellen, vilket de skriver att den bara har sådan där SATA-strömkontakt. Gäller det diamondmax 10 med? Är diskarna utséendemässigt identiska?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Edit: Läste storagereview recensionen av Maxline III modellen, vilket de skriver att den bara har sådan där SATA-strömkontakt. Gäller det diamondmax 10 med? Är diskarna utséendemässigt identiska?

Ja.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Hmm, så vad jag förstått så lämpar sig inte en Maxline III 300GB S-ATA som systemdisk?

Permalänk
Avstängd

en raptor 74GB är klart bättre som system disk är denna maxtor, ja.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

När jag köpte min Diamondmax 10 300GB 16mb sata från DB så kostade den 1885:- men nu har dom höjt till 2095:-, så jag hade tur som beställde vid rätt tillfälle.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Enlight www.tomshardware.com så är Maxline III något bättre eller lika bra som en Seagate 7200.7 så då skulle jag nog tjäna på att ha min Maxtor som system disk.