Se trafiken på en annan dator i nätverket?

Permalänk
Medlem

Se trafiken på en annan dator i nätverket?

Är det någon som vet något program med vilket jag kan sitta vid min burk (burk 1) ock kolla den aktuella trafiken på en annan burk (burk 2) i nätverket?

Kollade på DUmeter men det programmet klarade bara kolla lokalt.

/Tobbe

Permalänk
Medlem

Ja tack för det, annars hade ju vem som helst kunnat spionera på vem som helst, du kan bara ha koll på trafiken om den går igenom din dator, eller om den är broadcastad.. finns säkert nån snmp-server (google!!) och nån klient som du kan installera och se hur mycket trafik som går igenom..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Samurize ska väl klara det, det gjorde i alla fall det xx antal verisioner sen.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Ja tack för det, annars hade ju vem som helst kunnat spionera på vem som helst, du kan bara ha koll på trafiken om den går igenom din dator, eller om den är broadcastad.. finns säkert nån snmp-server (google!!) och nån klient som du kan installera och se hur mycket trafik som går igenom..

Jo, men jag menar med hjälp av t.ex en service som man "på plats" installerar på den andra burken eller liknande....

Permalänk
Medlem

Det går att göra med SNMP. Om du installerar SNMP-tjänsten på datorn du vill övervaka så kan samurize plocka ut trafiklasten på nätverkskorten på den andra datorn.

Exakt hur är en lite längre diskussion
Du behöver rätt OID för att kunna plocka ut siffrorna, men samurize kanske har det inlagt i sig redan.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

ok, tack för tipset, kollar upp det

Permalänk
Medlem

Programet "Performance" som finns med i Win2k/WinXP bör gå att använda...

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk
Medlem

Du kan ju ev ta och starta upp Knoppix eller något liknande och köra t.ex ethereal, tcpdump m.m. Fast sniffers finns till Windows oxå.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP