Debianrouter och chello - inte bra vänner

Permalänk
Medlem

Debianrouter och chello - inte bra vänner

Chello håller, som bekant, på att uppgradera deras hårdvara, och då har alla använda fått ett nytt modem. Mitt kom för en vecka sen. Eftersom det inte var någon brådska väntade jag några dagar innan jag kopplade in det.

Men när jag väl kopplat in modemet har jag inte haft annat än problem med min debian-router/brandvägg/filserver.

Eftersom det tog typ 30 minuter för det nya modemet att få kontakt slutade DHCPn att fungera, vilket jag var väl medveten om. Men problemet var att det inte gick att starta om DHCPn. Var tvungen att hämta experthjälp av en polare.

Mitt problem är att det ända sättet att få internet att fungera är om jag först dödar dhcpn (kill -9 [ID]), sen startar om nätverket (/etc/init.d networking restart) och därefter startar om DHCPn igen (dhclient). Men efter typ en timme dör internet igen och jag måste göra proceduren igen. Nu har jag kopplat ut servern helt och har kopplat modemet direkt till switchen. (nu är det bra att man har chello plus).

Har dock inte testat att starta om burken än. Vill vänta in i det längsta med det. Uptime Men självklart om jag måste.

Jag håller på att bli galen. VAD är det som kan vara fel. Snart flyger skiten ut genom fönster

MVH
//TCM

Visa signatur

ABIT NF7-S rev. 2.0 | AMD AthlonXp 2500+ Barton 1833MHz | 2 x TwinMos PC3200 256Mb DDR - nForce | PowerColor Radeon 9600Pro 256Mb DDR | Western Digital 120Gb + Seagate Barracuda IV 40Gb

Permalänk

Starta om...

Permalänk
Medlem

Testa att byta DHCP-klient till tex dhcpcd. Kan ju hjälpa om du har tur.