Permalänk
Medlem

Högtalare i plexiglas

Tjo alla

Har till slut bestämt mig att som Projektarbete i skolan bygga ett par högtalare. Men för att krångla till de lite tänkt bygga dom i plexiglas. Undrar nu om det är nån som vet nått om det här. Är det möjligt? Några bra tips eller nån hemsida. Eller nån hemsida om vanliga högtalarbyggen. Allt är välkommet.

Käner att det är på tiden att börja nu.

Tack tack

Visa signatur

Dryg, Drygare, Flygare !!!

Permalänk

Vill du vara riktigt avancerad så kan du ju bygga genomskinliga högtalare, dom ska inte vara tjockare än ett a4:ark om inte tunnare. saken är att jag precis har lyssnat på ett par sådana högtalare i sthlm (sontec) sjukt grymmt med ljud som kommer ifrån ingenstans??? men så kostade dom 50kakor + att slutsteg mm kostade 200kakor

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk

nej det går inte.. en kompis ville göra det med.. men man måste klä insidan med tjock ljudisolering, annars blir det inge bra.

en annan grej.. du måste ha ganska tjockt plexiglas. och det kostar mycket pengar.

så följ mitt råd.. kom på något annat

Visa signatur

ekan das man

Permalänk
Medlem

Jo ja vet, genomskinlig plexi verkar vara ett svårt material att jobba med. fast det skulle vara intresant att se om de gick, även om man var tvungen att köpa tjocka skivor.

Nån bra hemsida för högtalarbyggen då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fanns en tråd om detta för bara någon vecka sen eller nåt, testa att sök!
Men som jag skrev i den:
Bygga högtalare i plexi är inga som helst problem, men man får använda tjockt material och stadga ordentligt för att få en stabil låda - plexi är inget bra materialval för högtalrlådor, men givetvis går det!

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid höra på tex www.prisjakt.nu´s forum.

Permalänk
Medlem

Medlemmarna på Hififorum har konstruerat en ganske enkel högtalare kallad HFLS-1.
http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/artikel.html
http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html
Läs artiklarna, ladda hem ritningarna!

Permalänk
Medlem

Ska du bygga högtalare är det trä som gäller. Spåskiva är billigt och bra.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Ska du bygga högtalare är det trä som gäller. Spåskiva är billigt och bra.

Men nu ville han ju bygga dem i plexi
Bygga högtalare i spånskiva/MDF är ingen större utmaning för ett projektarbete - plexi är ju betydligt mer avancerat!

Permalänk

Klart det går att bygga i plexi, ha lite fantasi bara!

Dämpningen av lådan behöver ju inte nödvändigtvist vara vadd. Köp skumgummibollar i olika storlekar och färger, och använd dem som dämpning.

Bygg en klotformad högtalare så behöver du minimalt med dämpning.

Fantasi!

Permalänk
Gäst

man kan göra iallafall delvis i plexiglas, kolla www.mds.se

Permalänk

Svar

Det går att bygga ett par högtalare i plexi, frågan är bara hur bra det kommer låta. Gissningsvis rätt illa om det inte handlar om väldigt små högtalare.
Anledningen till att man använder spån/MDF till högtalarbyggen är att de materialen är väldigt robusta och inte "skramlar". Sedan behöver du även dämpa lådorna med ett något material och då blir det inte så snyggt med plexi längre.

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Gäst

han kan dämpa tex bara baksidan , brukar räcka, sen så kan han förstärka väggarna med stänger i plexi...

Permalänk

Betong?

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk

Det går fint att bygga högtalarlådor i plexi, men man får tänka till lite hur man bygger, bygg en ram av trä som du förstärker invändigt med vinkeljärn. sen stadgar du lådan invändigt med runda plexistavar.

Du kan även koppla in leds för att få en snygg look

Visa signatur

[14:14:50] [Yoniss] jag gillar papegojor, men inte kvinnor som ser ut som papegojor
Burkfan P4 2.4@2.8ghz/1024mb ram/690gb hdd/Liteon 812s dvdbrännare/2xtitan 80mm blueled fläktar 1xpapst 80mm fläkt

Permalänk
Medlem

Förstod men läste också på en hifisida att vadd är ett måste för högtalare men inte för basar. så ja har funderat på att bygga en baslåda istället. Slipper man ju göra 2 st också. Att ha tjocka plexiskivor och stadga dom med plexistavar som dj_squeek sa måste ju funka. man ju inte sabba ljudet så mycket. På frekvenserna för basar är ju inte människoörat så känsliga för andra ljud.

Och ni som har plexi till datorerna, vart köper ni det. och hur tjockt kan man köpa.

Visa signatur

Permalänk

gör ett rör ..det blir snyggast ... om det funkar eller inte har jag ingen aning om

Permalänk
Medlem

Gå till närmaste glasmästare och köp plexi. Det funkar utmärkt att bara limma ihop sidorna. Till dämpning finns det ju annat än ulltyper, man kan ju använda detta

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=5...

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Det funkar utmärkt att bara limma ihop sidorna.

Jo, säkert
Möjligen om man bara har ett diskantelement i...

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad plexiglas kostar hos herr glasmeister?

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Ifall du skruvar fast dom kan jag tänka mig att det inte tar mer än ett par timmar innan plexit har spruckit där du skruvade, ifall du har ett baselement där i.

Permalänk
Avstängd

hmm på idol2004 har de ju plexi speakers, så det går nog!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Glasmästaren har hur mycket plexiglas som helst.

Visa signatur

[CPU] P4 2.8 @ 3.1 ghz [Minne] 512ddr [MOBO] P4P800-E Deluxe [G-Kort] Geforce FX 5200 [HDD] HDD 2st 120 gb, 1st 200 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Ifall du skruvar fast dom kan jag tänka mig att det inte tar mer än ett par timmar innan plexit har spruckit där du skruvade, ifall du har ett baselement där i.

Tätt mellan skruvarna och ordentliga stag så är det inga problem! Bygger man bara stummt och ordentligt så spricker det inte!

Permalänk
Medlem

Har ingen speciell koll på högtalare, men det kommer bli riktigt dyrt hur du än gör. När du säger högtalare kan jag tänka mig att du ska ha ett baselement och ett diskantelement (minst). Att göra en låda i rimlig storlek till dessa kommer att kosta multum. Standardpriset på en kvadratmeter 8mm plexi ligger på 1500 :-. Sen kan vi ju nämna att en högtalare byggd av 8mm plexi inte kommer låta särskilt bra, du får förmodligen köra över 20mm. Till två små högtalare går det väl åt minst 2 kvadratmeter plexi. Om du trots allt tänker fullfölja det, gissar jag på att bara plexit kommer kosta minst 5-6000 :-

Lycka till

Permalänk
Medlem

Hade tänkt mig enbart en subbas. Inge högtalarkraft me diskanter och så. Och så läste ja alltså att man inte behöver ha vadd i subbbasar, men man kan ju allltid säkra med nå snyggt vadd i botten. Priset på plexi jag sett på en seriös sida, låg på 900kr per kvm och då 10mm, dyrt men alltså inte helt omöjligt. har inte räknat på area jag behöver men ja kommer nog ha en bas på ca 30cm*40cm*30cm eller nått sånt, och kanse en 8-10" bas så storleksfrågan återstår. Tjockleken på plexit är jag också fundersam på men 1cm plexi e inga mjuka grejer, särskillt inte om man stärker med stavar. Ja tänkte ha ett slutsteg i basen också, nån som är bra på sånna och vet vad man behöver. Går det ha slutsteg från bilsystem?, stod om de i nån annan tråd men ja förstod inte vad de kom fram till.
Volymen för baslådor, finns de bra program för sånna uträkningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte gå att använda tex akryl i högtalare?
Akryl är ju inte direkt helt ovanligt i vinylsskivspelare där man är ute efter en stor massa vilket ger ett i stort sett resonansdött chassie/tallrik.
Givetvis skulle även samma princip kunna användas på högtalare, däremot är det givetvis inte direkt ett praktiskt material att arbeta då det är betydligt dyrare och svårare att jobba med än tex mdf.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snus
Jo, säkert
Möjligen om man bara har ett diskantelement i...

Varför jag skrev att det funkar utmärkt att limma berodde på att jag provat. Tekniken har faktiskt gått framåt när det gäller lim, finns speciell lim för plexiglas.

10mm tycker jag verkar vekaste laget, men man kan skära ut fyrkantiga plexistavar av det som blir kvar, 10x20xlådmåttet och limma dom liggande längs väggarna runt om på insidan. Limma 2-3 stycken på varje sida fördelat på hela höjden.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]