Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk

D-Link 604 + telia 8000

Tja

Jag har en D-Link router, samt ett telia 8000 abonemang. Jag har aldrig haft nå strul med det tidigare (har haft routern i ca 6 månader) men för 4 dagar sen så började det krångla. Jag tappar uppkopplingen då och då vilket resulterar i att jag inte kan tanka något från någon ftp och att miranda lägger ner m.m. tjatigt som bara den. Men sedan efter typ 30 sek så är uppkopplingen tillbaks.

Jag ringde telias support och han sa att det var routern som förnyade IP:t och att jag skulle köra utan den, men vafan, det har funkat i 6 månader så varför inte nu?

Den enda inställningen jag gjort på routern var för någon dag sedan då jag öppnade en port för att bli active på DC++ (vilket inte funkade), men jag tog bort inställningen så det borde ju inte göra någon skildnad nu.

Tips någon?

Permalänk

Prova utan routern, försvinner problemet så får du ju kolla med D-Link vad som kan vara fel!

Prova uppdatera firmware eller fabriksåterställa routern, för felet ligger inte hos Telia om det funkar utan routern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comeandgetme
Prova uppdatera firmware eller fabriksåterställa routern, för felet ligger inte hos Telia om det funkar utan routern.

Var inte så säker på det. Då routern inte verkar ha liknande problem mot andra operatörer kan felet mycket väl ligga i Telias sätt att implementera DHCP. Har skrivits en del om detta tidigare så en sökning kan ge dig mer info om detta.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Samma här, skaffade telia 8000 för 8 dagar sedan, innan det har jag haft 2 Mbit. Samma router som trådskaparen. Det funkar inte, fruktansvärt dålig fart och linan dimper då och då, felia, eller jag menar telia säger att felet ligger här, men efter samtal med support igår så skulle det kollas idag, vilket det inte gjort, Telia är ett jävla bluff företag som bara ljuger, de har ljugit i tre månader för mig nu, om olika saker varje gång, imorrn ringer jag och säger upp mitt abbonemang!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Needle
Samma här, skaffade telia 8000 för 8 dagar sedan, innan det har jag haft 2 Mbit. Samma router som trådskaparen. Det funkar inte, fruktansvärt dålig fart och linan dimper då och då, felia, eller jag menar telia säger att felet ligger här, men efter samtal med support igår så skulle det kollas idag, vilket det inte gjort, Telia är ett jävla bluff företag som bara ljuger, de har ljugit i tre månader för mig nu, om olika saker varje gång, imorrn ringer jag och säger upp mitt abbonemang!

Och du har provat utan routern också ? Dom gamla D-Link604 klarar inte 8Mb mellan WAN och LAN. Så prova utan och kolla vad som händer.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk

Ordnat

Det ordnade sig, jag resetade den och uppdaterade till senaste firmware (3.0.6).

När jag gjort det så funkade det som vanligt, MEN när jag skulle öppnade en port på routern så blev det samma skit igen, bara att göra om, dömd till ett liv som passive...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Needle
Samma här, skaffade telia 8000 för 8 dagar sedan, innan det har jag haft 2 Mbit. Samma router som trådskaparen. Det funkar inte, fruktansvärt dålig fart och linan dimper då och då, felia, eller jag menar telia säger att felet ligger här, men efter samtal med support igår så skulle det kollas idag, vilket det inte gjort, Telia är ett jävla bluff företag som bara ljuger, de har ljugit i tre månader för mig nu, om olika saker varje gång, imorrn ringer jag och säger upp mitt abbonemang!

Tror du själv på allt du häver ur dig?

Permalänk

En D-Link 604 har en fruktansvärt dålig throughput om man lägger in regler, den orkar inte med sas.
Tyvärr är det lite så med routrar att man får det man betalar för, en budget-budget D-link är ganska värdelös och tappar länk och blir överhettad lätt medans en apdyr Cisco klarar biffen galant.
Själv kör jag på telias 8/1 och har en linuxbaserad router, funkar finfint.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Det är fel på routern inte på Telia, haft samma problem själv. Du fixar de enklast genom att inte köpa d-link produkter mer.

Permalänk

jag har oxå samma problem.. är extremt irriterande!!!!!!! vilken hastighet pallar routern mellan wan och lan?? jag har 5.8mbit(telia 8000)

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Var inte så säker på det. Då routern inte verkar ha liknande problem mot andra operatörer kan felet mycket väl ligga i Telias sätt att implementera DHCP. Har skrivits en del om detta tidigare så en sökning kan ge dig mer info om detta.

/H

Är jäkligt säker på det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comeandgetme
Är jäkligt säker på det!

Tyvärr har du köpt en kass router, jag _vet_ att så är fallet. Köp en riktig router istället för en leksak så ska du se att det funkar bättre.

Visa signatur

--
Mats

Permalänk

Lånar tråden lite, tror ni att en SMC7004ABR V.2 EU (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=122265&cks=PRL) kan fungera bra ihop med Telia 8000?

Det verkar ju vara många som har problem med det abonnemanget och då vill man ju vara säker innan man köper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustafss0n
Lånar tråden lite, tror ni att en SMC7004ABR V.2 EU (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=122265&cks=PRL) kan fungera bra ihop med Telia 8000?

Det verkar ju vara många som har problem med det abonnemanget och då vill man ju vara säker innan man köper

Det är inte många som har problem med abonnemanget. Problemet är att många har problem med att begripa sig på hur en router fungerar.

Ett annat problem är att "krävande" användare inte förstår att om man köpt en enkel hemmarouter för 400 kr så kan man inte ställa samma krav på den som på en 2000 kronors router.

Alltså felkod 45 (human error) i de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av comeandgetme
Är jäkligt säker på det!

Utveckla gärna varför du är så säker på att det inte är så.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte