Permalänk
Medlem

Designa hemsida

Hej, jag är ganska ny inom html. Har gjort en mindre hemsida änsålänge.. Kan lite basic stuffs ungefär.
Men jag är lite sugen på att lära mig göra hemsidor som ser lite mer "spejsade" ut. Jag ger ett exempel:

www.jonteengdahl.com

Ungefär som en sådan. Hur går man till väga? Använder man program istället för att skriva själv i htm dokument?
Och isåfall vilka program kan man använda?
Och om man ska skriva det i ett dokument hur får man de att se ut sådär?

Hoppas inte detta varit uppe innan, för många gånger.. Ber isåfall om ursäkt.

Mvh Simon

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk

Lär dig photoshop eller liknande bildprogram så gör du bara snyggare grafik till din html-sida.
Rita upp något i photoshop du blir nöjd med sen klipper du ner den i bitar och lägger ihop på sidan.

Ja, dåligt förklarat, jag vet.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Det med bilden var bra förklarat. Men hur skriver man det i ett dokument? För att bilderna ska ligga mot varandra osv.

Visa signatur

Permalänk

kolla på denhär sidan

http://pixel2life.com/tutorials/photoshop.php?tut=4&subtut=34

här finns en sån j**** massa tutorials om hur man gör hemsidon i photoshop och även hur man gör hemsidommend vanlig kodning. Kolla runt lite på sidan.
de e den lungt bästa tutorialsidan som ja känner till.

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

ett tips är att först rita ut hela sidan i photoshop och dela in den i delar som tidigare sagts. Sedan har photoshop en listen liten funktion som kan skapa html layout åt dig! Sedanär det bara att göra fler sidor och fixa och dona. Kan rekommender dreamweaver MX så slipper du göra skitjobbet. Inte så svårt, snygg och avancerat, allt på samma gång!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Todilo
ett tips är att först rita ut hela sidan i photoshop och dela in den i delar som tidigare sagts. Sedan har photoshop en listen liten funktion som kan skapa html layout åt dig! Sedanär det bara att göra fler sidor och fixa och dona. Kan rekommender dreamweaver MX så slipper du göra skitjobbet. Inte så svårt, snygg och avancerat, allt på samma gång!

Var hittar man den där lilla funktionen, kan förståss leta själv. Men goare om du berättar

Black-Raven: tack så mycket ska kolla lite där, verkar riktigt bra

Har gjort lite borders o så nu. Men undrar fortfarande hur man skriver så att allt lägger sig bra på sidan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du fick mitt pm va? Annars får du skicka igen, du kan ju skriva det jag skrev till dig så alla kan ta del av det.

Permalänk
Medlem

Citerat från PM:et Todilo skickade mig:
"Ok nu har jag installerat adobe photoshop cs(8) och tagit reda på hur du skall göra. Först så måste du använda slice tool för att dela upp din bild, varje slice blir då en enskild bild.

Sedan tar du file >> save for web och tryck save(först kan du byta namn på alla bitarna).

Under filformat kan du välja html and images vilket gör en sida där dina bilder sitter ihop och en mapp med bilderna i. DU kan sedan öppna dreamweaver och editera!"

Tack för hjälpen todilo!

Visa signatur