Permalänk
Medlem

Min Tetris-Klon: TetraBoom

Hejsan alla. Har gjort mig en liten tetris-klon i C++. Började med att kopiera en tetris-tutorial(var lat), och modifierade den sedan efter behov

Är långt ifrån färdigt, men det är en bit på vägen iallafall. Har för tillfället två stycken speciella block, som inte beter sig som de vanliga. Håller på att lägga till fler.

Det första speciella blocket har möjligheten att gå igenom andra block. Det vill säga, om det finns en öppen ruta längre ner i spelraden, så kommer blocket att åka genom andra block för att fylla ut tomrum. Dessa block är av grå färg, och har samma form som andra block.

Det andra speciella blocket är en bomb. När det är placerat byts blockets ikon ut mot en 4a. För varje block som sedan placeras ut någonstans, så räknar den ner mot 0. När den når 0, så läggs 2 extra rader ut ovanför det högsta blocket i spelet, varefter bomben försvinner. Du har alltså 4 block på dig att ta bort raden med bomben på.

Har ni några förslag till fler speciella block, allmän kritik(försök att vara konstruktiva), undringar etc, svara här

Länk: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/TetraBoom_1.0...

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

Det buggar en del. Testa ett game med att BARA trycka på nedåtpilen så kommer du se att det buggar loss.

Tycker det även är störande att blocken har olika färg för varje gång dom kommer ner. En box skall ha en speciell färg, alltid och inte byta.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är störande att det tar en stund innan blocket börjar falla, och sen är de gråa blocken buggade, ibland fortsätter de även fast det inte finns något tomrum under.
Sen verkar spelfältet lite för högt för att vara tetris.

Permalänk
Medlem

Cide, har du ens provspelat det själv?

Det är som det redan har sagts väldigt buggigt. Klossarna faller genom varandra, och när de landar, så behåller de inte sin form.

Idéen med bomberna var kul.

Edit: Jag hatar när fönster positionerar sig längst upp till vänster. Varför inte centrera fönstret på skärmen? Jag har dessutom startmenyn längst upp, så fönstrets titlebar hamnar under den, villket gör att jag inte kan flytta på fönstret. (Ja, jag vet, kan högerklicka och välja Move Window, men det ska inte behövas. )

Visa signatur
Permalänk

Re: Min Tetris-Klon: TetraBoom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cide

Det första speciella blocket har möjligheten att gå igenom andra block. Det vill säga, om det finns en öppen ruta längre ner i spelraden, så kommer blocket att åka genom andra block för att fylla ut tomrum. Dessa block är av grå färg, och har samma form som andra block.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
... och sen är de gråa blocken buggade, ibland fortsätter de även fast det inte finns något tomrum under....

det är ingen bugg med de grå, de skall ju vara så

Permalänk
Medlem

Okej, jag har identifierat buggen som gör att de grå blocken faller genom när de inte ska. Har också ändrat lite färger, samt göra att varje block(förutom de gråfärgade som kan vara alla former) har en bestämd färg.

Har tänkt att lägga till några fler block innan jag släpper nästa version, några förslag på "specialblock"? Har en idé om ett block som vänder spelet upp och ner medan det finns på planen

EDIT: De grå blocken ska till viss del vara så. De ska falla igenom block tills de når den längsta öppna positionen i kolumnen de faller i. Det har funnits en liten bugg där de faller igenom även fast det inte finns någr a tomrum längre ner i kolumnen, men det är åtgärdat till nästa version.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

Haha, oj.. när folk sade att det var buggigt så var det verkligen inget skämt
T.ex. bomberna, har du själv inte ens märkt att dom skapar ett lite random fält en bit över "marken"? Eller hade du tänkt att det skulle vara så?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det andra speciella blocket är en bomb. När det är placerat byts blockets ikon ut mot en 4a. För varje block som sedan placeras ut någonstans, så räknar den ner mot 0. När den når 0, så läggs 2 extra rader ut ovanför det högsta blocket i spelet, varefter bomben försvinner. Du har alltså 4 block på dig att ta bort raden med bomben på.

:rullögon:

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cide
:rullögon:

Det jag menade var att de raderna bomben lägger till är helt fistat buggade, ibland åker grejjer igenom helt, ibland åker det inte igenom alls och ibland åker det igenom delvis.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Gråa klossar åker igenom tills de når den lägsta öppna punkt i kolumnen. Har gjort en (jättefin) bild för att visa vad jag menar. Kloss = en grupp av individuella block, och block = de individuella blocken inom varje kloss.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/explanation.g...

Den gröna klossen illustrerar ett grått block(var dum nog att inte göra den grå ). Vid andra "framen" så når den högra klossen stopp vid 2C. Då tittar spelet om det finns något öppet block längre ner längs kolumn C. Eftersom det inte finns det så stannar det blocket där.

Resten av blocken fortsätter neråt. När det nedre av de andra två blocken når position 4B, så tittar blocket om det finns öppna platser längre ner. Jodå, en plats finns, så det fortsätter neråt. När sedan det övre av de två blockenn år 4B, så gör det samma check. Spelet ser att den enda öppna platsen kommer fyllas med det nedre av de två blocken, så det övre av de två stannar på sin position. När det nedre blocket når sin position så har alla blocken placerats ut, och nästa kloss kommer.

Hoppas det förklarar lite mer. Notera att det inte fungerar EXAKT såhär i v.1.0, då det finns en liten bugg där. Har åtgärdat det till v1.1, dock.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

Jo, jag fattar de gråa blocken, men när det gäller fältet som bomber skapar så tror jag att även andra färger fistar igenom

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Är du säker? Det verkar väldigt konstigt, då de använder samma kollisions-detektion(är det ett svenskt ord? ), "bombfält" eller inte.

EDIT:
Version 1.1 är ute. Finns att hämta på http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/TetraBoom_1.1....

Changelog:
-CHANGE: Alla färger är nu associerade med en bestämd form, förutom de grå, som kan ha alla former.
-FIX: Grå blocken fungerar korrekt nu.
-FEAT: "Flip block", som vänder upp och ner på spelplanen så länge den finns placerad.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

Testa att ta bort punkten efter länken, funkar en aning bättre då

Permalänk
Medlem

Du får klaga på de som skrev forumet Men jag ska ändra det nu, tackar

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

Har du lust att dela med dig av guiden du skriver att du följde?

Visa signatur

Denta

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För stor andel specialblock, kommer ner ganska många "flipblock" vilket gör att spelplanen är upp och ner i stort sett hela tiden förutom ett par sekunder när man fått bort alla tills det kommer 3 nya.

Ge mellanslag en funktion också så man droppar blocken med den.

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar konstigt. Det är en chans på 11 att få ett flipblock, och när jag spelar får jag dem ganska sällan. Chansen att få en bomb är två på 11, och vanliga block är 8/11.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net