Permalänk
Medlem

Errors i Memtest86

Jag postade under gårdagen en tråd på Microsoft operativsystems-forumet som handlade om att min dator inte kunde hitta filer under installationen. Någon tipsade mig då om att köra Memtest och jag gjorde det idag. Skrev upp alla siffror den gett mig.

L1 Cache: 128K / 16412 MB/s
L2 Cache: 512K / 4078 MB/s
Memory: 511 MB / 1596 MB/s
Chipset: (här stod det inget)

Delarna i datorn är:

Asus K8V SE Deluxe
Athlon64 3000+
Kingston KVR400X64C3A (512 MB)

Under testets gån så gick de flesta tester bra (den gjorde bara test 1 - 7 dock men det kanske är normalt?) förutom just test nummer fem där jag fick 952 fel under fem försök (försök 1: 208 fel, försök 2: 182 fel, försök 3: 170 fel, försök 4: 186 fel, försök 5: 206 fel).

Så nu till mina funderingar:

1. Är det en normal siffra på antalet errors (eventuellt totalidiotisk fråga)?

2. Kan man rätta till det med att flasha BIOS eventuellt eller är det fabrikatsfel? Man flashar ju inte gärna i onödan om man inte är så duktig.

3. Kan inte hitta min BIOS-version, var står den? Jag hittade siffran 08.00.09 men på ASUS hemsida verkar de inte alls följa den standarden. =(

EDIT: Tråden om problemet med Windows om någon finner den informationen intressant ( http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=33960... )

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

Re: Errors i Memtest86

Citat:

Ursprungligen inskrivet av merenge
1. Är det en normal siffra på antalet errors (eventuellt totalidiotisk fråga)?

Naturligtvis skall det inte finnas några fel alls, så det är tyvärr inte normalt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av merenge
2. Kan man rätta till det med att flasha BIOS eventuellt eller är det fabrikatsfel? Man flashar ju inte gärna i onödan om man inte är så duktig.

Ja, testa att flasha för säkerhets skull. Dessutom: är du säker på att du ställt in alla minnestimings korrekt i BIOS, alternativt ställt dem på "SPD"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av merenge
3. Kan inte hitta min BIOS-version, var står den? Jag hittade siffran 08.00.09 men på ASUS hemsida verkar de inte alls följa den standarden. =(

Det brukar stå längst ner på skärmen vid uppstart...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Errors i Memtest86

Tack för det snabba svaret.

Citat:

Naturligtvis skall det inte finnas några fel alls, så det är tyvärr inte normalt.

Attans också. =D

Citat:

Ja, testa att flasha för säkerhets skull. Dessutom: är du säker på att du ställt in alla minnestimings korrekt i BIOS, alternativt ställt dem på "SPD"?

I BIOS har jag inte rört något, jag har ställt allting på Auto, kan detta skapa problem? Sedan så undrar jag snabbt vad SPD är?

Citat:

Det brukar stå längst ner på skärmen vid uppstart...

Okej jag får kolla det, men den har en tendens att blinka till så fort och gå direkt över till Fasttrack-kontrollen. =(

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk

Test 5 vet jag av erfarenhet är känsligast, men om allting fungerar som det ska skall det som sagt inte bli några fel.

Att den bara kör test 1-7 är normalt.

Du överklockar inte va?

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Nej jag har BIOS så att den ställer in allting automatiskt eftersom jag inte anser mig vara nog kunnig för att ändra. Processorn går i 2002 Mhz och den ska ju vara på 2000 så det är ingen fara antar jag.

Jag körde alla test 5 ggr med samma resultat, runt 200 errors.

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Medlem

Jag har det mobot och mitt fungerar bra dock itne testa memtest86+ så noga då det pallar 24h överklockat i prime95 med betydligt aggresivare timnings på minnena.

Det kinsgton minnet ksa fungera på socker 754 mobos men testa bios flash då jag läst mö om att asus 754 mobos är petiga på minnet.

Sedan kan det ju vara en trasig sticka eller mobo med igen omöjlighet.

hade själv kört den setupen om inte kingston minnet vart slut så blev JEDEC godkända cas3 Corsair TWINX1024-3200 som jag kör i cas2 i 440Mhz så klagar inte över det alls

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Jag har det mobot och mitt fungerar bra dock itne testa memtest86+ så noga då det pallar 24h överklockat i prime95 med betydligt aggresivare timnings på minnena.

Det kinsgton minnet ksa fungera på socker 754 mobos men testa bios flash då jag läst mö om att asus 754 mobos är petiga på minnet.

Sedan kan det ju vara en trasig sticka eller mobo med igen omöjlighet.

hade själv kört den setupen om inte kingston minnet vart slut så blev JEDEC godkända cas3 Corsair TWINX1024-3200 som jag kör i cas2 i 440Mhz så klagar inte över det alls

Jag som bland annat valde kortet för att det hade tagit såpass många minnen i ett test på Toms Hardware. Trodde inte den var så petig då. Minnet står ju även med i kompabilitetslistan på ASUS hemsida.

Om jag ska flasha BIOS, hur lång tid tar det (alternativ formulering: hur lång tid har jag på mig att misslyckas?=D) och finns det möjligheter att göra det från CD då jag inte har en floppy ordentligt inkopplad?

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"

Permalänk
Hedersmedlem

Innan du gör något drastiskt kan du kolla så att du har minnet i platsen närmast processorn.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Innan du gör något drastiskt kan du kolla så att du har minnet i platsen närmast processorn.

Det har jag.

Visa signatur

"jag tycker att du verkar ha en något klurig men SUND linsällning till livet!"