Bästa webbrowsern. Varför?

Permalänk
Avstängd

Bästa webbrowsern. Varför?

Hej! Vilken tycker ni är den bästa webbrowsern? Vilka för- och nackdelar finns det i just den browsern?

Tacksam för svar.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Firefox, såklart. Med Firefox slipper man reklam och spywares.
Det lite dåliga med Firefox är att vissa hemsidor inte funkar så bra med Firefox.

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Medlem

Firefox, så man slipper alla popups, spyware och autoinstallerande BiCE.
Det dåliga är att endel idioter till webdesigners bygger hemsidor för endast IE, det visar brist på kunskap.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stolme
Firefox, såklart. Med Firefox slipper man reklam och spywares.
Det lite dåliga med Firefox är att vissa hemsidor inte funkar så bra med Firefox.

Håller med. Men det är en extremt liten minioritet av alla sidor som int funkar med ff. Har då väldigt sällan stött på problem med sidor som int fungerar.

Visa signatur
Permalänk

Seriöst? Är det så att vissa fungerar dåligt? Har använt FireFox och dess
föregångare ett bra tag och aldrig varit med om det.

Firefox är bäst!

Visa signatur

Nej det var inte jag som valde detta användarnamn, jag är inget sk. cky-/jackassfan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam Margera
Seriöst? Är det så att vissa fungerar dåligt? Har använt FireFox och dess
föregångare ett bra tag och aldrig varit med om det.

Firefox är bäst!

Gör man en sida i te.x. divlayers eller tables anpassad för IE så funkar det inte som det ska i FF, oftast gör det det men inte alltid..
Ska väl säga det att det är IE's fel också, dom följer inte W3(?)-standarden.

Permalänk
Medlem

Firefox, hej då popups och spyware. Som sagt, vissa sidor skrivna för IE funkar inte särskilt bra, men jag besöker inga såna sidor och i såfall är det bara att starta IE lite snabbt. Drar även ganska mycket ram för mig och startar lite segt.

Permalänk
Avstängd

Vad säger ni om opera då? För- och nackdelar?

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte är rätt person att uttala mig eftersom det var väldigt längesen jag testade Opera, men det verkar också vara en bra browser. Men nackdelen är ju att du måste betala för att få bort reklamen i programet..

Permalänk
Medlem

Opera tycker jag bara är långsam och hemsk, samt den där bannern man måste pröjsa för att få bort.. tragiskt..

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd

Jag har testat Opera, men Firefox är bättre.

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk

Re: Bästa webbrowsern. Varför?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
Hej! Vilken tycker ni är den bästa webbrowsern? Vilka för- och nackdelar finns det i just den browsern?

Vet inte om den är absolut bäst på allt men jag har hittills inte stött på en mer klockren fullträff, personligen. Mesta är redan sagt. Säkerhetsaspekten är viktig. F-Foxen 1.0PR!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
Vad säger ni om opera då? För- och nackdelar?

Jag kan inte sluta använda Opera för FF. Allt finns där från början, man behöver inte harva med extensions exempelvis. Det man inte vill ha disablar man eller helt enkelt låter bli att använda. Wand, mouse gestures inline complete är det bästa funtionerna. Sen är den minst lika snabb som FF.

Här står det mer om features -> http://nontroppo.org/wiki/WhyOpera
Rabatt för studerande -> https://shop.opera.com/cgi-bin/show/student/reg=EU

Edit: Glömde nämna popupblockern, men den glöms så lätt bort när man aldrig ser röken av popups...

Permalänk
Medlem

Firefox definitivt, kan inte lägga till mycket mer än det som redan sagts, ad-blockare, icke spyware, download managern, sen vet jag inte, men vissa säger att den laddar sidor snabbare än IE, nog tycker jag det, fast jag vet inte riktigt, kanske bara är önsketänkande från min sida..

Det negativa är att den startar upp långsammare än IE, tack Microsoft för den jämna matchen, samt att den verkar dra ohyggligt mycket av ram-minnet ibland.

^ Edit: Cheeses, 23$ för Opera till Windows??. ..

Permalänk
Medlem

Firefox, bäst på alla områden förutom första laddningstiden (men det blir bättre bara man har en hyfsad dator) samt minneshanteringen som suger. Men jag vet att de jobbar mycket på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

opera är trevligt, åtminstone den jag använder
gillar att man kan styra saker med rösten

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Firefox, för att det är gratis och för tabs funktionen. Att byta tillbaka frånfirefox till IE är vidrigt. känns likadant som att byta från ett par riktigt bra hörlurar, till de medföljande hörsnäckorna på Mp3,CD eller MD-spelaren...

Permalänk
Medlem

Mozilla. (1.7.3 för tillfället)
Browser och mailklient i ett. Startar på direkten om man har Quick Launch aktiverat.
I övrigt har den samma fördelar som firefox, i princip samma webläsare.

Permalänk

Opera är helt klart bättre än Firefox på alla punkter, download managern är suverän, likaså mouse gestures, för att inte tala om den där statusraden där man ser hur många kb/s osv det går i när man laddar upp en sida.

opera har allt man behöver i ett paket som är mindra att ladda hem än firefox...

Permalänk
Medlem

Jag vet, vi gör en sån här tråd till. Finns det 20st nu? Mer?

Som vanligt, firefox för att den funkar som jag vill.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen inte ångrat att jag köpte en licens till Opera för några år sen.

Permalänk

Opera, helt överlägset.
Visst har jag testat Mozilla, Firefox, myie2 o alla andra bleka konkurrenter, men jag återvänder alltid till Opera efter en kort tid.

Permalänk

FireFox är enligt mig den bästa, både snabb och stabil renderingsmotor. Den fungerar som jag vill och är fri. Opera är inte heller så dålig, men den faller dock på att den inte är gratis.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Jag vet, vi gör en sån här tråd till. Finns det 20st nu? Mer?

Som vanligt, firefox för att den funkar som jag vill.

Visst. Startar du den?

Permalänk

det är en smaksak, ta hem olika browsers och prova sen använd den som är bäst, använder fortfarande IE och funkar bra med googletoolbar, nu även efter sp2 så ska IE ha popupstopper etc, men vet ej hur bra den funkar eftersom jag håller mig ifrån sp2 ett tag till iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett någon annan browser förutom Opera, som inte laddar om sidan om man backar. Jag kan bara inte leva utan den funtionen.

Permalänk
Medlem

Fordie: Nej, då blir nog moderatorerna arga. :]

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Internet Explorer

/Viktor

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas du skämtar?
Internet Explorer är skit.

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Hedersmedlem

Sen Service Pack 2 har problemen helt med popus försvunnit i Internet Explorer. Spyware m.m. riskerna är också reducerade. Framförallt mycket tack vare att man enkelt och smidigt kan hantera sina plugins nu.
Ska erkänna att jag för tillfället sitter med firefox. Det som jag gillar med firefox är "tabbed-browsing". I de flesta andra avseenden föredrar jag IE dock.
Exempelvis så hänger sig firefox lite då och då, det är något som jag har svårt att acceptera. Sedan är Internet Explorer mer integrerat i Windows och är tack vare det snabbare. Jag har testat med optimerade versioner för min processor av firefox men det är fortfarande slöare.
Firefox är dock den enda webläsaren i mina ögon som kan konkurera med IE men det krävs lite till innan jag går över helt.

Sen hoppas jag att ni förstår att detta är synpunkter, inte fakta. Stolme's uttalande uppskattas inte här.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt