Permalänk
Medlem

Storlek på /var

Jag har just nu /var på en separat partition. Den är på ca 300MB och endast 5MB används. Så den verkar ju vara lite väl tilltagen.
Jag har precis förstått att om kärnan krashar så kommer den att dumpa hela minnet till disk, och då /var. Jag har 512MB i minne, så det verkar som om det inte skulle få plats. MÅSTE /var minst vara lika stor som mängden RAM? Och måste jag böka med disklabel(NetBSD) för om jag sedan skulle köpa mer minne? Går det på ett smidigt sätt att ändra storleken på befintliga partitioner?
Vad kommer att hända om det skulle inträffa nu när /var är mindre än minnet?

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag vet inte hur det är i NetBSD, men min /var är på 1 GB och 47% full... hade det varit ett linuxsystem iallafall så tycker jag 300 MB hade verkat lite i underkant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Hmm, jag vet inte hur det är i NetBSD, men min /var är på 1 GB och 47% full... hade det varit ett linuxsystem iallafall så tycker jag 300 MB hade verkat lite i underkant.

Ja, kanske. Är lite osäker, jag kör inte ftp/www/mail eller dylikt som brukar ligga under /var. Det är diverse systemloggar som huserar där, och de verkar inte vara större än 5MB totalt. Missar jag något?

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk
Medlem

Hehe, kom på varför min /var är så pass stor nu, apt lagrar sin cache där.

Permalänk

Kör du inte server så är det onödigt med en separat /var. Jag följde Debians installationsguide och satte min till 500MB, vilket nu i efterhand visat vara ett dumt drag då apt-get snabbt fyller utrymmet..

Permalänk
Medlem

Jag kör den som workstation. Den verkar i dagsläget inte fylla partitionen nämnvärt, om nu inte systemet kraschar och dumpar minnet...
Måste /var vara större än RAM?

Tack för svaren!

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk
Medlem

Har man en server och kör med /var/log på /-partitionen så kan det bli trist när t.ex. loggarna fylls upp och det inte fins utrymme kvar.

Permalänk
Medlem

som leo-leo sa;

har man en gång fyllt / med loggar så gör man alltid en /var efter... nästan dumdristigt att inte ha en..

Permalänk
Medlem

Som leo-leo skrev, har man fyllt / med loggar så fixar man en ordentlig /var. Min är på 4GB varav 200MB används. Nu planerar jag att ha mail och lite databas där så jag behöver lite utrymme senare. Tänk på att om du kör en publik server och loggar till / filsystemet så har du ett potentiellt säkerhethål om någon trakasserar din server rejält så att loggarna fyller upp filsystemet.

Linux kastar per default ut crashdumpar på swap och inte /var så om håller dig till det så behöver du inte tänka på det. Det finns ju alltså anledning att har mer swaputrymme än primärminne. Läs här om hur crashdumpar fungerar:

http://www.faqs.org/docs/Linux-HOWTO/Linux-Crash-HOWTO.html

Om jag inte minns helt fel vill däremot SUN Solaris dumpa till /var/crash/ men det är en annan historia.

Själv kör jag med rätt många partitioner. Jag brukar tänka mig hela /usr och /opt som readonly, /var och /home är sådant man tar dagliga backuper på och /etc tar man backup på när man gjort konfigurationsändringar.

Dock är ju många distributioner rätt kassa på att hantera /usr som readonly. Flera upptäcker inte ens att det är readonly och ignorerar skrivfelen och slutar i en inkonsistent paketdatabas. Är det bara jag som är paranoid och tycker det är skönt att slippa fsdk problem med /usr efter en panic eller strömavbrott ?

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Intressant Henque, jag trodde inte att jag kunde ha nytta av det först då jag använder NetBSD. Men nu har jag hittat ett mail från mail.netbsd.org (som nu verkar återhämtad efter kraschen) som säger såhär:

> > > Note: the kernel will dump to your dump device, which is typically local
> > > swap. savecore will then come along and save the kernel core to /var/crash
> > > as Julio mentioned. Upshot is if you didn't add swap, no core.
> >
> > OK I have 256 MB RAM and 256 MB local swap - and 128 MB in /var.
> >
> > How big will a kernel core be? Everything in RAM? (ie 256MB) or is it
> > more selective. Am I missing the FAQ?
>
> The core will be 256 MB, but savecore may generate it compressed, so it
> might fit in your /var. You can also boot single-user and symlink
> /var/crash somewhere w/ more space.

Man kan helt enkelt placera /var/crash på en annan partition. Men man måste ändå komma ihåg att ha minst lika mycket swap som minne för att få plats med "kernel.core"... *Det ljusnar*

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk
Medlem

liten sido fråga (förlåt) men kan man begränsa sin /var till tex 400mb även fast den ligger under / ? Har linux något kommando som kan tänkas fungera till det? (slackware 10.0)

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ant
liten sido fråga (förlåt) men kan man begränsa sin /var till tex 400mb även fast den ligger under / ? Har linux något kommando som kan tänkas fungera till det? (slackware 10.0)

Njae... möjligen med diverse fula tricks med quota, men det vete sjutton om jag skulle vilja köra med
quota på / filsystemet. Man ber nog om problem då. Dessutom fungerar det ju inte med quota för root
användaren. Men visst, apache/httpd/nobody kanske skulle kunna ha quota.
Det skulle aldrig falla mig in att ha det så, men någon kanske är galen nog att testa quota på /.

/Henrik

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leo-leo
Har man en server och kör med /var/log på /-partitionen så kan det bli trist när t.ex. loggarna fylls upp och det inte fins utrymme kvar.

Jovisst, men tänk på att på under /var ligger även mysql och postgresql:s databaser, inte skoj om partitionen är full då, resulterar lätt i kraschade tabeller, och det är inte det vi vill ha;-)
Bättre är då att använda logrotate och se till att få bort loggarna med lämpligt tidsintervall.