Mapparna refreshar självmant i XP

Permalänk
Medlem

Mapparna refreshar självmant i XP

Har ett ständigt problem i XP, med att fönstren refreshar innehållet då och då, självmant, dvs, utan att jag trycker på F5. Detta problem kvarstår även efter en nyominstallation.

Detta sker altså när jag tittar på innehållet i en mapp. Låter ganska harmlöst, kanske, men jag har många mappar med hundratals filer, och jag scrollar upp och ner och öppnar vissa. När jag sedan ska fortsätta titta så står ju den gamla markeringen kvar, och jag vet exakt var jag ska fortsätta ifrån. Men ofta så refreshas altså mappen självmant, och inte nog med att markeringen från den senast markerade filen försvinner, listan över fillerna scrollar till toppen.

Finns det något sätt att förhindra detta spontana refreshande? Vad kan vara orsaken till detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det där lät riktigt skumt. När innehållet på mina mappar ändras, såsom en fil som deletas eller kopieras in så står "markeringen" (positionen var jag är i hela listan) still. Du kan inte förklara hur dina inställningar för mappvisning är och om det är över nätverk eller disk osv? Om jag får "in en fil" i en mapp jag kollar i läggs den till den visade listan längst ner, sorteringsordningen bryts alltså för tillfället. Har du så mapparna visas som websida och liknande igång?

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag känner direkt igenom fenomenet. Det här är ett prank (hoppas man liksom!) från Mikromjuks sida som jag inte vet någon bot för överhuvudtaget. Jag har själv förlorat hundratals intrikata markeringar genom åren... Du får helt enkelt använda en annan filhanterare såsom förslagsvis Servant Salamander (rekommenderas varmt) eller Total Commander t ex.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mapparna autorefreshar oberoende var jag befinner mig. Även skrivbordet refreshar ikonerna av sig själv. Detta händer altså inte med ett fast intervall, utan det verkar finnas en utlösande faktor som jag inte känner till.

"Fenomenet", om vi kan kalla det så, visar sig i mappar med olika views (Thumbnails, List, Details), så det är inte bundet till någon av dessa.

Jag kör delvis Total Commander, men det händer ändå att man använder explorer ibland, så jag vill gärna råda bot på problemet. Och som sagt, skrivbordet berörs också av det.

Visa signatur
Permalänk

Hade det där problemet ett tag oxå. Jag är inte säker men fick för mig att det berodde på ett multidesktop-program jag körde som heter Effective Desktop.

Kan även vara detta: http://support.microsoft.com/kb/816375/EN-US/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Update

Ändra till ett högt värde. '0' uppdaterar konstant. '1' varje minut.

Edit: Glöm inte en reboot (Eller terminate -> explorer.exe)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Update

Ändra till ett högt värde. '0' uppdaterar konstant. '1' varje minut.

Edit: Glöm inte en reboot (Eller terminate -> explorer.exe)

Där ser man. Men vad är det till för ursprungligen? Undvika att ikoncachen förvrängs och sådär?

Visa signatur